Help! uitleg nodig voor kweken van parkieten

Gestart door mks66, december 13, 2010, 17:15:18

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

mks66

Ik heb een vraag ik heb 2 parkieten en ik wil ze laten paren en ze kunnen heel goed met elkaar om en ik heb veel forums gelezen dus weet er veel van alleen mijn parkieten heb ik binnen en wil ze binnen kweken en er staan ook op de forums dat je het zelf in de gaten moet houden met temp. verwarming. en licht en ik snap niet op hoeveel graden de verwarming moet staan en wat de temperatuur moet zijn dus kunnen julie alstublieft mij helpen

voor dat er mis gaat broeden alstublieft helpmeee :'( :( :( :( :(

Wauw, dit is echt de langste zin ooit! ;)
Kun je in het vervolg leestekens gebruiken? Zo is je bericht namelijk niet te lezen.
Gr. Lovesbudgies

Mars

#1
Topic opgeschoond, bovenstaande berichten verwijderd. Gr. Lovesbudgies

En daar gaat het dus ook mis :)
Als je geen forummanieren toont krijg je dus ook geen inhoudelijke reactie.
Algemene manieren zijn:
- het gebruik van hoofdletters en punten, komma's en andere leestekens
- niet meerdere keren je vraag stellen (verschillende topics)
- een beetje geduld hebben en niet in herhaling vallen.


Maar goed, zo heb je er nog niets aan:
Het beste kun je even onderstaand linkje lezen en als je dan nog vragen hebt, dan horen we het wel. Over temperatuur hebben we eigenlijk niet heel veel gezegd. Behalve dan dat je niet in de winter buiten hoort te broeden. Maar je kunt aanhouden: moeders' moet de kleintjes warm houden en zit stil, dus de cv aan hebben tijdens het broeden in de winter is wel gewenst.
Waar wel regelmatig wat over gezegd wordt zijn:
- voeding (kalk, eivoer ed)
- lichturen
- luchtvochtingheid
- leeftijd van je vogels

Maar dat kun je allemaal hier vinden:
http://www.parkietenfreak.nl/a-broeden.php
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Kleintjes

Eerst eens GOED inlezen over broeden, wat je op moet letten en wat de gevaren kunnen zijn (!! die worden meestal vergeten). Als 't misgaat, kun je dan direct met je popje naar de dieren- of vogelarts?

Eerst eens goed lezen dus, dan pas gaan denken of je nog wel zo graga 'n nestje wilt.

Wat is de leeftijd van je vogeltjes?
Je kunt ze niet dwingen om 'n nestje te krijgen. Ze willen 't wel of ze willen 't niet, simpel zat.

Ik krijg 'n beetje 'n vreemd gevoel bij je eerste berichtje... ik hoop dat ik me hierin vergis.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

mks66

Hallo iedereen,, Ik weet best hoe ik parkieten moet kweken en ik heb ook veel forums gelezen, maar hoe bedoel je luchtvochtigheid. kan het ook net als woonkamervochtigheid of iets anders>>>??

inge

Ja hoor dat is de vochtigheid v/d ruimte waar ze in verblijven dit kun je meten ,ik zelf heb er een weerstationnetje voor!!

lovesbudgies

Als je wilt gaan kweken met parkieten moet je je goed voorbereiden, het is goed dat je al veel gelezen hebt, maar dit is niet genoeg. ;)

De luchtvochtigheid is de hoeveelheid water in de lucht.
De juiste luchtvochtigheid is heel belangrijk, vooral in de winter is de lucht binnen vaak te droog, en dan verdrogen de embryo's in het ei.
Daarom moet je een hygrometer aanschaffen, deze meet de luchtvochtigheid in de kamer.
Ook is het inderdaad handig om op de plek van de kooi een extra thermometer op te hangen, een temperatuur van 20 graden is prima, zorg er
voor de temperatuur ongeveer gelijk blijft, en niet heel erg schommelt.

Verder, heb je al een groot genoeg blok? Het is handig er 2 aan te schaffen, zodat je ze kunt schoonmaken. Voer je een goede kwaliteit voeding?
Krijgen ze genoeg calcium en ei-voer binnen? Zijn de vogels in een goede conditie, zijn de levendig, op een goed gewicht? Mocht er iets mis gaan,
kun je dan 50 euro (en soms nog veel meer) ophoesten voor een dierenarts?
En, ook heel belangrijk, zijn ze wel broeds?

Bedenk ook alvast wat je met de kuikens wilt gaan doen als ze eenmaal groot zijn. Vaak is het helemaal niet zo makkelijk om ze kwijt te raken.
En weet goed waarom je wilt gaan kweken, is het om geld te verdienen? Want je maakt vrijwel geen winst op parkieten, eerder verlies. Is het omdat je het zelf zo leuk vind? Zorg dan goed voor je parkieten en voor de kleintjes.

mks66

Citaat van: lovesbudgies op december 14, 2010, 23:36:16
Als je wilt gaan kweken met parkieten moet je je goed voorbereiden, het is goed dat je al veel gelezen hebt, maar dit is niet genoeg. ;)

De luchtvochtigheid is de hoeveelheid water in de lucht.
De juiste luchtvochtigheid is heel belangrijk, vooral in de winter is de lucht binnen vaak te droog, en dan verdrogen de embryo's in het ei.
Daarom moet je een hygrometer aanschaffen, deze meet de luchtvochtigheid in de kamer.
Ook is het inderdaad handig om op de plek van de kooi een extra thermometer op te hangen, een temperatuur van 20 graden is prima, zorg er
voor de temperatuur ongeveer gelijk blijft, en niet heel erg schommelt.

Verder, heb je al een groot genoeg blok? Het is handig er 2 aan te schaffen, zodat je ze kunt schoonmaken. Voer je een goede kwaliteit voeding?
Krijgen ze genoeg calcium en ei-voer binnen? Zijn de vogels in een goede conditie, zijn de levendig, op een goed gewicht? Mocht er iets mis gaan,
kun je dan 50 euro (en soms nog veel meer) ophoesten voor een dierenarts?
En, ook heel belangrijk, zijn ze wel broeds?

Bedenk ook alvast wat je met de kuikens wilt gaan doen als ze eenmaal groot zijn. Vaak is het helemaal niet zo makkelijk om ze kwijt te raken.
En weet goed waarom je wilt gaan kweken, is het om geld te verdienen? Want je maakt vrijwel geen winst op parkieten, eerder verlies. Is het omdat je het zelf zo leuk vind? Zorg dan goed voor je parkieten en voor de kleintjes.
Heel erg bedankt met je informatie en ja ik vind het leuk om te kweken is gewoon mooi om ze te zien groeien en ik ben dieren liefhebber is altijd leukwaar kun je de hygrometer kopen??

inge

Hoi ,waar je een hygrometer kunt kopen weet ik niet zeker denk in tuincentrums, maar ik heb een weerstationnetje en daar kun je gelijk de luchtvochtheid en kamertemperatuur op zien ,je kan die in duurdere winkels kopen maar ook in goedkopere zoals in action ;)

Mirjam

Heb je al eens eerder een nestje gehad eigenlijk?

Ik weet, inmiddels uit ervaring, dat er bijzonder veel bij komt kijken en dat het niet allemaal rozegeur en maneschijn is.
Een nestje is ontzettend leuk maar levert ook wat extra zorg op.

mks66

#9
Nee nog niet maar ik heb me best veel ingelezen, groetjes