de leeftijd van mijn grasparkieten

Gestart door chica, december 12, 2010, 14:11:32

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

chica

hoi allemaal,
ik heb vorige week 2 grasparkieten gekocht op een vrije markt.
is er iets waaraan je kan zien hoe oud ze zijn?
groetjes,
Chico & Chica

Mars

Tot aan hun eerste rui (3 a 4 maanden oud) kun je bij parkietjes met 'streepjesmotief' zien dat de streepjes doorlopen over het voorhoofd. Na de eerste jeugdrui verdwijnt dit.
Daarna zul je zien dat popjes vaak nog tot 6/8 maanden en soms nog wat langer een lichtblauwe neusdop hebben (die langzaam bruin wordt). Mannen hebben wel al eerder een diepblauwe neusdop en daarbij zijn de streepjes eigenlijk de enige manier om nog iets te zeggen over de leeftijd.

Na die 8 maanden (voor popjes), kun je gewoon heel weinig zeggen. Vaak zie je dat wat oudere parkietjes wel wat steviger worden nog (in het tweede jaar), maar daar kun je aan de hand van een foto niets over zeggen. Als je twijfelt, kun je een foto'tje van beide plaatsen, met het koppie en liefst recht van voren op de dop. Dan kunnen we je misschien helpen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..