Kooi-inrichting topic. Doe hier inspiratie op voor de inrichting van je kooi!

Gestart door parkietengek12, december 10, 2010, 20:20:00

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

parkietengek12

Hallo,

ik hoor wel vaker dat mensen niet echt weten hoe ze hun kooi nou leuk moeten inrichten. Ik heb hier zelf ook last van. ::)
Nu kreeg ik een idee om een topic te openen waarbij je maximaal 2 foto's mag posten van je kooi inrichting.
Zo kunnen mensen ook inspiratie opdoen voor hun eigen inrichting. ;D

Je bericht moet voldoen aan de volgende eisen:

- Maximaal 2 foto's van de inrichting van je kooi (heb je meerdere kooien, dan geldt voor elke kooi maximaal 2 foto's)
- Een klein tekstje over de inrichting (per kooi 1 tekstje)

Dus veel plezier en hopelijk word het een boeiend topic! ;D

Met vriendelijke groet,

Joël :)


Richtlijnen voor het inrichten van de kooi:

-Minimale afmetingen voor een kooi voor 1 of 2 parkieten: 70 cm breed, 70 cm hoog en 40 cm diep.
Ga met 4 of meer parkieten bv voor een van de volgende kooien: de Diana, Hagen Vision II Model L02 of een binnenvolière.
-Houdt als tralieafstand 1 tot 1,3 centimeter aan en neem een kooi met horizontale spijlen.
Ga voor een kooi met RVS spijlen of een poedercoating, de rest (zoals zink) kan giftig worden met de tijd.

-Gebruik voor zitstokken horizontaal geplaatste houten stokken, bv takken van een een wilg of een fruitboom.
Touw, mangrove en lianen zijn ook altijd leuk om te gebruiken.

-Om de snavel en nageltjes af te laten slijten kun je een pedi-perch of mineralenzitstok gebruiken, neem liever geen zandhulsjes.

-Parkietjes hebben speelgoed in hun kooitje nodig om ze bezig te houden. Neem liever geen speelgoed van metaal (belletjes!),
deze geven giftige stoffen af als ze nat worden, of als de coating ingeslikt wordt. RVS mag wél. 
Klik hier voor gevaarlijk speelgoed dat je beter niet kunt geven: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=23674.0

-Hang voer- en drinkbakjes het liefst hoog op; zo valt er minder makkelijk viezigheid in. Hang mineralenblokjes juist laag,
deze kunnen nog wel eens naar beneden vallen!

-Gebruik het liefst houtsnippers of corbo als bodembedekker, vogelzand is erg stoffig.

Heb je nog tips? Stuur deze dan naar Parkieten-Freak, Ingrid, Sonja of Lovesbudgies!

Patrick-Mirella

Wat een leuk idee! Ik ben hier net nieuw en heb zelf sinds 2 weken een parkietje.


Dit is Nina met op haar kooitje, deze kooi is heeeel oud en toen ik hem kreeg ook erg vies en verkleurd geworden.
Ik vond deze kooi te mooi om weg toe doen dus heb hem helemaal schoongemaakt en weer opnieuw geverfd met als resultaat dat hij weer zo goed als nieuw is !

inge

Hier Einstein met zijn mama Blue, in en op de Montana MadeiraII

[verwijderd door de beheerder]


inge

Plexiglas zat er rondom, alleen niet zo hoog.
Hebben zelf hogere gemaakt.
Groetjes

GeetjeBird

Willie, Beppie, Timmie en Saskia zijn verhuisd!
Naar deze kooi!  :-)

Morgenmiddag nog wel even shoppen voor wat extra klimmateriaal tegen de spijlen, liever te veel dan te weinig. Hoewel het eigenlijk niet van die klimmers zijn binnen de kooi (dat doen ze liever buiten de kooi, aan mijn gordijnen, aan de rand van de bank etc...)
Handig al die tips over hoe een goed kooi ingericht moet zijn!!

Ik ben benieuwd naar andere kooien!

Groeten
Germaine

[verwijderd door de beheerder]

Bonnie en Clyde

De kooi van Bonnie en Clyde

4 bakjes (voor eten en drinken)
2 zitstokken
2 belletjes
2 klimstokken
1 schommel

en een rietjes-creatie

Sara

@ Bonnie en Clyde: wat is eigenlijk de tralieafstand bij jouw kooi?
Is dit niet een papegaaienkooi? (dus met een te grote tralieafstand voor grasparkietjes?)

Groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes


Sara

Oké, weet weer welke kooi het is. De tralieafstand is net niet te groot, dus de kooi is zeker geschikt!  :)

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Bonnie en Clyde

Ze zitten er dus van vrijdag in maar zitten eigenlijk maar op één stok wat te keuvelen, maken zich proper en eten en drinken wel. Maar echt spelen zit er nog niet echt in. Hoe lang duurt het zo gemiddeld eer ze gaan verkennen?

christaw89

Hey,

dat kan heel er verschillen per vogeltje.
mijn parkiet kan een speeltje een week tot 2 weken negeren.
en dan als hij er eenmaal mee speelt.
dan gaat hij helemaal los.

kortom geef het nog wat tijd ;)
soms helpt zelf met een speeltje spelen om het wat te stimuleren.
of wat lekkers aan het speeltje hangen :)

Bonnie en Clyde

en tussendoor laten vliegen of in de kooi laten tot ze op onderzoek uit gegaan zijn?

Parkieten-Freak

Graag ontopic blijven. Voor vragen die niet direct te maken hebben met kooiinrichting svp een apart topic aanmaken.



Hanske