Bijtgedrag??

Gestart door Robin en Nickey, december 09, 2010, 09:43:19

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robin en Nickey

De laatste 1-2 weken ben ik weer wat actiever bezig met het "tam" maken van m'n pietjes en op zich gaat dat best goed. Als ze zien dat ik wat lekkers heb en de kooi ga open maken blijven ze even twijfelend zitten en gaan dan toch even naar de bovenste stok (Damion en Indy willen een enkele keer wel blijven zitten waar ze zitten) tot dat ik mijn handen weer stil heb en dan gaat er druk gediscussieerd worden wie er als eerste gaat komen. Meestal zijn Damion en Indy een van de eerste en Robin en Nickey volgen hun (en uiteindelijk zitten ze alle 4 op en rond mijn handen wat echt wel een mooi gezicht en gevoel is)

Damion en Indy durven ook al op mijn vinger te stappen, vaak wordt er even kort geknabbeld aan mijn vinger maar verder storten zij zich liever op de trosgierst.
Robin en Nickey durven nog niet goed de stap te wagen naar mijn vinger, soms een enkel pootje maar het liefst nog niet. Nickey is ook nog wat onderzoekend naar mijn vinger maar houdt het op knabbelen. Robin echter begint flink wat ondernemender te worden en knabbelt er heel wat feller op los...Nu is ze al wel 2 keer op mijn vinger/hand met trosgierst gestapt maar daarbij "krast" ze flink over mijn vinger heen. De eerste keer beet ze ook wat (al weet ik niet helemaal zeker of het echt bijten was of meer hardhandig onderzoeken) maar heb dit genegeerd (deed ook geen zeer) omdat ik het al heel knap vond dat ze zover durfde te gaan.

Gister bleef ze echter bezig met soort van bijten in mijn vinger dus haar met een "Robin stap af" van mijn vinger gezet (op moment dat ik mijn hand naar de tak bewoog vloog ze er zelf vanaf) echter met 5 seconde was ze  al weer terug. Weer begon ze met dat "bijten" dus weer "Robin stap af" maar toen ze weer terug kwam wilde ik dit eigenlijk niet nog een keer doen omdat het voor Nickey niet heel fijn was (die is nog niet zo vertrouwd met mijn hand en ziet die enge hand elke keer op en neer bewegen) dus haar even haar gang laten gaan om te zien wat ze ging doen en toen ging ze daarna wel over tot het eten van trosgierst (en daarna vervolgens weer mijn vinger...).

Nu is Robin een popje en die zijn vaak wel wat feller (als ik me niet vergis) en ze zit ook in broedstemming maar ik vraag me af in hoeverre ik dit gedrag van haar als echt bijtgedrag moet zien. Of is het echt meer onderzoekend gedrag van een popje. En is het wijzer om dit te negeren of haar zoals ik nu gedaan heb van mijn vinger af te zetten?

Mars

Tja, het ene popje is het andere niet.
Het hangt ook wat af van de hardheid van het bijten. Jimmy doet het graag, vaak en hard. Niet fijn dus. Maar ik weet zeker dat het niet uit angst is of kwaad bedoeld en zo klinkt het in jouw geval ook niet als ze terug komt. Senna vind het heerlijk om te knabbelen aan mijn hand (soms iets harder) en dat is wel schattig. Die laat ik dus (vooralsnog) lekker haar gang gaan.

Als het niet fijn gaat, dus te hard, probeer dan eens een tijdje twee technieken uit. Dus eerst eens 2 weken haar terug zetten en niets zeggen. Wel wat zeggen, dan is het eee leuk spelletje (je doet dit en baasje maakt geluid ;) ). Beloon evt. goed gedrag met lieve woordjes of een hapje trosgierst.
De tweede techniek is inderdaad negeren, helemaal doen alsof je niets voelt En dan maar hopen dat ze het na wat weekjes op gaat geven.

Kies een manier en houd daaraan vast. Parkietjes zijn net kleine kinderen: negatieve aandacht is ook aandacht & je moet rechtlijnig zijn. Dus niet de ene dag dit, de andere dag dat.

Succes!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Robin en Nickey

CiteerParkietjes zijn net kleine kinderen: negatieve aandacht is ook aandacht & je moet rechtlijnig zijn. Dus niet de ene dag dit, de andere dag dat.

haha, ja daar was ik achter :) vandaar nu eigenlijk ook mijn vraag wat het beste te doen want ik deed dus al 2 dingen door elkaar.

Ik heb ook niet het idee dat het "bijten" van Robin uit  kwaadheid of angst is (vind het daarom ook lastig het echt bijten te noemen). Ga het dan denk ik eerst maar proberen met negeren omdat ze tussendoor toch wel overging op het eten van trosgierst en ik geen extra onrust wil geven richting in ieder geval Nickey. En mocht dat niet werken na een tijdje dan zet ik haar wel zonder iets te zeggen (want inderdaad negatieve aandacht is ook aandacht) terug (hopelijk hebben de andere dan ook wat meer vertrouwen gewonnen en geeft het hun dan geen onrust).