Wanneer bij elkaar?

Gestart door Ingsu, december 09, 2010, 09:12:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ingsu

Hoi iedereen,

ik ben me ervan bewust dat er al uitvoerig is gesproken over wanneer je een vogeltje bij een ander vogeltje erbij kunt zetten. Maar ik zou graag jullie advies horen omdat ik nergens een vergelijkbare situatie kon vinden.

Mijn parkietje Ichuu had dinsdag ineens een hele 'klomp' poepjes aan haar staart hangen, het was helemaal aangekoekt, dus ik heb haar uit de kooi gehaald en ze liet zich supermakkelijk oppakken (normaal is ze heel erg bang en schichtig), dus dat was al meteen geen goed teken. Toen ik haar had schoongemaakt zag ik dat haar hele onderbuik en cloaca opgezet waren. Het was ZO naar om te zien, en ik kan er ook niet bij dat ik het niet eerder heb opgemerkt, ik hou ze altijd zo goed in de gaten. Nuja, ik ben met haar naar de dierenarts gegaan, op het ergste voorbereid omdat ze ZO erg was vermagert, en helaas werd mijn vrees waarheid en moest het lieverdje worden ingeslapen... :( Ze had een eitje aangemaakt en die was ergens vast komen te zitten/ buiten 'baarmoedelijk'(om het zo maar te zeggen) en ze was te erg verzwakt om nog geopereerd/beter te kunnen worden. Ik snap gewoon niet dat ik het niet heb opgemerkt, ze zat wel een beetje bol, maar dat heeft ze vaker met koud weer en ze was actief en at en dronk niet anders dan normaal....

Nu is Baby helemaal alleen achter gebleven, maar mijn andere parkiet Monty heeft tot nu toe altijd alleen gezeten. De bedoeling was dat hij na de wen periode bij Baby en Ichuu zou worden gezet, maar hij keek nooit om naar de andere vogels en vond het zo heerlijk om te vliegen en kwam altijd bij ons zitten dat we hem alleen hebben gehouden.

Nu is mijn vraag of ik Baby en Monty meteen al bij elkaar kan zetten of dat ik beter nog even kan wachten? Monty is gewend om alleen te zijn, maar Baby en Ichuu waren heel hecht met elkaar, het is zo zielig om hem nu helemaal alleen in die grote kooi te zien zitten (maar misschien is dat alleen menselijke interpretatie). Monty en Baby 'kennen' elkaar wel al een beetje, ze kletsen soms en wten natuurlijk al van elkaars bestaan af, het is dus anders dan wanneer je een heel nieuw parkietje uit de winkel haalt omdat die ook nog aan jou en de kamer en alles moet wennen.

Nuja, het is nogal een lang verhaal geworden, maar ik hoor graag jullie reacties!!!
Alvast bedankt! :)

Groetjes, Inge

Mars

Allereerst, sterkte met je verlies.
Ik heb zelf een soortgelijke situatie met Layla meegemaakt (hield ontlating vast omdat ze schijnzwanger was) en die was ook een beetje bollig, maar wel druk ed. Dus zo ook 'ineens' van de ene op de andere dag heel ziek.
Doordat ze dan zwangerschapshormoontjes in zich hebben, blijven ze zich vrij lang goed houden, heb ik me laten vertellen.

Je kunt de andere twee gewoon bij elkaar in zetten. Wel even de kooi opnieuw inrichten en er een middagje bij blijven, maar ongetwijfeld gaat het heel goed.
Succes!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Ingsu

Hoi Mars,

dankjewel voor je reactie! Ik heb de kooien eerst naast elkaar gezet omdat Baby heel erg gespannend werd van het 'alleen zijn' en heel erg op zoek was naar Ichuu. Baby en Monty begonnen na een dag tegen elkaar te kletsen en zo dicht mogelijk tegen de tralies aan zitten om zo dicht mogelijk bij elkaar te zijn, erg aandoenlijk om te zien.
Sinds vanmiddag zitten ze samen. Baby zoekt heel erg toenadering bij Monty, maar Monty vindt het allemaal nog erg eng! (hij is dan ook gewend aan alleen zijn). Het ziet er heel goed uit tot nu toe, ze zitten dicht bij elkaar al een poos, en ik heb het idee dat ze elkaar erg aardig zullen gaan vinden!

Groetjes!

mks66

Nu ik dit hoor ben ik een beetje ongerust over mijn parkietje

Mijn parkietje zit ook bol en ze heeft een bruinneusdop ze lijkt niet zo ziek en ze speelt met haar vriend (man parkiet)
Kan ze ook een eitje hebben neej togh?? :'(

Ingsu

Mijn popje was tot op het laatst nog heel erg actief, ondanks het feit dat ze er eigenlijk geen energie meer voor had (haar lichaam was gewoon 'op', ze was vel over been).

Bol zitten is een heel slecht teken, een vogeltje probeert altijd te verbergen dat het ziek is, om hun overlevingskans te vergroten. Als een vogeltje bol zit of ziek toont kun je het beste zo snel mogelijk naar een (vogel)arts gaan! Bol zitten is geen teken dat je vogeltje een eitje heeft, het kunnen ook andere dingen zijn (bacterie, infectie, etc).

Groetjes van Inge