zieke parkiet

Gestart door mariettewm, december 08, 2010, 20:11:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

mariettewm

dit is heel serieus. Wij zijn net met onze parkiet naar de dierenarts geweest. Een paar dagen geleden zagen we een roze bultje op zijn vleugel. Dit is nu zo groot als een erwt. Maandag gaan we terug en dan krijgt guus een operatie om te zien of het gezwel iets onschuldigs is of niet. Guus is 3 jaar en samen met zij zusje bij ons. Ze vliegen los door de kamer en vooral Guus is heel tam. Echt een zonnetje in huis.
Als de uitslag maandag tegenvalt, betekent het dat we zijn vleugel kunnen laten amputeren. Hij zal dan nooit meer kunnen vliegen.
Omdat de bult zo snel is gegroeid, ziet het er niet gunstig uit.  Heeft iemand ervaring met een parkiet met één vleugel?
Ik weet niet wat voor Guus erger is, dood of met één vleugel verder leven. Wij kunnen hem dan veel op de schouder nemen en zo....
Ik wil hem eigenlijk niet missen, en ben heel verdrietig. Ook als het iets onschuldigs is, zal hij een deel vleugel moeten missen, en waarschijnlijk niet meer kunnen vliegen......Nooit gedacht dat ik om een parkietje zoveel gevoel gevoel zou hebben........
Wat zouden jullie doen?

Mirjam

Hoi,

Wat een vreselijk verhaal en dilemma Mariet.
Ik heb een parkietje gehad wat door een hersenbloeding halfzijdig verlamd was. Hij leerde zichzelf te redden en hij was gewoon weer mijn eigen Pipootje qua gedrag en wat aanpassingen.

In dit geval zou ik het ook niet weten en ik hoop dat je bruikbare adviezen krijgt.

Sterkte!

lovesbudgies

Hij zal nooit meer kunnen vliegen, en het ligt er helemaal aan hoe hij zich daarbij voelt of hij nog gelukkig kan zijn of niet.
Sommige parkieten functioneren prima zonder te vliegen. Ze klimmen overal naartoe en dat gaat goed.
Andere parkietjes kunnen er depressief van worden.

Ikzelf zou zeker proberen hoe het met hem gaat met 1 vleugel. Ik zou dan de veren van de andere vleugel laten kortwieken zodat
het wat meer in balans is. Ik weet niet waar de bult zit, maar het liefst haal je zo min mogelijk van de vleugel af.
Je zult de kamer en kooi zo moeten inrichten dat hij overal naartoe kan klimmen. Eventueel kun je wat zachts op de bodem van de
kooi leggen zodat hij zacht valt indien hij zijn evenwicht verliest.

Ben je trouwens naar een vogeldierenarts geweest? Zo niet dan is het handig om bij iemand eens een second opinion te vragen.
http://www.parkietenfreak.nl/a-dierenartsen.php

mariettewm

Bedankt voor jullie reacties. Wie weet wordt het een vrolijke klimmer straks, die kans gaat hij zeker krijgen na het lezen van jullie berichten.
Goede tip voor een second opinion, gaan we ook doen!   En natuurlijk hopen we dat de diagnose straks mee zal vallen, je weet maar nooit.......groetjes

Moppers

Ik heb wat ervaring met parkietjes die niet kunnen vliegen, maar dan die nooit hebben kunnen vliegen. Die redden zich (met wat aanpassingen) prima en zijn net zo gelukkig en parkiets als parkieten die wel kunnen vliegen. Het verschil met Guus is dat zij niet weten wat ze missen. Ze zien misschien wel dat de andere parkietjes wel kunnen vliegen, maar weten niet hoe het is om dat zelf ook te kunnen. Jouw Guus weet dat wel, maar in hoeverre dat hem echt bijblijft is nog maar de vraag.
Het zal absoluut wennen zijn voor hem, als hij ineens niet meer kan vliegen. Het kan zijn dat hij er nooit echt aan went en dat hij er ongelukkig van wordt. Maar het kan ook zijn dat je na een maand of twee niet beter weet dan dat hij altijd al zo is geweest. Misschien weet hij zelf na een tijdje niet beter meer en is hij op en top gelukkig zoals hij is en met de dingen die hij wel kan.
Dat is niet te voorspellen, maar het lijkt me zeker de moeite waard. Als blijkt dat hij niet met de verandering om kan gaan en hij echt ongelukkig is en wegkwijnt, dan kan je altijd nog een ander besluit nemen.
Het wieken van de andere vleugel, wat lovesbudgies zegt, lijkt mij ook een goed plan, zeker in het begin. Hij is dan nog niet gewend dat hij maar 1 vleugel heeft, wat vast wel vat buitelpartijen met zich mee zal brengen. Als de goede vleugel gewiekt is, dan is de slagkracht minder, en krijgt hij dus een minder grote opzwieper van 1 kant als hij met dat vleugeltje flappert.

mariettewm

guusje heeft de behandeling niet overleefd.
de dierenarts zei dat het een agressieve tumor was....


lovesbudgies

Ach jeetje, wat ontzettend naar Mariëtte!

Ondanks dat je hem vreselijk zal missen, is dit voor hem misschien wel het beste.

Veel sterkte met het verlies van Guus.