Kortwieken of niet?

Gestart door Heddie, december 08, 2010, 14:53:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Heddie

Ik zit met de gedachten om mijn drie gevleugdelde vriendjes te laten kort wieken , maar wat zijn daar de voor en nadelen van .
En hoe gaan mijn vogels dit ervaren?
groet heddie

Mirjam

Hoi Heddie,

Volgens mij is er hier op het forum een discussietopic te vinden over de voor- en nadelen van wieken.
Misschien moet je die eens doorlezen.

Maar mag ik vragen waarom je ze wilt kortwieken?

Mijn 1e vogeltje heb ik gewiekt gekocht en er werd me verteld dat hij na zijn jeugdrui weer zou kunnen vliegen. Het heeft echter bijna 6 maanden geduurd voordat ie weer kon vliegen.
Ik zal mijn vogeltjes nooit meer laten wieken, tenzij het voor een ziekte of bepaalde omstandigheden noodzakelijk zou zijn.

Heddie

Hoi Mirjam..
Kortwieken omdat ik ze binnen in huis meer vrijheid wil geven ook als ik er niet ben.
Maar een groot nadeel voor mij is dat ze veel op mijn boeken ksat zitten en die al vinaal gsloopt hebben .
Ik heb een vogel speel boom waar ik ze dan graag op willen hebben zo en zo als ik er niet ben en ik denk dat ze daar beter blijven als ze gekortwiekt zijn

Mirjam

Maar Heddie, mag ik nu iets onaardigs zeggen..??

Het zijn vogeltjes en die zullen echt niet gaan zitten waar jij dat wilt. Sterker nog, als je ze gewiekt hebt en het is weer aangegroeid, wat ga je dan doen?

Je kan het wel aantrekkelijker voor ze maken om daar te gaan zitten en veel sloopspeelgoed neerzetten. Ook op kattengras zijn ze gek.

Ik heb mijn interieur ook niet meer zoals ik graag zou willen. Maar dat heb je als je vogeltjes hebt. Als je kooi groot genoeg is, kun je ervoor kiezen om ze in de kooi te laten als je er niet bent en ze te laten vliegen als je thuis bent.

Heddie

Hoi Mirjam..
Daar heb je gelijk in zo zijn parkietjes nu eemaal...
Heb jij wat tips voor speelgoed?

lovesbudgies

Een parkiet die niet meer kan vliegen zal vaak veranderen qua gedrag; ze kunnen zelfs depressief worden.
Soms is het noodzaak een parkiet te wieken, maar in dit geval zou ik het niet doen. Ook een gewiekte parkiet zal
niet op de speelboom blijven zitten als hij dat niet wilt.

Hier het topic waar Mirjam het over had: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=783.0

Heddie

Jeetje wat een verhaal zeg!! bedankt voor de link.
Dat wil ik mijn vogels zeker niet aandoen!!

Ik moet ze dan beter gaan vermaken met meer speel goed,hebben jullie goede tips voor vijlig speelgoed?
En is het verstandig om mijn parkieten uit de kooi te doen als ik aan het werk ben ?

Mirjam


Heddie

#8
 ??? wat is een PB?


Een 'Persoonlijk Bericht', linksboven in het blauwe balkje zie je een 1 staan achter 'mijn berichten' als je een persoonlijk bericht hebt. Gr. Lovesbudgies


vera1982

goedenavond Heddie,

Ik zelf ben zeker geen voorstander van kortwieken tenzij het medisch noodzakelijk is.
Mijn 2e parkietje was gekortwiekt toen ik hem kocht. Volgens de kweker zou die sneller handtam worden. de praktijk wijste uit dat dit niet zo was, hij was juist erg schrikkerig. Nu hij eindelijk na bijna 5 mnd kan vliegen begint zijn zelfvertrouwen te groeien. Hij durft nu juist veel meer en oefent sinds hij door heeft dat hij kan vliegen elke avond trouw vanaf een aantal punten rond de kooi. Hij durft nu zelfs grote rondjes te maken tot hilariteit van omstanders op de bank, hij vliegt nog wel eens verkeerd en valt ergens achter of tussen.
Nog even voor de duidelijkheid: dit is mijn ervaring met kortwieken en hoe ik erover denk.

groet,
Vera


PS: beheerders van parkietenfreak; op de een of andere manier werkt mijn spellingcontrol in het Engels. Geen idee of meer mensen hiervan last hebben maar ik kwam daar net achter. Wilde dit even melden.

Piet Parkiet

Ik heb juist goede ervaringen met kortwieken. Op de een of andere manier vloog mijn parkietje overal tegen aan en door het kortwieken kan mijn parkietje niet meer zo hard ergens tegen aan knallen en is ze niet meer zo bang buiten de kooi. Ook is het natuurlijk een extra veiligheidje ter voorkoming dat ze een keer per ongeluk een deur uit vliegen. Het kortwieken moet je echter niet als middel gebruiken voor het tam maken. Je moet een parkiet nooit dwingen, de parkiet moet naar jou toe komen. Anders wordt het diertje angstig.

Missygirl

Hallo allemaal,

Ik heb ook goede ervaringen met wieken van de vleugels.

Ik vind dat je parkietjes sneller tam worden.
En als ik even naar mijn parkietjes Meeko kijk,deze kon binnen een week weer vliegen. Zazoe daar in tegen kan nog niet hele afstanden vliegen. Maar vliegen kan hij wel een beetje.

Ik vind het anders als ze pennen gaan trekken,dit zou ik zelf nooit (laten) doen.

Groetjes Missy.

Mirjam

Ten eerste is het de verantwoordelijkheid van de eigenaar om ervoor te zorgen dat een vogeltje niet per ongeluk wegvliegt. Bovendien is het normaal dat een grasparkiet in het begin 'overal tegenaan vliegt'. Op deze manier leren ze de ruimte kennen en dat gaat met vallen en opstaan.

Parkietjes worden misschien sneller tam als je wiekt, maar dat is puur en alleen omdat ze geen kant opkunnen. Met iets meer geduld krijg je ook een niet gewiekt vogeltje net zo tam.

Vergelijk het eens met deze situatie (wellicht een te harde vergelijking, maar goed);
Je bent een peuter en mama vindt het lastig dat je steeds wegloopt. Als ze tijdelijk een klein stukje van je benen 'afhaalt' kan je niet meer weglopen, val je veel vaker en kan je niet meer naar je bordje eten toelopen. Als mama iets meer tijd investeert, loop je niet weg en hoeft ze ook niks naars met je benen te doen.

Verder is hier een uitgebreide discussietopic over..

chippie

Ik heb negatieve ervaringen met kortwieken. Mijn dwergpapegaaitje is gekortwiekt door de kweker, al mijn andere grasparkietjes hebben gewoon altijd kunnen vliegen. Wat heb ik een verschil gezien zeg! En wat heb ik medelijden met mijn dwergpapegaaitje gehad. Mijn dwergpapegaaitje is zovaak ergens vanaf gedonderd, achter beland of ergens onder gekomen. Hij kon gewoon niet vluchten!

Inmiddels kan mijn dwergpapegaai weer vliegen en daar ben ik ontzettend blij mee. Zijn zelfvertrouwen komt terug en hij wordt weer vrolijker. Hij kan nu zelf bepalen of die bij mij wil blijven of ergens anders naar toe wil. Eerder gaf hij dit aan door te gaan bijten.

Ik merk juist dat mijn dwergpapegaaitje moeite heeft om in te schatten waar die moet landen. Gewoon omdat hij dit nooit geleerd heeft. Mijn grasparkietjes daar in tegen zijn echte straaljagertjes en zo ontzettend behendig (alleen in het allereerste begin, was het even wennen).

Ik geloof best dat grasparkietjes wat sneller tam worden door kortwieken. Je kunt ze namelijk laten zien dat ze niet bang voor je hoeven te zijn. Maar er is niks mooiers om een parkietje tam te hebben die vrolijk rond kan vliegen, maar er af en toe voor kiest om gezellig bij je te komen zitten :-*.

Ik denk dat je een parkietje niet meer vrijheid kan geven met kortwieken. Ik denk dat het grootste gevoel van vrijheid voor een parkietje is om af en toe zijn vleugels uit te slaan en heerlijk te kunnen vliegen.

NB: Ik zeg dit absoluut niet om mensen die hun parkietje gekortwiekt hebben een rotgevoel te geven.

lovesbudgies