lutino of geel parkiet

Gestart door packooo, december 06, 2010, 22:10:27

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

packooo

Hey, ik heb een gele parkiet gekocht om te kweken.
Hij heeft een lichtpaarse neuswrat en ze hebben mij verteld dat dit een vrouwtje was toen ik deze kocht.
Na lang zoeken heb ik gezien dat lutino mannetjes paars neuswratten hebben.

Maar nu vroeg ik mij af is dit nu mannetje of vrouwtje?
Ik weet niet goed of het een lutino of gewoon gele parkiet is, hoe zie je dit verschil?

Mvg, Thomas

Hi Thomas, kun je volgende keer leestekens gebruiken en op je spelling letten? Alvast bedankt! Groetjes, Lovesbudgies


Mars

Een lutino heeft rode ogen. Een gele parkiet zwarte. Dit noemen we een gele zwartoog.

De 'wrat' noemen we bij parkietjes een neusdop en voor een goede analyse hebben we een foto bij daglicht nodig, zonder flitser, die scherpgesteld is op de dop. ;)


De kans is groter dat het, als het een lutino is, een popje is. Dat heeft te maken met de manier van vererven:

Een popje heeft maar een lutino- (of albinogen) nodig om er als lutino uit te zien, een man twee. Dat betekent dat je voor een jong mannetje in ieder geval een lutino of albino moeder nodig hebt en dan nog een vader met een (verborgen) lutino of albinogen.

NB: Het liefste kweek je niet met een roodogige man en een roodogige pop samen. Je krijgt dan wel alleen maar lutino en albino kleintjes, maar de kans op afwijkingen op bijvoorbeeld de ogen is erg groot (blindheid).

Als je nu kweekt met een lutinopopje en een gewone man (zonder lutino of albino-ouders), dan krijg je geen lutino of albino's, maarw el mannetjes met een lutino- of albinogen. Zij kunnen dus wel weer zorgen voor lutinokleintjes.


Maar eerst hebben we dus een foto nodig.


Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

packooo

#2
Hij heeft inderdaat een rode schijn in zijn ogen, niet echt knal rood maar wel een schijn.
De neusdop is licht violet.

Ik heb gehoord dat bij lutino's de neusdop van de mannetjes paars word is dit juist?

Van welk geslacht is mijn vogel nu?

Foto volgt morgen.


Ook dit bericht gewijzigd, spelfouten eruit gehaald en leestekens toegevoegd. Gr. Lovesbudgies


Mars

ik vind een foto gemaakt bij daglicht toch wel heel belangrijk hoor.
Het neigt zo wel naar een man, maar dan zou het woord 'licht' voor violet wel moeten ontbreken ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

packooo

#4
Hey hier zijn de beloofde foto's ik hoop dat je er iets mee bent of het lutino of geel is of het manetje of vrouwtje is

LINK: http://yfrog.com/mgdsc01648uj

Mars

Twijfelgeval..
Je ziet het het beste als je een parkietje van voren op de foto zet. Dan kun je ook goed kijken of er ook witte ringetjes om de neusgaatjes zitten.
Ik kan er zo weinig over zeggen.

Overigens zie ik bij de neusdop wat zwarte veertjes, klopt dat? En ik zie zelf geen rode of robijnrode ogen. Dus ik zou zeggen dat je dan niet een lutino hebt.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

packooo

hier is foto van voor  :)

ja die zwarte veertjes zijn er klein beetje

is bij lutino echt knal rode ogen want als ik echt dicht in zijn ogen kijk zie ik rode schijn , kan ok zijn dat ik verkeerd zie

is het vrouwtje??
LINK: http://img12.imageshack.us/img12/8287/dsc01646ee.jpg

al vast bedank thomas


Mars

Een lutino heeft nooit zwarte veertjes. Een zwartoog ook niet. Die zijn beide helemaal effen :)

je link doet het niet, maar misschien ben ik te snel.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..


Mars

Ik zie vrij veel wit en ga daarmee voor een popje, maar zet er niet mijn geld op in :P
Nu heb ik zelf ooit een parkietje gehad met zo'n dopje en helaas heb ik door zijn/haar ziekte (lever) nooit geweten wat het was voor geslacht (te jong overleden).


Maar ehm.. wie denkt er even mee? De kleur is wel erg donker voor een popje?


NB: heb je de foto's bij daglicht genomen? Want dat (niet doen) kan erg van invloed zijn op de foto.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

packooo

nee dit is binnen maar de foto komt wel overeen met de werkelijkheid

mvg thomas

Moppers

CiteerMaar ehm.. wie denkt er even mee?
Misschien dat er meer mensen de moeite willen nemen mee te denken als packoo de moeite neemt op zijn taal en spelling te letten. Packoo, je bent er nu al twee keer op gewezen dat je normaal Nederlands en leestekens moet gebruiken. Misschien wordt het tijd dat je dat dan ook eens gaat doen...

packooo

sorry, mijn excuses ik heb nu pas de comentaar gezien. Ik kende de site nog niet goed.

lovesbudgies

Geen probleem, even de spellingscontrole erover en leestekens gebruiken en dan kunnen we het bericht gewoon lezen.
Niet veel mensen zullen de moeite nemen het berichtje te lezen als je geen leestekens gebruikt en heel veel typefouten maakt.

Bij mij doet de 2e link het ook niet.


Wouter

Ik vind het ook erg donker voor een popje, ik zou dan toch gaan voor een mannetje.

Mars

ik zou nog steeds graag een foto van voren zien.
Maar deze lijkt wel minder wit in zich te hebben.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Petr@

Ik denk dat dit zeker een mannetje is.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

packooo

Hier is een foto van het vooraanzicht dat julie gevraagt hebben.

mvg thomas

http://yfrog.com/fkdsc01646bj

Mars

Ok, lijkt mij bij nader inzien ook een man.

Maar dus wel een 'gewone' man met een hele mooie kleurslag en geen lutino.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..