Opnieuw paren?? Help..

Gestart door RicoMika, december 04, 2010, 16:14:28

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

RicoMika

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum maar heb even een redelijk dringende vraag..

Mijn twee parkietjes brengen momenteel jongen groot, de kleintjes zijn nog niet uitgevlogen. (Het zal niet heel lang meer duren aangezien de oudste op 2 november geboren is.) Maar, de ouders zijn sinds vorige week alweer aan het paren, en ik zie bij het popje signalen dat er een ei op komst is. Wat als mijn popje straks haar ei moet leggen terwijl de huidige kuikens nog in het nest zitten? Kan dit kwaad voor ze?

Ik ben sowieso van plan het nestblok weg te halen na dit nestje, en ik heb eventueel ook kunsteitjes klaarliggen, maar had niet verwacht dat het zo snel zou gaan!

Heeft iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt!

RicoMika

Even een update, gezien de situatie nu anders ligt. De jongen zijn uitgevlogen. Het popje is meteen weer haar nestje ingedoken en is erg agressief naar de kleintjes toe, die mogen er ook 's nachts niet meer in. Ik kan aan haar zien dat ze weer een ei heeft, dus daarom wil ik het blok niet weghalen omdat ze het wel ergens moet leggen. Het mannetje voert de jongen nog wel, maar is ook weer druk met het popje bezig.

Is het misschien een idee om het popje tijdelijk apart te zetten, zodat het mannetje alle tijd voor de jongen heeft, en de jongen niet steeds aangevallen worden door het popje?

lovesbudgies

Nee, ik zou het blok gewoon weghalen. Het is nu niet de tijd om jongen te krijgen en de pop moet haar rust krijgen.

Houdt sowieso de jongen en de vader bij elkaar. De pop kun je erbij laten -zonder blok- of terug zetten in de volière als die mogelijkheid er is.

RicoMika

#3
Jongen komen er sowieso niet want ik heb dus kunsteitjes bij de hand, maar waar gaat de pop haar huidige ei dan laten als ik het nestblok weg haal? Alles wijst erop dat ze al een nieuw ei heeft (ze heeft er al tig (onbevruchte) eieren gelegd dus ik herken de signalen), ondanks dat de kuikens pas 1 dag uitgevlogen zijn.

De vader lijkt ze ook niet meer te voeren, hij is vooral gericht op het popje maar gelukkig zie ik de kuikens zelf eten.

lovesbudgies

Die laat ze dan op de grond vallen en doordat het blok weg is zal het eitjes leggen langzamerhand stoppen.

RicoMika

Oké, dan weet ik genoeg! Ben helemaal blij met de reacties.. was namelijk ook lid van www.parkietenforum.nl maar daar is het een stuk rustiger!  ;D

RicoMika

Het nestblok is weg.. helaas heb ik het popje alsnog apart moeten zetten, ze viel de kleintjes continu aan. Niet alleen om van zich af te bijten maar gewoon aanhoudend, bijv. uit jaloezie als het mannetje de kleintjes voerde. Eventueel zet ik haar terug als de kleintjes wat minder instabiel op hun stokje staan en beter kunnen vliegen/coördineren.. het is een aandoenlijk gezicht, dat gestuntel! Maar ze leren snel. :)

lovesbudgies

Dat gebeurt jammer genoeg wel vaker. Als zo alles goed gaat kun je haar in een paar weken weer bij de rest zetten.
Maar goed gehandeld hoor, nog een nestje in deze tijd van het jaar is niet gunstig.