Graag advies

Gestart door joukje, december 01, 2010, 14:49:27

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

joukje

Wat fijn dat er een forum is over parkieten

Hoi Mijn zoon heeft in oktober ofzo twee grasparkieten gekocht, uiteraard een man en een vrouw een jong stel. Ik had niet gedacht dat dit stel al zo snel aan het paren zou gaan en nu hebben ze jongen in een boomstam. Ze zijn nu ongeveer 4 weken denk ik, ze zijn al helemaal in hun verenpak. Moeder voert nog goed en houd ze warm, maar als ze straks uitvliegen komen ze op de grond en dan gaat het natuurlijk fout met deze temperatuur. Nou zat ik er aan te denken om ze dan naar binnen te halen, mijn zoon wil ze dan verder met de hand opvoeden en dan tam maken. Ik weet dat als ze uit het blok zijn ze dan nog ongeveer 1 1/5 week door paps gevoerd worden maar kunnen wij dat dan overnemen?

Wat nu te doen?

Coekiemonster

ze zitten buiten??

wel koud voor de jonkies brrr bibber bibber.

Misschien heb je wat aan deze site?
http://www.gras-valkparkieten.nl/kweken/handopfok/

joukje

Ja ze zitten nog buiten in een voliere die afgeschut is met dik doorzichtig plastic. Ze zitten in een boomstam en ja als ik had geweten dat ze gingen broeden dan had ik de boomstam eruit gehaald maar die hangt er al zo lang in en er is nog nooit en vogel ingeweest dus heb er echt niet bij stil gestaan dat de parkieten dat enig vinden. Ik ben al op zoveel site's geweest over handopfok maar er is er geen een bij die mij zegd over dat ik vier weken oude parkieten aan het eten kan krijgen en daarom zitten ze nog bij moeders buiten. Moeders doet het tot nu toe fantastisch ze houd ze warm en verzorgd ze goed. Maar ja binnenkort gaan ze uitvliegen en dan moet ik ze zeker binnen doen, hoe dan ook aan de grond vriezen ze dood. Dus met deze delimma zit ik mee.

lovesbudgies

Ondanks dat jonge parkieten niet op de grond zullen gaan zitten is het inderdaad te koud voor ze.

Je kunt ze binnenhalen zodra ze zijn uitgevlogen. Handopfok is dan meestal erg moeilijk en niet meer nodig. Meestal kunnen de parkietjes zelf
geweekte zaadjes met eivoer en trosgierst eten.
Je kunt ook de kleintjes samen met de ouders binnenhalen. Dit is nog wel het beste, zo kan de vader ze nog bijvoeren en leren eten.

Vergeet niet alle broedgelegenheden weg te halen. :)

joukje

Erg bedankt voor je reaktie, ik heb ook nog met een andere fokker gepraat en die zei het zelfde als ze uitgevlogen zijn naar binnen halen en dan hoefen ze geen handopfok meer te hebben alleen ze moeten dan leren eten. oke hier kan ik wat mee.

Mijn huis is te klein voor een hele grote kooi om ouders en broedhok in te zetten dan wordt het te vol. Maar ze konden best buiten blijven als de wind maar buiten gesloten is. En zolang moeders ze nog blijft warm houdt en voedt en dat hou ik goed in de gaten. De jongen zien er goed helder uit en zitten al goed in de veren.

Ik weet nu wat ik ga doen, zolang moeders ze nog goed verzorgd hou ik ze buiten want handopfok lijkt mij ook riskant met die verzeuring in de krop.


lovesbudgies

Verzuring kan inderdaad voorkomen. Maar het is ook gewoon erg moeilijk om er met 4 weken nog wat in te krijgen.
De eerste paar keren zul je dan vaak moeten dwangvoeren.

Het is dan veel makkelijker om ze lekker trosgierst, geweekte zaadjes/eivoer te laten eten. ;)

joukje

Ik wou nog even melden dat er nu 1 parkiet is uitgevlogen, hij zit nu binnen en begint al te eten. Hij/zij is heel rustig en vindt het leuk om op onze vinger te zitten, hij/zij eet niet uit de hand maar eet eivoer en geweekte zaadjes.

Wij zijn blij dat dit gelukt is nu wachten dat de anderen ook uitvliegen, dan gaan die ook naar binnen.

Erg bedankt nog voor de reakties op mijn advies vraag.

lovesbudgies

Dat is hartstikke mooi want dan kunnen de andere kleintjes de kunst van deze afkijken! Super!!

sumatraantje

Haha, Je bent niet de enige met jonge pietjes rond deze tijd van het jaar,
ik zit ook met 3 jonge pieten, gelukkig staan die ook op het punt uit te vliegen,
dan kunnen ze ook mooi naar binnen want dit is alles behalve de ideale tijd van
het jaar.  :P