Wat is een goed aantal?

Gestart door Heddie, november 28, 2010, 18:09:07

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Heddie

Ik heb sinds kort 3 parkietjes en nu hoorde ik van een andere parkietenliefhebber dat 3 een verkeert aantal is voor parkietjes.
Dat waarschijnlijk een parkietje buiten de boot gaat vallen.
Is dat altijd zo?
Ik heb een parkietje dat ik nu 2 weken heb, en twee parkietje uit hetzelfde nest. (komen bij dezelfde kweker vandaan)
Groetjes Heddie

Mirjam

Ik zou voor een even aantal gaan!

Heddie

Waarom zou jij voor een even aantal gaan?

Wouter

Omdat je dan het risico niet hebt dat er 1 buiten de boot valt. Ook is het beter als je een even groot aantal mannetjes als vrouwtjes hebt.

Heddie

En maakt het dan nog uit welke ik naar mijn ouders breng?
Degene die ik al had og een van de nieuwe.

Mirjam

Ik heb er een poosje 5 gehad waarvan er eentje buiten de boot viel.
Die is door een pittig popje zo vreselijk gepest dat ze uiteindelijk aan dr verwondingen is overleden. Ik had dat te laat in de gaten en toen was Dora al zo gewond dat ze niet meer te redden was..
Het pittige popje kon daar zelf niks aan doen; dat zijn gewoon de instincten.

Dus voor mij nooit meer een oneven aantal  ;).

Heddie

Denk je dat het nog uitmaakt welke ik aan mijn ouders geef een van de nieuwelingen of juist mijn piet die al langer bij me woont?

Heddie

Ze zijn alle drie erg nieuwschierig met elkaar.
Wat kan ik als beste te doen om ze aan elkaar te laten wennen .
En ze bij elkaar in de kooi te krijgen ?

Caradow

In grotere groepen maakt het niet zo veel uit hoeveel er samen zitten. Maar zeker met kleinere aantallen is het zeker aan te raden om een even aantal vogels te houden, dit ivm koppelvorming. Nu zijn er altijd uitzonderingsgevallen waarbij het prima gaat, maar dan is er vaak een achterliggende reden.
Zo hebben we zelf ruim een jaar een drietal gehad wat geen problemen gaf. Hierbij speelde wel duidelijk op de achtergrond mee dat een van de mannen ziek was. Deze was geen concurrentie voor wie dan ook en werd gewoon gedoogd en soms zelfs verzorgd.

Tja, welke zou je weg doen.. je kan er ook voor kiezen als je genoeg ruimte hebt om er een 4e bij te nemen :P

Mocht er 1 weg moeten, volg dan je eigen gevoel, observeer je drietal...