Problemen met Xtravital

Gestart door RicoBella, november 25, 2010, 19:45:03

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

RicoBella

Hoi iedereen!

Uiteindelijk heb ik toch maar besloten om op Xtravital over te stappen. Ik heb nou alleen een probleem.

Omdat er op de verpakking stond dat je gewoon over kon stappen zonder mengen met ander voer leek mij dit ook geen probleem. Ik ben het vanaf maandag gaan voeren en het viel mij ten eerste op dat er elke dag zo weinig zaad dopjes in de bakjes zaten. Ik dacht eerst dat dit kwam doordat ze hier misschien gewoon minder van nodig hadden. Gisteren en vandaag zat Kiki continu te smeken om aandacht, en zat hij eergisteren ook iets bol. Verder leek er niks aan de hand, maar ik begreep niet waar dit gedrag vandaan kwam. Na lang nadenken besloot ik hem maar eens in de speelboom te zetten bij het voerbakje (hier zat nog 'oud' voer in), vervolgens ging hij er op los alsof ie maanden niks gehad had. Daar lag het probleem waarschijnlijk, en dat verklaart ook waarom er maar zo weinig dopjes in de bakjes zaten. Noa eet waarschijnlijk als enige het nieuwe voer, en deze zie ik ook regelmatig eten. Kiki pikt af en toe een zaadje uit het bakje, maar verder niet.
Kan het probleem inderdaad zijn dat hij het nieuwe voer niet 'lekker' vindt? Of dat hij er aan moet wennen? Wat kan ik het beste doen (Ik had nog wat vitaminezaad wat hij wel graag eet en dit heb ik nu eerst door het voerbakje gemengd, het 'oude' voer is nou alleen op)
Ook heeft Noa er een handje van om Kiki wat te pesten de laatste tijd (vooral 's avonds), zodat Kiki niet rustig kan eten. Dit kan misschien ook een deel van het probleem zijn. Maar hier weet ik ook geen oplossing voor.

Hoop dat jullie tips hebben!

Liefs

ps. Mijn parkietjes zullen niet verhongeren (voordat mensen dat misschien gaan denken :-\), want zolang Kiki niet goed eet zorg ik er voor dat er ander voer aanwezig is wat hij wel lust. Maar dat is niet erg gezond, en ik wil bovendien graag dat ie Xtravital eet.  ;D

lovesbudgies

Mijn Poekietje weigert het ook te eten, hij vind het gewoon niet lekker. Ik kreeg toen de tip om het gewoon te blijven proberen,
maar hij is het nooit gaan eten.
Ik ben toen overgestapt op pellets en dit eten al mijn parkietjes gelukkig wel.

Je zou het dus nog even kunnen blijven proberen, maar het kan best dat hij het gewoon niet lust. In dat geval zou ik
zelf overgaan op een pellet.

Mars

Probeer het eerst eens te mengen met oud voer. Bijvoorbeeld een week lang 1/4 deel. Dan een week lang de helft en dan steeds een beetje meer.
Ik heb het verder eigenlijk nog nooit gelezen dat parkietjes niet over willen op XtraVital, behalve dan de reactie van LB.

Parkietjes op pellets overzetten kan ik je als pellets voorstander heel erg aanraden (het is ook ongeveer even duur als XtraVital), maar is in vrijwel alle gevallen nog lastiger.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Mirjam

Ook mijn parkietjes zijn niet wild van XtraVital...
Ik doe het op dit moment half om half en ben te trutterig om ze over te zetten op pellets  :(.
Ik voer ze echter (denk ik) goed bij met van alles en nog wat.

Aangezien ik inmiddels een nestje met goed groeiende kuikens heb, denk ik dat ik het niet echt heel slecht doe.

lovesbudgies

Citaat van: Mirjam op november 25, 2010, 21:37:59
Aangezien ik inmiddels een nestje met goed groeiende kuikens heb, denk ik dat ik het niet echt heel slecht doe.

Lichamelijke en psychische problemen door een voedingsgebrek zie je meestal pas na jaren. Vetzucht, dichtslibbende aderen,
slechte weerstand, etc. zie je niet meteen maar pas als het in een vergevorderd stadium is.   

RicoBella

Gefeliciteerd met je kleintjes Mirjam!

Alsnog mengen is inderdaad denk ik wel een goed idee om eens te proberen. Overgaan op pellets is voor mij niet echt een optie. Ten eerste kan ik dat niet krijgen bij mij in de buurt (dat is ook de reden dat ik van ander voer op Xtravital overgegaan ben) en ik wil niet dat ze ooit zonder komen te zitten om wat voor reden dan ook. Ook vind ik het idee inderdaad ook nog een beetje apart, het is inderdaad een beetje 'truttig'. Kan er nog niet helemaal bij dat parkietjes brokjes eten :P (geloof prima dat alles het beste is wat er in zit hoor, daar niet van!) Maargoed, ik geef ze in principe genoeg groente en fruit elke dag dus dat zou geen probleem moeten zijn. Maar hij moet z'n voer gewoon wel binnenkrijgen dan!

Bedankt voor de tips, en ik zal eens kijken of het lukt. ;D