Tosti-apparaat zonder teflon?

Gestart door Moppers, november 24, 2010, 11:05:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Moppers

Ik hou best van tosti's. Ik heb in mijn nieuwe huis geen tostiapparaat, dus maak ik die meestal in de koekenpan of oven. Maar dat duurt zo lang, is zo'n knoeiboel (ik gebruik alleen geraspte kaas) en ook niet zo lekker als uit een apparaat. Maar ja, alle tostiapparaten die je bij de gemiddelde witgoedzaak en dergelijke kan kopen zijn voorzien van een teflonlaag. Braet, BK balans en Scanpan hebben geen tosti-apparaten voor zover ik heb kunnen vinden.
Weet iemand of er een tosti-apparaat zonder teflon bestaat? Of een ander geschikt alternatief met een soortgelijk resultaat als uit een apparaat?

Caradow

Zolang je het apparaat uitschakeld na gebruik en de tosti's niet een uur laat aanbranden kan een gewoon ijzer geen kwaad hoor..

Teflon word pas schadelijk bij extreme oververhitting en dat zal je met een tosti niet zo snel gebeuren. Risico is vele malen groter bij een  koekepan en gourmetten. Raampje open in de keuken en geniet jij maar van een lekker tosti hoor meis...

(wij doen dat ook regelmatig zonder schadelijke gevolgen)


EvelienM

als je heel veel troep wilt van gesmolten kaas in je broodrooster op plekken waar je t nauwelijks er meer uit kunt krijgen moet je zo'n ding kopen ;)

Moppers

Dankjewel Renate, dan kan ik met een gerust hart zo'n ding aanschaffen.

Inge, bedankt dat je meedenkt, maar zoals Evelien ook al zegt, een broodrooster is niet geschikt voor tosti's.

Petr@

Dat apparaat wat Inge laat zien is ook voor tosti's want er zitten tosti klemmen bij. Wij hadden deze ook vroeger thuis.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Moppers

Ja, je kán er wel tosti's mee maken, maar de binnenkant van het apparaat wordt dan wel een grote smeerboel door druipsels van gesmolten kaas, vandaar dat het wat mij betreft niet in aanmerking komt.

vera1982

er bestaan ook tosti zakjes voor in je broodrooster. die kun je kopen bij kaaswinkels.
het lijkt op bakpapier maar dan in zakjes vorm.
om eerlijk te zijn heb ik ze nog niet gebruikt maar wel begrepen van anderen dat het erg handig.
wie weet een optie om te proberen.


lovesbudgies

Dat lijkt me best handig, een broodrooster samen met die zakjes.

Omdat er ook bakpapier met Teflon bestaat heb ik even aan de fabrikant gevraagd of deze veilig zijn.
Ik ben benieuwd!

lovesbudgies

Ik heb contact gehad met 'Boska Holland' en de 'tostibags' zijn inderdaad zakjes met Teflon, niet gebruiken dus!

vera1982

Zo leer je nog eens wat :)
Had geen flauwbenul dat er in bakpapier teflon wordt verwerkt.
Maar teflon is toch schadelijk bij verhitting boven 100 graden of nog hoger? lijkt mij dat zo'n zakje toch echt niet zo heet wordt of ik heb het mis.

Parkieten-Freak

Zolang het tostapparaat niet warmer wordt dan ongeveer 180C is er niets aan de hand. De thermische ontleding van Teflon begint pas bij 200C
Misschien kun je bij de fabrikant opvragen wat de maximale te behalen temperatuur is? (Ik denk trouwens dat 200C niet gehaald wordt).
Anders is het misschien ook nog een optie om het apparaat even buiten te zetten als je gaat bakken, mits het droog is buiten.
(Doen wij hier ook als we een keer frieten eten). ;)


Moppers

Afgelopen donderdag heb ik een tostiapparaat gekocht (deze om precies te zijn: http://www.itsonline.nl/Keukenapparatuur/Broodbereiding/Tosti-apparaat/NORDLAND-NSW-9750/179/010368/)

Ik heb in de winkel voor de zekerheid nagevraagd of het apparaat de schadige stoffen uit kan scheiden. De verkoper verzekerde mij van niet, aangezien het anders niet verkocht mag worden, ook als het gaat om iets dat voor mensen niet schadelijk is omdat het om kleine hoeveelheden gaat die dan vrijkomen. Op mijn vraag hoe het dan met koekepannen zit, antwoordde hij dat daarbij de gebruiker zelf de temperatuur regelt door hem op hoog/laag gas te zetten, kort/lang etc. Bij een apparaat ben je volledig afhankelijk van de instellingen van dat apparaat zelf, dus dit moet veilig zijn. Op verpakkingen en in gebruiksaanwijzingen staat echter geen maximum temperatuur oid, dit heeft hij bij verschillende apparaten van verschillende merken voor me bekeken.
Dit apparaat heeft daarnaast ook een beveiliging tegen oververhitting. Al met al leek het me veilig genoeg. Ik heb hem al uitgeprobeerd (jummie!), geen problemen gehad.

Coekiemonster

bijna alle koekenpannen hebben tegenwoordig ook teflon.
dus waarom een speciale tostiijzer kopen zonder teflon als je wel bakt met de koekenpannen :P

Wouter

Citaat van: Coekiemonster op november 30, 2010, 19:10:20
bijna alle koekenpannen hebben tegenwoordig ook teflon.
dus waarom een speciale tostiijzer kopen zonder teflon als je wel bakt met de koekenpannen :P
Daarom is het dus ook van belang dat je kookt met koekenpannen zonder teflon. Vergiftiging door teflon komt vaker voor bij parkietjes dan je denkt en dit is een belangrijke doodsoorzaak.

Moppers

Citeerbijna alle koekenpannen hebben tegenwoordig ook teflon.
dus waarom een speciale tostiijzer kopen zonder teflon als je wel bakt met de koekenpannen
Bijna allemaal inderdaad. Ik heb dan ook koekenpannen van het merk Braet, waar geen teflon in is verwerkt. Als ik bak met mijn koekenpannen, vormt dat geen risico voor mijn huisdieren.