Grasparkieten dood!

Gestart door Fabio, november 20, 2010, 22:34:41

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fabio

HELP!!

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen,,,

Ik heb 2 grasparkietjes al een paar maanden in een grote kooi in mijn kamer gehad.. Deze zijn (veelste vroeg!!) gestorven, de ene eerst en 4 weken later de ander. Naar een tijdje begon het weer te kriebelen en ik besloot om vorige week 2 parkietjes opnieuw aan te schaffen,, Vanochtend vond ik 1 parkietje dood op de bodem liggen en zojuist is zijn maatje Bob ook overleden.

Waar ken het aanliggen dat mijn parkietjes zo snel dood gaan?

Om jullie zoveel mogelijk informatie te geven,, als kooi heb ik een Hagen Vision 2, deze is ruim zat neem ik aan,,
Nu heb ik, volgens mij, me kooi altijd goed onderhouden en vaak verschoond. De kamer waar mijn kooitje in staat is tocht vrij.
Op me bodem heb ik houtsnippers als bedekking en voldoende houten en van touw gewikkelde zitstangen in me kooitje, ook zit er nog 1.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen om een oorzaak en een oplossing te vinden om dit te verkomen!!!

parkietengek12

Misschien teflon?
Is er enig contact met de keuken? (openkeuken) en koken jullie met teflon pannen?

lovesbudgies

Heb je nog ziekte symptomen gezien in de maanden/weken/dagen/uren voordat ze overleden?

http://www.parkietenfreak.nl/ziekten.php

Geertje

Fabio,

Wat triest....

Ok.. ik ga er even vanuit dat je ze: voldoende vers zaad, water, maagkiezel, grit, mineralen etc hebt gegeven. Ze inderdaad niet op de tocht of  tegen een loeiende verwarming aan hebben gestaan.
Je de kooi inclusief speeltjes wekelijks schoon hebt gemaakt en ze niet al ziek waren voor je ze kocht.

In dat geval zou je kunnen denken aan dingen als : teflon, het veelvuldig spuiten van haarlak, parfum/ deo, roken. Misschien de schok van een kat of ander huisdier in de buurt?
Kooi groot genoeg voor de parkieten? ( stress)
Vergiftiging door bv bespoten groente oid.


Heb je dezelfde kooi gebruikt als die waar je vorige parkiet in overleden is? Zo ja.. heb je die helemaal van binnen en van buiten ontsmet met bijv Dettol of chloor?
De stokken waar ze op zitten.. zijn dat de standaard stokken of heb je stokken uit de natuur van misschien een verkeerde soort?

Waren de parkieten ineens dood? Of vooraf al lusteloos/ zwak?

Sterkte,

Geertje

Fabio

Ik had de parkietjes nog niet eens 1 week, ze waren altijd lekker druk bezig in hun kooitje en erom heen, dus ze vertoonde niet de symptonen leveloos of zwak.

Misschien dat deze al ziek waren maar aangezien de vorige 2 ook al snel overleden... De kooi staat niet in de keuken en komen niet in aanraking met tocht.

De kooi is goed schoongemaakt en wordt altijd goed verzorgd. Kan het zijn dat de krant onder de beukensnippers de boosdoener is?

Ik wil natuurlijk weer nieuwe parkietjes maar het zit nu gewoon niet goed in me kooitje en kamer..

Geertje

Kranteninkt is inderdaad niet echt goed voor ze. Maar volgens mij gaan ze daar niet dood aan. Voor zover ik begrepen heb heeft inkt vooral gevolgen voor eventuele jongen ( geboorte afwijkingen) maar ik ben absoluut geen expert hoor!

Gek genoeg denk ik toch vooral aan tocht... als jouw kamerdeur openstaat, en er staat elders in huis een raampje open kan er tocht ontstaan zonder dat je je daarvan bewust bent.

Wat je zou kunnen doen, ( VOORZICHTIG!) is met een kaarsvlam controleren wat er gebeurt met de luchtstroom in je kamer zodra de deur openstaat.

Dan nog een vraagje.. je hebt het over je "kamer". is die kamer ook de plek waar je met deo of aftershave spuit?
Ik heb een dochter die graag parfum gebruikt.. soms als ik haar kamer binnenkom krijg ik zelf amper lucht meer.

Hebben ze misschien aan pasgeverfd hout of je gordijnen geknaagd?




ParkietenLover

Ach, wat jammer. :(
Misschien Loodvergiftiging?
In krant zit inkt als ze dat op eten..

Geertje

Ik ben aan het googlen gegaan. Wat blijkt; vroeger bevatte kranteninkt lood. En dat is inderdaad schadelijk. Maar sinds een jaar of tien is lood in kranteninkt verboden.
Inkt blijft een goedje met chemische toevoegingen natuurlijk. Maar zo lang een parkiet zich niet aan een zaterdageditie per dag vergrijpt, zal hij er zeker niet aan dood gaan.

Fabio

Tocht zal het denk ik niet zijn,, kamer deur is altijd dicht en raam staat niet open. Geverfd is er de laatste 6 jaar ook niet dus dat is ook onwaarschijnlijk. Deoderant en dergelijke staan allemaal in de badkamer dus dat is denk ik geen optie.. En me krant ligt onder me tralies op de grond van het kooitje en over de tralies heen liggen genoeg beukensnippers.

Misschien kou? Me verwarming staat niet aan maar tis niet een vrieskast ofzoo..

Ik weet gewoon niet waar ik het moet zoeken om het te voorkomen.


Petr@

Kranten worden dus van recycledpapier gemaakt. En daar gaat heel wat aan voor af. Die oude kranten gaan dus door een chemisch badje volgens mij om de inkt eraf te krijgen en er zal best nog meer aan te pas komen. Dus er zal best wel iets chemisch achter blijven op het nieuwe krantje. Ik persoonlijk zelf zou nooit een krant als bodembedekker gebruiken, ook niet onder de bodembedekker zelf.



Groetjes Petr@
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

lovesbudgies

Dus je hebt helemaal totaal geen symptomen gezien? Ze lagen alle vier ineens op hun rug?

Tocht, inkt, kou; allemaal doodsoorzaken die eerst een tijd van ziekte geven. In ieder geval hebben de parkietjes dan bol gezeten.
Teflon zou heel goed kunnen, vooral bij de laatste twee parkietjes. Teflonpannen kunnen giftige dampen en deeltjes afgeven die
door de lucht zweven, ze komen overal in huis, dichte deuren en verdiepingen helpen niets.
Ook een zink- of loodvergiftiging is mogelijk.

Misschien kun je een foto plaatsen van je parkietjes, wie weet kunnen we daar wat aan zien.

fullmetalgirl

#11
Hey,

als ik me goed herinner hebben wij al eens contact gehad toen je de parkietjes ging aanschaffen,
De kweker waar jij vervolgens je parkieten hebt gehaald heb ik slechtst een paar weken later ook parkieten gehaald.

Aan de kweker kan het volgens mij dus écht niet liggen. (waar je de eerste keer je parkietjes hebt gehaald)
kranten is ook hoogst onwaarschijnlijk..

Het is vreemd dat ze zo snel gestorven zijn, ook ik denk aan een lood/zink vergiftiging of: tocht.
Nog een optie is vervuild water of "oud" eten.

De tip met de kaarsvlam is dus zeker aan te raden. beter definitief uitsluiten dan vermoeden dat het niet zo is.
De enigste manier om de doodsoorzaakt definitief vast te stellen is sectie,

edit:
staat de kooi tegen een groot raam aan?
grote ramen veroorzaken koudeval, dit is ook een vorm van tocht.

Fabio

Klopt, Ik had toen met jou contact gehad! Bij de kweker die jij mij gaf had ik 2 parkietjes aangeschaft,, de eerste overleed na 3 maanden, de andere ging 4 weken later..

Ik wou toch weer nieuwe parkietjes en schafte vorige week 2 nieuwe parkietjes aan bij een kweker in De Lier die nu ineens niet meer reageert! Deze parkieten zijn vrijdagnacht en zondag ochtend beide overleden..

Voordat ik weer parkietjes aan schaf wil ik eerst weten waar het probleem zit zodat ik voor altijd voorkomen kan worden. Ik ga zoiezo geen kranten meer onder in me bak doen maar ga keukenpapier gebruiken (misschien dat iemand hiervoor een betere oplossing weet??). Mijn voer zit in een afgelsoten bak waar dus geen lucht bij kan komen, ik neem aan dat het dan aardig lang mee kan gaan??

Ik heb de 'truc' met de kaars zojuist gedaan.. Kamer is tochtvrij..

fullmetalgirl

erg vervelend allemaal :(

het lijkt me echt vreselijk sterk als het van de kweker komt,
aangezien ik de kweker goed ken en er zelf ook parkietjes van heb,(1e kweker, die uit de lier ken ik niet)

Lastig hoor,
zand is denk beste in deze situatie (omdat houtsnip geschikt is voor schimmels)
Als je geen vreemd gedrag hebt gezien weet ik het verder ook niet,
(op mogelijke vergiftiging na)

Parkieten-Freak

#14
- Gebruik je Teflon pannen? Misschien een strijkijzer met Teflon zool in huis? Oven met een Teflon coating? Bakblikken?
- Zou je eens een foto van de kooi inclusief toebehoren willen plaatsen? (Voerbakjes, belletjes, trapjes etc etc)


Fabio

Misschien ook een raar dingetje,, me laatste 2 parkietjes zaten ook telkens in hun etensbakje je zitten/eten !!????

Verder kunnen ze weinig last van Teflon krijgen...

Ik heb 3 foto'tjes van me kooitje meegestuurd, had me bodembeddeking alleen al uit me kooi gehaald..!!

Parkieten-Freak



Fabio

Hoe kan je deze toevoegen??

lovesbudgies

Vanaf een andere plaats op het internet: klik op de onderste rij, 2e icoontje van links. Daar zet je de link tussen.
Van je computer: tijdens het typen van een bericht staat er linksonder 'extra opties', zo kun je foto's uploaden vanaf je computer.

Geertje

Fabio,

Dat over die etensbakjes.
Parkieten halen de zaadjes uit hun hulzen en laten die hulzen liggen in hun bakje.
Zou het kunnen dat jij dacht dat ze nog voer genoeg hadden maar dat dat allemaal lege hulsjes waren?

Heb je de voerbakjes dagelijks uitgeblazen, zodat de velletjes wegwaaien en de volle zaadjes blijven liggen?
en vervolgens t bakje weer aangevuld?

Dan nog een vraag.. je zei dat je de zaadjes in een afgesloten bakje bewaarde.
Wat is dat voor bakje? Heeft daar vooraf eerst iets anders in gezeten? Iets wat niet goed voor vogels is?