"rijdend" parkietje

Gestart door timolover, november 18, 2010, 21:20:56

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

timolover

Onze Timo is een mannetje van juli 2009.
Sinds een tijdje heeft Timo zijn bel (aangekleurd koord) ontdekt als
"partner" en is helemaal verliefd.
Het nadeel is dat Timo nu op zijn stokje naast de bel gaat zitten en dan elk kwartier!!!!
ja elk kwartier!! gaat rijden op zijn stokje terwijl hij met zijn snavel tegen de bel aan tikt!!

Nu vinden wij hier de volgende nadelen aan:
* Het geluid van die bel elk kwartier
* Timo is eenzaam??

Wat zouden we hier aan kunnen doen? Ik heb namelijk echt het idee dat Timo dit doet
omdat hij niet gelukkig is??
In de plaatselijke dierenwinkel hadden ze het over een donkere doek die dan 2 weken dag en nacht over de kooi
moet? zodat Timo niet meer denkt dat het voorjaar is???
Of een nep parkietje in de kooi zetten?

Zelf denk ik dat een maatje voor Timo slimmer is? maar doe ik dat maatje dan een plezier? Als Timo daar elke keer op gaat rijden
is dat ook weer zielig!

Timo is wel tam, maar vliegt niet veel los omdat hij vanaf het begin moeite had met landen en zich bezeerde.
Ik kan wel met mijn hand in de kooi en hij komt ook bij mij zitten binnen en buiten de kooi.

storekeeper07

 :)
Ik zou er gewoon een kameraatje bij kopen.
Dan is hij niet meer zo eenzaam,en zal hij zich ook niet meer vervelen.
Spiegeltjes en ander speelgoed hebben ze dan ook niet meer nodig,een soortgenoot daar zijn ze heel blij mee.
Alleen zitten is zielig

pbos

Ik heb ook een vogeltje gehad die dat deed. Eerst zat ie alleen en heb er toen een vriendje voor hem bijgekocht. Het rijden was even over, maar ging vervolgens gewoon weer verder. In het begin was het alleen maar rijden, later ging ie na het rijden agressief achter de ander aan. Het hoeft dus niet persee te zijn dat een vriendje voor hem het gedrag verandert.

Groetjes Peter

timolover

Een vriendje kan dan dus een mannetje zijn of moet dat een pop zijn???

Ik wil het vriendje ook niet "opzadelen" met een over verhit mannetje dat
heel de dag gaat rijden op hem/ haar.

in de dierenwinkel zeiden ze dat ik Timo 2 weken lang helemaal donker moet zetten......
zielig vind ik!!
een doek over de kooi die volledig verduisert was hun idee omdat ze zeggen dat Timo het voorjaar in zijn hoofd houd????

Ik weet het niet hoor, twijfel behoorlijk!

Parkieten-Freak

Citeerin de dierenwinkel zeiden ze dat ik Timo 2 weken lang helemaal donker moet zetten......
zielig vind ik!!
Dit is zeker zielig en klinkklare nonsens. Ik vind het eigenlijk bijna dierenmishandeling.
Haal zijn bel met koord eens weg en kijk eens wat er dan gebeurt.


EvelienM

waarom zou je zijn "partner" weghalen? als een parkiet (mannetje) alleen zit, gaat hij inderdaad "wippen" op speeltjes, dat deed/doet die van mij ook, ik vind het hilarisch en heb m juist extra veel speeltjes gegeven, zodat ie zich niet hoeft te vervelen. hij wipt alle speeltjes de hele kooi door, laat ze alle hoeken zien. ik was niet in de gelegenheid om een 2e parkiet te kopen en heb daar nooit spijt van gehad. puf is bijna 10 jaar oud en heeft het heerlijk in zijn kooi met al zijn "vrouwtjes"en krijgt daarbuiten veel aandacht en liefde van ons. als het je irriteert zou ik er inderdaad een vriendje bijkopen voor m, maar je kunt ook, als je dat niet wilt, extra speeltjes voor m kopen, geef m wat uitdaging en afwisseling. :-)

chippie

Sorry Evelien, ik ben het totaal niet met je eens.
Ik snap niet dat je het hilarisch kan vinden, als je parkietje op allerlei speeltjes gaat wippen.
Dat zal ik meer zielig noemen, omdat het niet natuurlijk is. Paren met een ander parkietje daar in tegen wel.
Ik vind het helemaal prima dat je 1 parkietje houdt, maar ik vind nou niet dat het aangemoedigd moet worden
door het te bestempelen als 'hilarisch'.

chippie

Citaat van: timolover op november 23, 2010, 22:03:10
Een vriendje kan dan dus een mannetje zijn of moet dat een pop zijn???

Ik wil het vriendje ook niet "opzadelen" met een over verhit mannetje dat
heel de dag gaat rijden op hem/ haar.

Je zegt dat je een mannetje hebt, daar kan een pop of een man bij.
Zelf zou ik dan gaan voor een pop, zodat ze een koppeltje kunnen vormen.

Een pop is mans genoeg om aan geven dat ze niet wil paren.
Misschien zou ze het in het begin toelaten, maargoed dat gaat wss snel over  ;)

EvelienM

Citaat van: chippie op november 25, 2010, 17:14:30
Sorry Evelien, ik ben het totaal niet met je eens.
Ik snap niet dat je het hilarisch kan vinden, als je parkietje op allerlei speeltjes gaat wippen.
Dat zal ik meer zielig noemen, omdat het niet natuurlijk is. Paren met een ander parkietje daar in tegen wel.
Ik vind het helemaal prima dat je 1 parkietje houdt, maar ik vind nou niet dat het aangemoedigd moet worden
door het te bestempelen als 'hilarisch'.


Ik vind je reactie niet bepaald ontopic te noemen. Als je commentaar wilt leveren op mij, doe dat dan in een pb. Ik geef alleen aan dat parkieten ook goed alleen kunnen zijn, zolang je ze maar voorziet van genoeg liefde, aandacht en speeltjes. Sommige mensen hebben gewoon geen zin in meerdere parkieten, om welke reden dan ook. Als mensen dat eens zouden accepteren in plaats van hier over te lopen zeiken, zouden we heel wat gediscussieer op dit forum voorkomen. Laat anderen ook in hun waarde. Moderator, mijn reactie mag je daarom weghalen, maar graag die van chippie ook.

Caradow

Buiten het feit dat ik er geen voorstander van ben om een vogel solo te houden, het zijn tenslotte groepsdieren, is een maatje geen garantie dat rijgedrag op speeltjes of andere voorwerpen ophoud.
Ikzelf heb hier 2 parkietjes zitten. Het is een koppeltje, in zoverre, er word gepoetst en gevoerd alsof het een lieve lust is, maar het echte werk gebeurde eigenlijk alleen maar op mijn hand.
Wippen doen we bij het vrouwtje en het voeren nadien doen we met het soortgenootje.. Dat was zijn motto altijd...


In jou geval timolover, zou ik zeker een maatje aanraden, al is het alleen al voor het gezelschap. Hte hoeft zeker geen oplossing te zijn voor het gedrag, maar voor het gezelschap is het sowieso natuurlijk goed.
Zet er een man naast als je niet wilt kweken.

chippie

Citaat van: EvelienM op november 26, 2010, 09:51:12
Ik vind je reactie niet bepaald ontopic te noemen. Als je commentaar wilt leveren op mij, doe dat dan in een pb. Ik geef alleen aan dat parkieten ook goed alleen kunnen zijn, zolang je ze maar voorziet van genoeg liefde, aandacht en speeltjes. Sommige mensen hebben gewoon geen zin in meerdere parkieten, om welke reden dan ook. Als mensen dat eens zouden accepteren in plaats van hier over te lopen zeiken, zouden we heel wat gediscussieer op dit forum voorkomen. Laat anderen ook in hun waarde. Moderator, mijn reactie mag je daarom weghalen, maar graag die van chippie ook.

Ik laat je zeker wel in je waarde. Ik zeg dat ik het prima vindt dat mensen 1 parkiet houden, ook al ben ik daar geen voorstander van. Mijn punt is alleen dat ik het niet goed vind om het aan te moedigen. Twee parkietjes lijkt mij gewoon altijd beter dan één parkietje. En dat ik nu deze discussie begin, is omdat je al vaker zegt dat je het natuurlijk vindt dat ze op speeltjes rijden en dat je dat zelf grappig vindt. Ik vind het belangrijk dat ik er dan wat van zeg en dat is niet omdat ik mij zelf nou beter voel, maar omdat ik vind dat dat in het belang is voor de parkietjes. Waar dit forum uiteindelijk voor bedoelt is toch? Dus lijkt mij niet een hele onzinnige reactie. Ik zal je ook zeker niet beoordelen/veroordelen als je 1 parkietje hebt en je zorgt er gewoon goed voor. Prima, helemaal top! Er zijn genoeg mensen die 1 parkietje hebben en ze er kijken er niet naar om. Maar het gaat mij om dat punt van aanmoedigen. En als je het niet met mij eens bent, dan is dat ook goed, maar ik wilde het graag gezegd hebben.

timolover

Ik heb niet het idee dat Timo het vervelend vind om te rijden hoor!!! in tegendeel!!

Natuurlijk denk ik wel dat hij een vriendje leuk zou vinden, maar of ik daar mee van het probleem af kom.

De bel en het koord weg halen vind ik echt een heel slecht idee!!! Als ze mijn man weghalen dan word ik alleen
maar ongelukkiger!!

Timo is nie ons eerste parkietje trouwens!! Ik heb al heel mijn leven parkietjes gehad en allemaal heel tam!
Dit keer hebben we ondanks alle moeite helaas geen heel erg tam binkie, maar ik hou net zo veel van hem hoor!
Timo is gewoon een apart geval haha net als zijn baasje (mijn zoon van 8 jaar is officieel zijn baasje). Een baasje met ADHD kan natuurlijk
alleen maar een druk en "maf" vogeltje hebben hihi

We gaan er over nadenken!
En oh ja toch nog even offtopic:

Ik vind dat je mensen niet kunt aanvallen op hun mening om maar 1 parkietje te houden!! Aangezien je de mensen en het vogeltje niet
parsoonlijk kent, heb je geen idee hoe gelukkig het parkietje misschien wel is!!
Ik heb zelf nog nooit een paartje gehad!! En volgens mij gewoon heel gelukkige vogels!! Sommige parkieten gaan zo jong uit het nest dat ze niet eens
weten hoe ze vogel moeten zijn!!!

Mars

Timo zal het rijden zeker niet vervelend vinden, maar echt natuurlijk is het gedrag niet. In de natuur en bij meerdere parkietjes dan zorgen de popjes er voor dat de man niet de hele tijd zijn gang kan gaan: zij stellen de grenzen over het algemeen. Ik zou het niet een raar idee vinden om wel het betreffende speeltje weg te halen. Mogelijk zoekt hij dan een nieuw 'slachtoffer', maar dan is de druk er even van af.

Ik zou dat zelf wel zien als een vorm van zelfbescherming.

Ik snap je overweging dat je parkietjes altijd heel tam zijn geweest in hun eentje en dat ze vast gelukkig zijn. Datzelfde had ik ook totdat ik er eentje bij kocht, mijn heel tamme vogeltje bleef heel tam, maar vermaakte zich zo vreselijk leuk met het vriendje. Ik denk dat ik dat zelf in ieder geval onderschat heb toen ik er eentje had (en veel mensen met mij).
Vooral voor een parkietje dat niet heel tam is, is een vriendje een uitkomst: hij ziet immers in mensen niet heel goede maatjes en mogelijk helpt dit parkietje hem over de angst heen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Mirjam

Vorig jaar kreeg ik mijn tam Bonootje en kwam ik op dit forum.
Al vrij snel bleek dat het een behoorlijk bijtertje was. Na lang wikken en wegen heb ik toen een vriendinnetje voor em erbij gekocht.
Nadat ze aan elkaar gewend waren kwam ik erachter hoe verschrikkelijk leuk het was om er 2 te hebben.
Mijn tamme kanjer bleef tam en Lolaatje werd door hem ook tam.
En het bijten werd ook stukken minder  ;).
Het rijden zal niet zomaar verdwijnen maar misschien behoorlijk minder worden, omdat Timo zijn aandacht meer naar het maatje zal uitgaan.

Mickey

Hey,

Dit probleem hebben wij ook met onze Mickey. Altijd maar rijden en rijden en rijden, en als het niet lukt zo gefrustreerd en dan krijgen alles speeltjes het zwaar te verduren. Het is even wat minder geweest maar het is nu de hele dag door. Nu zijn wij van plan om een volière te bouwen en hem daar van het voorjaar in te zetten samen met wat vriendjes we hebben namelijk niet echt het idee dat hij het naar zijn zin heeft. Een vriendje binnen is denk ik ook geen goed plan maar wie weet.... Het speeltje er uithalen heeft geen zin want dan zoeken ze een ander speeltje en helemaal geen speeltjes is zielig. Afleiding geven met speeltjes buiten de kooi werkt over het algemeen wel even.

Greetz,
Mickey

Stifler

Ik heb 2 parkietjes, waarschijnlijk 2 mannetjes, ze voeren elkaar knuffelen elkaar pesten elkaar ze doen alles samen, maar rijden ook, maar dan op mijn hand.
zo gauw ze op je hand zitten gaan ze gelijk als een idioot tekeer, erg vervelend, nu kwam er ook een klein goedje uit, erg vies!!  ;D haha
ik weet niet waar dit vandaan komt,
wie heeft hier ook ervaring mee zodat ik hier iets aan kan doen?
ze hebben genoeg speelgoed in de kooi, ik heb een partietenboom waar ze erg graag in zitten met veel speelgoed, dus ze komen qua aandacht echt niks te kort.
ik hoor graag

groetjes Debby

lovesbudgies

Ik zou zeggen... zie de reacties boven je. :P

Sjaakie

Mijn ervaring.....

Heb 2 mannen gehad, 'rijden' was aan de orde van de dag. De een wat meer dan de ander. Ik heb ook het idee dat het een vorm van dominantie is. Toen mijn ene mannetje dood ging in september heb ik hier 3/4 weken geen 'rijgedrag' gezien maar daarna begon het gewoon weer. Het is nu wel minder dan eerst. Het is gemiddeld 1x per dag maar kan ook een dag heel erg zijn en dan een paar dagen weer helemaal niet.

Weghalen van speeltjes? Bij mij geen effect want dan worden er andere attributen (plant, handdoek die op tafel ligt etc) gebruikt.

Het houden van 1 parkiet vind ik geen probleem zolang hij maar genoeg liefde en aandacht krijgt. Dat is hier het geval, hij kan de hele dag vliegen als hij wil, het is een waanzinnig vrolijk vogeltje ondanks dat zijn maatje er al 4 maanden niet meer is. Hij geniet van alle aandacht en vraagt er soms ook om.

Het 'rijden' vind ik niet al te storend dus voor mij geen reden om nieuw vogeltje erbij te nemen.


monkeyhenk

als ik jouw was zou ik timo een vriendinnetje geven. heb ik ook gedaan  ;D.
ik heb ondertussen 7 eitjes en mdeze week komen de eerste uit :D