niet uit kooi?

Gestart door parkietengek12, november 15, 2010, 21:15:32

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

parkietengek12

Hoi,

Toen Elmo in zijn vorige kooi zat wou hij er heel graag uit. Maar sinds hij deze kooi heeft heeft hij natuurlijk meer ruimte en speeltjes, maar hij wil er niet meer uit :P Vind dit wel jammer. telkens als ik uit school kom gaat de kooi open en vorige week ging hij er even uit maar dat was denk ik een foutje want hij zat er binnen een kwartiertje weer in. Nu ben ik dus beniewt of iemand weet waarom dit is? Zou hij het zo leuk vinden in z'n kooi? hij is verzot op z'n belletjes en zit dan heel vaak daar mee te spelen (soms lijkt hij zelfs aggresief tegenover mij en z'n belletje).
Weet iemand dus wat dit kan zijn?

ParkietenLover

Je kan hem lokken met trosgierst.

parkietengek12

geprobeerd en is niet gelukt :S
Ik heb één van zijn lievelings belletje erbuiten gehangen en nu heeft hij die ander nog... miss als ik die ok eens probeer. Dan ontdekt hij miss dat ik iets meligs met trappetjes heb gemaakt aan z'n kooi :P
Wil hem ook tammer maken maar dat gata niet als hij in z'n kooi blijft  :-\

Mars

Op je vinger laten opspringen en dan steeds weer opnieuw proberen (met wat lekkers in je hand?).
Ik ben sowieso een voorstander van je parkietjes zelf in- en uit de kooi zetten en halen ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

parkietengek12

heb nu vaak geprobeerd en het gaat nog steeds niet :S GRR
OP dan geef ik hem trostgierst en dan terwijl hij eet langzaam naar deurtje
dan ben ik er net voor en springt hij weer op z'n stokje ( >:()
heb het nu wel tig keer gedaan maar het lukt gewoon niet. Ik word hier zo gek van. iedereen hier heeft het goed met hun vogels en ik heb nooit geluk  :( Niks word tam of niet bij mij nooit geluk ben het even zat  :'(

Ik wil ook een vriendje voor hem maar niet als hij zo doet want dan krijg ik twee wilde parkieten dat weet ik nu al :S

Geertje

#5
Parkietengek,

In plaat van hem op je hand naar het deurtje te lokken kun je hem beter naar JOU hand met lekkers toe lokken.

Dus eerst hand met lekkers in de kooi vlakbij hem. Laat m net genoeg eten om de smaak te pakken te hebben. Zodra jij beweegt zal hij er af springen. Geeft niks,
Je begint gewoon opnieuw, maar dan met je hand iets verder van hem af, zodat t parkietje naar t lekkers toe moet komen.
Als dat lukt dan ook weer kort een paar hapjes.. genoeg om echt trek te krijgen, niet om zijn honger te stillen.

En zo je hand steeds verder uit de kooi richting deurtje... tot misschien zelfs hand VOOR t deurtje.

En weet je.. ik heb  parkieten. Beiden redelijk tam, maar echt spontaan naar mij toe komen deden ze eigenlijk niet. Tenzij er iets lekkers te halen viel. dan was t snel een hap en weer de nabijheid van de kooi opzoeken.

Tot vorige week. Ik heb zondag een 8 weken jonge kakariki gekocht.
Door omstandigheden met de hand grootgebracht dus heel erg tam. Kwibus, de kakariki zit zo graag en veel bij me dat shy en cheeky ( de parkieten) al snel jaloers werden.
Met als gevolg dat sinds 2 dagen alle drie de vogels niet bij me weg te slaan zijn. Het is bijna knokken om wie er met me kroelen mag.

Dus ALS je denkt aan een 2e parkietje.. haal er dan een bij een kweker die m al wat handtammer heeft gemaakt en bouw van daaruit verderop.
Grote kans dat beide parkieten zo sneller tam zullen worden.


Succes!!!

:)

Kleintjes

Citaat van: parkietengek12 op november 26, 2010, 16:05:07
heb nu vaak geprobeerd en het gaat nog steeds niet :S GRR
OP dan geef ik hem trostgierst en dan terwijl hij eet langzaam naar deurtje
dan ben ik er net voor en springt hij weer op z'n stokje ( >:()
heb het nu wel tig keer gedaan maar het lukt gewoon niet. Ik word hier zo gek van.  en ik heb nooit geluk  :( Niks word tam of niet bij mij nooit geluk ben het even zat  :'(

Ik wil ook een vriendje voor hem maar niet als hij zo doet want dan krijg ik twee wilde parkieten dat weet ik nu al :S

't enigste woord dat er is: Geduld. Klinkt afgezaagd maar dat is nu eenmaal zo. De een is sneller tam dan de ander.
Trouwens, ik ben 't niet helemaal eens met wat je hier beweerd: " iedereen hier heeft het goed met hun vogels ". Ik heb er 4 en geen een is tam. Ik heb er geen moeite mee, ik accepteer 't gewoon. We zouden 't gezelliger vinden als ze wat tammer waren geweest, maar ook zo zijn ze fantastisch :)
Je kan accepteren dat je parkietje minder snel tam wordt en rustig doorgaan, of accepteren dat hij is zoals hij is.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Mars

#7
Daar sluit ik me graag bij aan. Bij mij zijn de parkietjes ook wisselend tam: uiteindelijk worden ze allemaal wel steeds tammer als je maar regelmatig aandacht aan ze besteedt, het liefste elke dag. Bijvoorbeeld door hem elek dag even wat lekkers (fruit) uit je hand te laten eten. Als je parkietje wel op je hand gaat zitten eten, dan kun je dat gewoon steeds meer uitbouwen, flink blijven oefenen, door bijvoorbeeld het eten steeds een stapje verder te houden. Dat is niet iets van een paar weken.

Dat is een misverstand: de meeste parkietjes worden niet in 3 weken tijd tam. Maar een parkietje dat opstapt en uit je hand eet, is een heel eind (ik heb er eentje die dat echt niet durft hoor). Geef hem wat tijd in plaats van in woorden te spreken als:
'niet als hij zo doet'. Je kunt niet 'wraak' op je parkietje nemen, het is geen vriendje van je eigen leeftijd. Je moet het een beetje zien als een klein kindje: die reageren ook heel erg op hun gevoel en kun je ook niet straffen als ze niet doen wat jij wilt (niet huilen, nieten eten enz.).

Misschien helpt een vriendje juist heel erg om je parkietje wel verder tam te maken. En bovendien kan hij dit parkietje dan alvast laten zien dat je best uit iemands hand kunt eten ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..