TL-verlichting bij parkieten?

Gestart door Battlax, november 15, 2010, 19:49:49

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Battlax

Kan dit?

Gezien ik al jaren slangen houdt/kweek, weet ik dat sommige dieren niet onder
TL-verlichting gehouden mogen worden. Slangen zien het knipperen, heel snel
aan uit, aan uit, aan uit, wij mensen zien dit niet. Mijn vraag is zien parkieten dit
ook? ik kan er weinig over vinden.... Er zijn voorschakelapparaten in de handel
die dit voorkomen maar goed wat niet nodig is is zonde om te kopen.


lovesbudgies

#1
Citaat van: Battlax op november 15, 2010, 19:49:49
Slangen zien het knipperen, heel snel aan uit, aan uit, aan uit, wij mensen zien dit niet.
Mijn vraag is zien parkieten dit ook?

Heel goed, dit zien parkieten inderdaad ook zo.
Net zoals je het licht zelf ziet bij een stroboscoop.

parkietengek12

oh, ik heb een aquarium op mijn kamer staan. Is dit niet erg? Hij lijkt er geen last van te hebben en speelt lekker door in zijn kooi  ::)

@ batlax

Wat heb je een vreselijk vliegje onder je tekst XD zat gelijk met mijn vinger de vlieg weg te jagen  :-X

lovesbudgies

Het is niet erg als het een hoogfrequente lamp is, als het een normale lamp is dan is het erg vervelend voor Elmo.

Ik denk dat je het verschil in zijn gedrag pas ziet wanneer je een hoogfrequente lamp gaat gebruiken.
Dan zal hij een stuk lekkerder in zijn vel zitten. Op dit moment ziet hij het licht constant knipperen.

Petr@

Wat bedoel je met een hoogfrequente lamp??? Ik heb naast de voliere een lamp staan, al een paar jaar. Het is een halogeenlamp. Zien ze dat ook knipperen?
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Parkieten-Freak

Lijkt me een mooie vraag voor Sanne.  :)


lovesbudgies

@Petra; we hebben het hier over TL buizen. Volgens mij geldt het ook alleen voor TL buizen en is een TL buis vanaf 10.000 Hz hoogfrequent.
Bij lagere frequenties zien parkieten dus een het licht knipperen.

Kun jij dit ons uitleggen Sanne, want ik ben ook wel benieuwd hoe dit nu precies zit. :D

Petr@

Ja dat lees ik ook dat het over TL verlichting gaat. Maar omdat ik een lamp naast de voliere hebt staan zou ik graag willen weten of dat eigenlijk wel goed is. Of moet ik een apart topic hier voor openen??
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

lovesbudgies

Nee hoor! Volgens mij geldt het alleen bij TL buizen, maar dat weet Sanne ons vast wel te vertellen.

Sanne

#9
Op verzoek een reactie van mij. Bij voorbaat mijn excuses voor de vele typefouten want ik heb geen vaste computer tot mijn beschikking en typen op de telefoon is lastig.

Een halogeenlamp werkt hetzelfde als een gloeilamp: de gloeidraad gloeit en zendt straling uit in het zichtbare gedeelte van het licht. De halogeenlamp heeft een iets andere gasvulling dan de gloeilamp en daardoor wordt die minder heet. Als gevolg daarvan heeft die ook een andere vorm dan de gloeilamp. Kortom: de halogeen lamp 'knippert' niet net zoals de tl-lampen dat doen.

Ik heb wel eens ooit aan een verlichtingskunde docent gevraagd of parkieten het licht van een tl lamp zien knipperen, maar die kon daar helaas geen antwoord op geven. Dus dat antwoord weet ik niet.


Groetjes,
Sanne

Battlax

#10
Dan de volgende vraag ;D

Een spaarlamp? Knipperen die dus ook of ben ik nou gek?

Zit dan toch aan Led lampen te denken, dat is altijd goed en lekker goedkoop.


Berichtjes samengevoegd. Gr. Lovesbudgies

Battlax

CiteerIn spaarlampen is een elektronisch voorschakelapparaat ingebouwd in de lampvoet. De wisselspanning naar gelijkspanning omzetter bestaat in dit geval uit een eenvoudige gelijkrichter. Losse elektronische voorschakelapparaten met een vermogen groter dan 25 Watt hebben als gelijkspanning naar wisselspannings omzetter een zogenaamde arbeidsfactorcorrectie schakeling. Die voorkomt dat er grote blindstromen, veroorzaakt door hogere harmonische stromen, in het elekticiteitsnet ontstaan.

Hmzz als ik dit zo lees zijn de spaarlampen knippervrij ?

Parkieten-Freak

Hangt dat niet van de "soort" spaarlamp af?
Ik denk dat een PL lamp volgens hetzelfde principe werkt als een TL lamp.
Ehm...waar is Sanne  :-X


Sanne


Battlax

hmm dan zou het toch led moeten worden.....