ademen en vleugels wijd

Gestart door martinekl, november 15, 2010, 17:51:19

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

martinekl

Hoi we hebben twee middelen gekregen baytril 10% voor in zijn water en een middel waar magistrale bereiding incl. / fl 2x daags 0.05 ingeven op staat, ik zal de arts proberen te bellen vandaag wat dit inhoud, anders wordt het maandag.
fijn weekend

Moppers

Op dat andere medicijn zou toch ook een naam moeten staan... Als ik een medicijn niet ken, kom ik met Google altijd een heel eind.

Wat een hoge concentratie baytril heb je gekregen trouwens. Meestal wordt 2,5% gegeven, en dan ofwel 1 of 2 druppels per dag ingeven, of 1 mL op 100 mL drinkwater. Bij 10% is het dus belangrijk dat je het niet direct ingeeft maar echt alleen via het drinkwater volgens de dosering die je dierenarts heeft voorgeschreven, anders krijgt hij een overdosis en gaat zijn hele bacteriële huishouden (dus ook de goede bacteriën) over de kop.

Ohja, fijn dat hij weer thuis is!

martinekl

Ik heb vandaag de arts gesproken en de magistrale bereiding is een mengeling van verschillende sterk schimmel dodend spul.
De antib. moet ik nog geven omdat ze daar mee begonnen waren en is ook tegen andere infecties, want zegt ze hij is nu kwetsbaar voor andere bac. Ja ik geef dit in het water. Als we klaar zijn met de medicijnen ga ik vit geven voor hun weerstand, ik dacht eigelijk dat dat al in het voer zit maar duidelijk niet genoeg.
Hij gaat lekker heeft nog wel iets licht groene poep maar dit kan door de medicijnen komen, en hij zoekt veel rust op lekker in de kooi waar een warmte lamp is, ziva klamt zich helemaal vast aan jago en is overal waar jago is. Dit vind jago niet altijd even leuk.
We leven van dag tot dag en genieten van ze want het is nog helemaal niet zeker dat hij het red.
groet Martine

martinekl

Hoi, even bij kletsen.
Een week geleden heeft jago voor de laatste keer antibiotica gehad.
Gister naar amsterdam geweest om zijn poep nogmaals te laten onderzoeken, ook ziva zijn poep. Geen megabacterie gevonden, maar jago zijn darm flora is wel verstoord.
Maandag terug bellen om dit te bespreken met de arts want deze was er gister niet meer. Ze wist niet waardoor dit kon komen. Hij heeft wat meer vocht bij zijn poepjes dan normaal.
Jago zijn gedrag is wel wat veranderd hij neemt zijn rust, voorheen ging hij op de boom slapen, maar gaat nu in de kooi zitten, hij zit minder lang bij ons, hij kletst wel gewoon, nu is het wel zo dat we een nieuwe kooi gekocht hebben, groter want ziva wil nog wel eens op jago jagen, nu hebben ze meer ruimte en dat vind jago prettig.
Hij eet goed, we hebben hem gister gewogen maar hij is toch 1 ons afgevallen van 44 naar 43 ons. Dus gaan we dit in de gaten houden hij mag niet te veel afvallen. Al met al zijn we toch tevreden over hem en zijn blij dat hij goed gaat. nu alleen zijn darmpjes nog. Heeft iemand ervaring met verstoorde darmpjes? en wat kunnen we daar aan doen, buiten de medicatie van de arts?
Is jullie ervaring ook dat de vogels in de winter zich wat meer terug trekken? De temp. in huis is 20/21 gr moet warm genoeg zijn denk ik.
fijn weekend groet Martine


lovesbudgies

Grasparkieten hebben maar heel weinig darmflora. De vertering vind vrijwel alleen maar plaats in de krop en spiermaag.
De darmflora kan verstoord zijn door een teveel aan staafvormige bacteriën, maar dat zou bij het ontlastingonderzoek naar boven zijn gekomen.
Antibiotica doodt niet alleen slechte bacteriën, maar ook de goede, dit kan ook leiden tot een verstoorde darmflora.
Over het geven van probiotica zijn de meningen verdeeld; heeft dat wel zin bij dieren met bijna geen darmflora?
De vogelarts waar ik altijd naar toe bel voor advies vind van wel, het kan de weerstand verhogen en dus is het zinvol. Haal er wel een bij de dierenarts,
niet alle producten zijn goed. (Aves bv, raadt zij af)
Je mag trouwens ook elke dag een druppeltje biogarde geven.

Mijn vogels trekken zich totaal niet terug in de winter. Ik zit nu in de 'parkietenkamer' en het is hier een drukte vanjewelste.

Trouwens... je hebt wel dikke parkieten zeg. ;) 43 ons is 4300 gram!

martinekl

hihi ja ik bedoel ook gram inplaats van ons. Ik lees dat ze 40/50 gram mogen wegen, jago is dan goed.
Gek dat ze bij ons veel in de kooi zitten, ze slapen en poetsen dan, we laten ze maar gaan. We kunnen er niet achter komen waarom ze dit opeens zoveel doen. De kooi staat gewoon open ze kunnen zelf uit maken wat ze willen doen.

lovesbudgies

Laat ze inderdaad maar lekker hun gang gaan, en let erop of ze geen ziekteverschijnselen gaan vertonen, zoals bol zitten.

http://www.parkietenfreak.nl/ziekten.php

martinekl

Hallo allemaal Gister contact gehad met arts, en ze zijn inderdaad alle twee schoon van de megabac. maar jago heeft wel een kleine bacterie, vandaar de natte poep. We moeten hem /zijn poep in de gaten houden en als het erger wordt dan een medicatie geven ze zei het middel sulvatrin ook een antibiotica.
We wachten deze week nog even af hoe zijn poep is als het nog nat is dan wil ik hem die antibiot geven. Heb besproken dat ik bang ben dat jago te veel antibi. krijgt en de schimmel (mega) terug zal komen. Zij zei van niet. Hij doet het heel goed maar de angst zit er in.
We houden hem in de gaten ons moppie.
groetjes martine

Geertje

Fijn dat het zoveel beter gaat!

En wat dat meer binnen zitten betreft.. Als ik thuis ben zijn de vogels vooral overdag los.
Op de dagen dat ik werk zijn ze dat alleen in de avonduren.

Nu het weer zo snel donker wordt blijven ze bij mij ook vaak in de kooi, zelfs al staat deze open.
Of ze gaan wel even naar buiten, maar korter dan in de zomermaanden.

Zou het gebrek aan daglicht bij jou misschien ook een rol kunnen spelen?

Succes en beterschap met allebei!

martinekl

Hoi geertje ik heb eens gekeken maar de kooi staat halvewege in de kamer en hij krijgt lichtval van het achter raam dus gebrek aan licht is het niet.
De arts zei dat jago best veel heeft meegemaakt en dat heeft invloed op zijn gedrag.  Ik heb te weinig verstand van een parkietje om hem tegen te spreken, wat ik wel merk is dat ze alletwee de kooi erg veilig vinden beter dan de andere die was wat kleiner en waar ze erg op elkaar zaten, nu hebben ze meer de ruimte. Ook zei ze dat de winter tijd ook een reden kan zijn. Ik weet het niet, we laten het maar zo als ze maar happy zijn vinden wij het ok. Gisteravond kwam jago voor het eerst weer bij me zitten slapen onder het tv kijken en dat heb ik gemist al die tijd dus zijn we positief en genieten van elke pik die hij ons geeft hihihi want dat kan ie nog steeds.
groetjes martine