Nieuwe parkiet erbij en ze vinden elkaar wel erg leuk...

Gestart door Duffy, november 13, 2010, 11:57:25

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Duffy

Sjefke had al eerder samengewoond met een dame (Kiki) die afgelopen zomer overleed. Die twee hadden het zo mooi samen, dat ik een paar weken terug een nieuwe dame voor hem aangeschaft heb (Saartje).
Ze vliegen ondertussen samen los en hebben het gezellig. Ondertussen af en toe een beetje te gezellig: er wordt op de speeltafel voortdurend "gereden", ze doen dan haast niks anders meer... Saar biedt zich dan ook echt met de staart in de lucht aan aan Sjefke. Leuk hoor, maar ik zit dus eigenlijk niet echt op kleine parkietjes te wachten...
Is het waar, dat zolang ik geen nestgelegenheid biedt, er ook geen eitjes zullen komen? Saartje is naar schatting een half jaar oud (ze is afgelopen zomer geboren), is dit niet te vroeg voor haar? :(

inge

Hey, normaal gezien als ze geen nestgelegenheid krijgen zullen er normaal gezien geen eitjes worden gelegd!!!
Toch bij mij is dit wel gebeurd, op de bodem van de kooi maar daar bleef het ook bij, ze ging er niet op zitten broeden.
toen ik er een broedblok ging in hangen zat ze wel direct in het broedblok maar ja daar doe je mee wat jezelf wilt.
Veel succses ermee en leuk dat ze het goed kunnen vinden met elkaar

           Groetjes, inge

Mars

Over het algemeen zal het geen probleem zijn. Hier oefenen ze ook een hele hoop, zonder dat het gevolgen heeft.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Duffy

#3
Maar ik vind het ook een beetje zielig, ookal biedt ze zichzelf aan... Die oude bok lijkt niet zo voorzichtig met de jonge deerne.  :(

Mars

Om de broedsheid wat te onderdrukken kun je verschillende dingen doen:
- de kooi in zo'n periode opnieuw inrichten,
- de lichturen verkorten (dus 's avonds om 8 uur een doek over de kooi),
- of zelfs de kooi van plek veranderen (met bedtijd in de badkamer neerzetten)
- je kunt ook de man en pop 's nachts uit elkaar halen (andere kooien)

Dit zijn allemaal tips van kromsnaveldeskundigen die je krijgt als popjes (onbeperkt) eitjes gaan leggen (met of zonder man). In de natuur broeden popjes alleen als de dagen lang zijn en blijven ze op 1 vertrouwde plek. Als jij de omstandigheden verandert (dus kooi inrichting veranderen, plaats van de kooi 's nachts wisselt, korte dagen) dan zal dat normaal gesproken invloed hebben op de broedsheid van je popje: de omstandigheden zijn niet optimaal. En als een popje niet wil, zal een man over het algemeen echt niet op haar gaan zitten (de dames bepalen meestal wat er gebeurt).
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Duffy

Dankjewel Mars!
Ze zitten nog niet samen in een kooi, dus ze heeft af en toe nog rust.
En ik zag haar net eindelijk eens van zich af bijten, goed zo meid!

Maar ik zal de tips onthouden, je weet maar nooit of ze nog van pas gaat komen...  ;)