Wat voor groente en fruit?

Gestart door lorrytje, november 11, 2010, 17:08:58

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

lorrytje

Heej! Wat voor groente en fruit is goed voor een Grasparkietje??

inge


lorrytje


Geertje

#3
Hoi lorrytje,

Ik heb 2 parkieten, Shy en Cheeky, en hun menu is erg gevarieerd.

Als basis krijgen ze parkietenzaad en wat vers gekiemd zaad.

Daarnaast dagelijks wat verse groente, fruit of kruiden.

De lijst met mogelijkheden is schier eindeloos..

Groente: spinazi, andijvie, witlof, brocolli, wortel, komkommer, spruitjes, bloemkool, bleekselderij, tomaat, mais, radijs, venkel, paprika, prei, ui, tuinkers, alfafa, tauge etc... het ligt er maar net aan wat ik in huis heb.
Kleine beetjes, rauw, goed gewassen en fijn gesneden.

Fruit: peer, appel, druif, banaan, aardbei, rozenbottel, kiwi, mandarijn, vijg/dadel, bramen.

Denk ook eens aan bessen als: kruisbessen, vlierbessen, bosbessen, meidoornbessen, lijsterbessen, vuurdoornbessen en rozenbottels.

Kruiden: peterselie, basilicum, bieslook.

Ik heb ook wat golliwoog en kattengras voor ze staan. Nemen ze van naar behoefte.

verder kun je in seizoen onkruiden plukken als: vogelmuur, duizendblad, paardenbloem, weegbree, melkdistel, teunisbloem, kruiskruid, perzikkruid, klein hoef blad etc.

NOOIT plukken langs drukke wegen ( vervuiling) en als je niet weet hoe de plantjes eruit zien dan vooraf even plaatje en beschrijving googelen.

Ik droog alles na het wassen af met wat keukenpapier. In een theedoek of handdoek kunnen ook bacterieen zitten.

Gewoon veel varieren en steeds iets aanbieden. Als ze het de eerste keer niet lusten dan vast de 2e of 3e keer wel.

Oh.. en op zondag krijgen ze van mij een hardgekookt ei.
in het begin deed ik ingewikkeld met allerlei eivoer mengsels.. maar tegenwoordig krijgen ze van mij een half, hard gekookt eitje. Daardoorheen prak ik dan ook nog de schaal van het ei.
Ze vinden het geweldig!
Voor de zekerheid doe ik de schaal, na het pellen, nog even 2 minuutjes in de magnetron. Daarna verpulver ik de schaal.

Een rullig mengsel van 1 deel brinta, 1 deel parkietenzaad en wat water met roosvicee vinden ze ook erg lekker.

Denk eraan... al het verse spul nooit langer dan 1 dag in de kooi laten.

Vergeet ook geen mineralenblok, oesterschelpengrit en maagkiezel. Die laatste 2 meng ik samen in 1 bakje en voeg er wat fijn en gedroogd zeewier aan toe. Mogen ze van pakken wat ze willen.

Veel succes met uitproberen!

;D

brammetje

#4
hoi ik heet bram,ik heb zelf 4parkieten ze eten allemaal fruit maar dat was eerst anders.
Toen at alleen josjha en boris fruit en de andere 2 niet.
Ik ben er achter gekomen dat als je een goede band hebt met je parkiet je dit kan doen.
neem je parkiet op je vinger en eet een stukje fruit,dan ziet je parkiet dat als het baasje het lust zal ik het ook wel lusten!

groetjes bram en de parkieten ;D
ps,geef je parkiet nooit atvacado :o

Geertje

Hoi Brammetje,

Die van mij denken eerder, wat jij hebt wil ik ook ;)

Ik heb ook een kakarikie, in een eigen kooi.
Als ze los zijn vliegen ze direkt naar elkaars kooi om te kijken of er nog iets te snaaien valt.
Dus leg ik tegenwoordig, kort voor het loslaten,  wat ik de kaka wil laten proeven in de parkietenkooi en andersom.

Werkt als een trein.

Zijn net kleine kinderen :P


Viooltje

Robin en Ringo zijn aparte eters. Alles wat buiten de zaadjes groen is eten ze, verder willen ze niet.
Dus andijvie, sla en blaadjes paardenbloem zijn ze dol op, maar fruit kun je ze bijvoorbeeld niet blij mee maken.
Zelfs geen stukjes appel of banaan.

Momenteel zitten ze te vechten om de blaadjes paardenbloem, terwijl in elk bakje iets ligt.

Pino2006

Ik geef mijn parkiet altijd appels Pino vind appels zo lekker  ::)!
Als Groente geef ik mijn parkiet Sla en kommer en Wortel
En ik geef meestal elke zondag een hard gebakken ei, Pino vind dat gele lekker gelijk is dat over 5 minuten op  :P!

Ik ben van plan om Pino meer Groente en fruit tegeven  ;)!

Meestal is hij bang voor Wortol maar als ik het eet dan eet hij het ook  :-*!


KikiSorrie

Ik geef mijn parkieten ook vaak appel, maar ik ben ook van plan om ze meer andere groente's en fruit te geven.
Maar van een hard gekookt ei heb ik nog nooit gehoord...
Hoe maak je dat precies???

hillie

gewoon een ei hard koken.
Zo moeilijk is dat niet hoor

Frouwktje

Tweety eet bijna alle groente en fruit wat ik ook eet,als ik een peer eet hang ik een stukje in de kooi en dat gaat op.Vandaag hebben ze broccolie gehad,stukje rauw en gekookt.

lovesbudgies

@All, de vraag van Lorrytje is inmiddels ruim voldoende beantwoord. Wil je vertellen welke bijzondere lekkernij jij aan jou vogeltjes geeft?
Dan kan dit in het discussietopic over lekkernijen. Bedankt!
Groetjes, Lisanne