Is er een maximale leeftijd voor popjes om eitjes te leggen?

Gestart door Angelique en Jolanda, november 09, 2010, 22:31:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Angelique en Jolanda

Hallo,

Wij hebben 2 vrouwtjes met bruine neusdopjes.
We hebben gelezen dat dat betekend dat het volwassen vrouwtjes zijn.
Kan je met deze vrouwtjes nog fokken? Is er een maximale leeftijd voor het leggen van eitjes?

Er zitten 2 mannetjes bij, ze geven wel aandacht aan elkaar en de poppen gaan de broedhokken al in,
maar leggen al maanden geen eitjes.

Groetjes Jolanda

Wouter

Popjes moeten tussen de 1 en de 5 jaar oud zijn. Als ze ouder dan 5 jaar, of jonger dan een jaar, dan is er een stuk grotere kans op problemen. Mannetjes moeten minstens 10 maanden oud zijn.

Voordat je begint met broeden is het héél erg belangrijk dat je je goed inleest. Broeden met parkieten is geen kwestie van een broedblokje ophangen en er af en toe naar kijken. Er komt heel wat meer bij kijken.

Lees deze pagina maar eens heel goed door. Ook zou ik wat op het forum rond gaan kijken naar broedtopics, en dan met name degenen waarbij er problemen zijn ontstaan. Hier leer je veel van, en het is belangrijk dat je deze kennis bezit voordat je aan het kweken begint. Als je tijdens het kweken dan tegen problemen aanloopt, weet je in elk geval wat te doen, zodat je snel kunt ingrijpen.

Angelique en Jolanda

We hebben al eerder een nestje gehad, met 6 eitjes, 3 daarvan zijn uitgekomen!
We zijn dus niet helemaal onervaren. Om weer nieuwe nestjes te krijgen hebben we 2 vrouwtjes gehad. De eigenaar kon ons niet vertellen hoe oud de vrouwtjes waren.
Het is dus niet te achterhalen of ze jonger of ouder zijn als 5 jaar. We wachten totdat de natuur uit zichzelf begint (of niet).

Wouter

Citaat van: Angelique en Jolanda op november 10, 2010, 16:06:40
We hebben al eerder een nestje gehad, met 6 eitjes, 3 daarvan zijn uitgekomen!
We zijn dus niet helemaal onervaren. Om weer nieuwe nestjes te krijgen hebben we 2 vrouwtjes gehad. De eigenaar kon ons niet vertellen hoe oud de vrouwtjes waren.
Het is dus niet te achterhalen of ze jonger of ouder zijn als 5 jaar. We wachten totdat de natuur uit zichzelf begint (of niet).
Zoals ik al eerder zei. Broeden is geen kwestie van een broedblokje ophangen en er af en toe naar kijken. Je geeft zelf aan ervaring te hebben met broedende parkietjes, maar zo kom je totaal niet over. Als je inderdaad ervaring had, had je ook wel geweten wat de minimale en maximale leeftijd is die parkietjes moeten hebben. Daarom denk ik dat je aan heel wat andere eisen ook niet hebt gedacht.
Weet je bijvoorbeeld wat je moet doen als je parkietje legnood heeft? Wat de luchtvochtigheid moet zijn? Wat je moet doen als de kleintjes niet gevoerd worden? Hoeveel lichturen de parkietjes moeten krijgen om goed te kunnen broeden?
Dit soort dingen zijn nogal van belang tijdens het broeden. Lees deze pagina dus maar heel goed door.

Daarnaast lijkt het me niet verstandig, sterker nog; zeer onverstandig, om zonder te weten hoe oud je popjes zijn gewoon maar wat broedblokjes op te hangen en te wachten totdat de natuur bepaalt om eens te gaan broeden. Ook popjes die ouder zijn dan 5 jaar kunnen broeden, er kunnen alleen heel wat problemen optreden, waaraan je zelfs je popje kunt verliezen. Wachten totdat zijn natuur de gang gaat is überhaupt niet verstandig bij grasparkietjes als huisdier, omdat ze zich niet in hun natuurlijke omgeving bevinden. Daarom kun je ook niet van ze verwachten dat ze zich gedragen alsof ze zich in hun natuurlijke omgeving bevinden, hierbij richt ik mij dus op het voortplantingsgedrag.

Mirjam

Ha,

Ik wil ook graag even 'inhaken'.
Mss moet je mijn topic ook even lezen.. Mijn popje van 11 maanden (iets te jong) en mijn popje van nog geen 8 maanden zijn per ongeluk aan het broeden geslagen.
Ik maak me vooral erg zorgen over mijn te jonge popje. Zij had, toen ze 4 maanden was, al een broedse neusdop. Dus qua leeftijd valt daar niks over te zeggen. Gelukkig heeft ze tot op heden geen legnood gehad, maar ik kan op nog veel meer dingen stuiten.

Over een te oud popje kan ik niet zoveel zeggen.

Maar broeden is een mega aanslag op het lijfje en dat moet je alleen willen wanneer alle omstandigheden zo ideaal mogelijk zijn.

Parkieten-Freak



Angelique en Jolanda

Onervaren????????????????????
Ik denk niet dat je daarover kan oordelen!
We hebben veel gedaan voor het vorige 'nestje'! Er zijn situaties geweest waar we moesten zorgen voor onze
kleintjes en ze hebben het niet voor niks gehaald!
Wij hebben niet zomaar een broedhokje opgehangen, we hebben er veel tijd en aandacht voor!

Reageer maar niet meer.

Parkieten-Freak

Angelique en Jolanda:
Als de leeftijd van jouw (jullie) popjes onbekend is, ligt het allemaal niet zo eenvoudig.
De minimum leeftijd om te broeden ligt voor poppen rond de 9 maanden (een natuurlijk gegeven). Hou daarbij een bovengrens aan van drie jaar voor ongepaarde poppen en vijf jaar voor gepaarde poppen.
Als je echt totaal geen idee hebt van de leeftijd van de popjes, zou ik het zekere voor het onzekere nemen en geen enkel risico nemen.