Twee parkietjes!

Gestart door mayakers, november 09, 2010, 18:00:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

mayakers

(Excuses voor het lange verhaal...)

Met een hele berg spijt in mijn hart moet ik afstand doen van mijn lieve budgies, Aagje en Meneertje Koekepeertje. Het stelletje woont nu bijna twee jaar bij ons en we hebben altijd veel plezier beleeft aan elkaar. Een aantal maanden geleden is er echter een familie-uitbreiding geweest zonder veertjes: we hebben een tweeling gekregen. In principe hoeft dat geen probleem te zijn natuurlijk maar ik merk dat het voor iedereen in huis veel stress oplevert. Bovendien maak ik me zorgen om de hygiëne en veiligheid in huis, inclusief gevaar voor allergie – iets dat veel in de familie voorkomt. Veiligheid overigens vooral voor de parkietjes. Ze zitten in een hoge kooi op wielen en ik zie nu al dat grijpgrage handjes daar op een gegeven moment aan gaan trekken. Dit is natuurlijk oplosbaar maar het voornaamste probleempunt is momenteel lawaai. Beide kanten op. De parkietjes kunnen niet goed tegen het gehuil van de kindjes. Ze zijn niet hypergevoelig ofzo maar een tweeling op volle huilkracht is gewoon wat veel van het goede. Ik merk aan de parkietjes dat ze zenuwachtig worden en soms zelfs agressief naar elkaar, terwijl ze dat hiervoor nooit waren – behalve dat het gebruikelijke geplaag en geklooi dat parkietjes altijd doen. Ik heb het idee dat het echt niet goed voor ze is. De kindjes (en hun ouders) worden op hun beurt horendol van het gekwetter en geschreeuw van de parkietjes, vooral als er al geblèrd wordt door de kindjes. Gezellige boel, inderdaad. Ik vind het zielig om de vogeltjes dan constant onder een doek te laten zitten, dat hoort gewoon niet en daarom doe ik het niet. Daarbij komt nog (en nu krijg ik het schaamrood op de kaken) dat ik met de drukte van het voor de tweeling zorgen soms vergeet de parkietjes te voeren of hun kooi op tijd schoon te maken. Ik heb me al meerdere malen voorgenomen om er beter op te letten maar het lukt gewoon niet. Ook in dit opzicht is het beter als Aagje en Koekepeertje een nieuw huis vinden.

Dan even over de parkietjes zelf: Aagje (groen) en Koekepeertje (blauw) zijn NIET TAM! Ik heb ze in een dierenwinkel gekocht. Aagje was al wat volwassener, zo te zien, en Meneertje Koekepeertje echt een jonge vent. Ze kunnen het goed vinden met elkaar al kan Meneertje Koekepeertje wat dominant doen. Hij is een echt ventje. Ze broeden niet. Aagje heeft een tijdje lege eitjes gelegd maar ze liet ze stuk vallen op de bodem van de kooi. Van een broedkastje maakte ze alleen gebruik om erin te gaan zitten. Broeden deed ze niet. Zoals gezegd zijn ze niet tam. Ik heb dat ook niet geprobeerd omdat ik liever had dat ze naar elkaar toe trokken dan naar ons. Overigens vinden ze mensen wel gezellig hoor, vooral Aagje die graag aan je haar komt knabbelen. Ze springt ook wel op je arm en schouder als ze aan je gewend is. Meneertje Koekepeertje is – ondanks zijn macho bravoure – wat voorzichtiger.  :) Trouwens Aagjes volledige naam is Nieuwsgierig Aagje Bijtgraagje, dat zegt wel wat over haar persoonlijkheid en manier om de wereld te verkennen.  ;) Medisch gezien zijn ze volgens mij gezond (ik hoor/zie geen klachten) al heeft Aagje een lelijk kaal oogje overgehouden van de rui. (Zo, meteen niet meer interessant voor handelaars!  :D)

Ik ben erg dol op beide parkietjes en hoop dat ze een goed huis kunnen vinden. Ik vind het in principe niet erg als ze in een grotere groep terecht komen, dat zaten ze in de winkel ook, natuurlijk zolang ze dat zelf prettig vinden. Maar ja, daar kom je pas achter als het zover is. Hopelijk is er iemand 'out there' die mijn 'critters' wil en kan verzorgen.  :-*

mayakers

Is er echt helemaal niemand die er een oplossing weet? Ik vrees dat ik anders naar Marktplaats moet.  :-[

Geert

Misschien handig om even aan te geven in welke omgeving je/u woont?
Ik kon dat tenminste niet zo snel ontdekken in het verhaal.......

Geert

mayakers

Oh sorry: Ik woon in Amsterdam. Maar ja, er valt op wat grotere afstand natuurlijk ook wel wat te regelen.
Groeten en bedankt!

mayakers

Goed: wat is het probleem? Mensen die na mij posten, raken hun parkietjes 'makkelijk' kwijt maar ik niet. Is er iets dat men niet vertrouwd ofzo? Mijn verhaal is echt hoor.
Er zit voor mij niets anders op dan naar Marktplaats te gaan. Dat is jammer want ik had gehoopt via Parkietenfreak een thuis voor ze te vinden waarvan ik zeker weet dat er mensen zijn die van ze houden en die goed voor ze zorgen. Maar helaas.

inge

Hallo ,hopelijk is er toch iemand voor jou parkietjes die ze een goede thuis kunnen geven!!!!

       Veel succes ermee

parkietengek12

miss helpt een foto plaatsen? Dan worden mensen miss wel verliefd op hun koppies  ::)

Mars

Veel van de mensen op dit forum hebben al parkietjes, ze zoeken meestal maar eentje, als ze al zoeken

Daarnaast viel het mij op dat je vooral op het niet tam zijn iets te veel nadruk legd. Wat ik zelf dan niet een probleem zou vinden (ik zie mogelijkheden), maar voor andere mensen is dat het wel.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..