Informatie op kaartje Bourke Parkiet

Gestart door xSweetpumpkin, november 05, 2010, 16:07:35

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

xSweetpumpkin

Heee

ik ben daarnet om mijn gereserveerde Bourke parkiet gegaan ;D
maar op het kaartje stond allerlei informatie waar ik geen idee van heb
waar het voor staat
want zoveel over vogels weet ik ook niet
dus mischien weten jullie het?


Dit stond erop:
Bourke roze split lachs man

Dankjewel x

Parkieten-Freak

Nou, dat lijkt me een mooie vraag voor onze kleurslagen-expert Mars!  :)


lovesbudgies

Mag ik een gokje wagen?

Het is een mannelijke Bourke-parkiet die de kleurmutatie roze heeft. Een roze kleur met zwart. Daarnaast vererft hij de kleurmutatie lachs.
Dit betekend dat hijzelf deze kleurmutatie niet heeft, maar zijn jongen kunnen de kleur wel krijgen.
De kleur lachs is zalmkleurig waarbij de zwarte kleur van de roze kleurmutatie meer gelig is.


Parkieten-Freak

Citaat van: lovesbudgies op november 05, 2010, 19:53:08
Mag ik een gokje wagen?

Het is een mannelijke Bourke-parkiet die de kleurmutatie roze heeft. Een roze kleur met zwart. Daarnaast vererft hij de kleurmutatie lachs.
Dit betekend dat hijzelf deze kleurmutatie niet heeft, maar zijn jongen kunnen de kleur wel krijgen.
De kleur lachs is zalmkleurig waarbij de zwarte kleur van de roze kleurmutatie meer gelig is.


Waaauw, wat goed zeg!  ;D
Ik wist het niet hoor. :-X


Sjaakie

Zo, dat is echt hogere wiskunde voor mij  ;D
Interessant om te lezen!

lovesbudgies

Nu nog horen of het helemaal goed is. Mars? Debby? Iemand??  :-X

fullmetalgirl

#6
Citaat van: lovesbudgies op november 05, 2010, 19:53:08
Mag ik een gokje wagen?

Dit betekend dat hijzelf deze kleurmutatie niet heeft, maar zijn jongen kunnen de kleur wel krijgen.
De kleur lachs is zalmkleurig waarbij de zwarte kleur van de roze kleurmutatie meer gelig is.



ik weet weinig van de kleurslagen van bourkes,
maar wat je verder zegt klopt wel...
dat hij zelf niet lachs is, maar zijn kinderen wel lachs kunnen worden (mogelijk moet het vrouwtje dan lachs zijn of ook split lachs, wil je lachse kinderen krijgen)

de kweker weet dat je bourke split lachs is omdat 1 van de ouders waarschijnlijk lachs is :)

Mars

#7
Een met FMG en lovesbudgies:
(Ik dacht ik hoef niet instemmend te reageren..)

Ook ik ken de kleurslag 'Lachs' niet, maar neem aan dat jij dat opgezocht hebt.
Verder is het verhaaltje van FMG een goede aanvulling.

Bij grasparkietjes wordt bijvoorbeeld vaak split voor albino (bij mannen) er bij gezet, de vader of moeder van het vogeltje is dan albino geweest, bij deze man is dat niet zichtbaar, maar hij draagt wel het genetische materiaal. Als je dan een nestje hebt, dan weet je dat je albino/lutino kindjes kunt verwachten.


Ik heb even snel gezocht: lachs is een kleurslagcombinatie (opaline met palefellow) die geslachtsgebonden vererft. Dat betekent:
Met een 'split voor lachs' man, worden in een nestje de helft van de popjes 'lachs', alle mannetjes zijn niet lachs (maar wel gedeeltelijk split voor lachs).
Heb je dan ook nog een lachs pop met een split voor lachs man die samen een nestje krijgen, dan heb je ook de helft van de mannetjes in die kleurslag.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..