mijn lonely parkiet & de spiegel???

Gestart door Kimbah, november 04, 2010, 14:08:44

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kimbah

Hallo iedereen.
Gisteren is helaas mijn parkietje Stitch overleden  :(
Mijn lieve Tweety is nu dus in zijn eentje over..
Ik hoorde van een paar mensen dat ik nu het beste een ander parkietje erbij kan nemen.
Dat omdat een ze zeggen dat wanneer 1 parkietje dood gaat, de andere niet lang daarna zal volgen.
Hier ben ik een beetje bang voor. Tweety is een mannetje en ik heb mij laten vertellen bij de dierenwinkel dat het moeilijk is om er nu eentje bij te nemen omdat ze dan gaan vechten. dat wil zeggen dat ik binnenkort ook afscheid zal moeten nemen van Tweety en dat wil ik natuurlijk niet!
Kan iemand me misschien vertellen of dit echt zo is of dat dit gewoon onzin is?

Daarnaast heb ik heb heel eventjes voor de spiegel gezet, omdat ik heb gehoord dat ze het vogeltje in de spiegel dan ook zien als een vriendje.
Maar toen ik dat deed ging hij eerst een tijdje tjilpen naar de spiegel, maar daarna tikte hij met zijn snavel tegen de spiegel en werd zijn hoofdje groter. Dit doet hij trouwens ook als ik hem weg haal bij de spiegel. Kan ik heb nu beter niet meer bij de spiegel zetten of ligt het daar niet aan? en is dat tikken met zijn snaveltje niet gevaarlijk?

Dan wil ik nog eventjes vragen wat het betekend als een parkietje op zijn stokje aan het ijsberen is?

Wat denken jullie dat ik het beste met hem kan doen nu, gewoon in zijn uppie laten of toch een parkietje erbij?

groetjes,
kimberley

Moppers

Wat de dierenwinkel je heeft verteld is onzin.
Ook wat je van die paar mensen hebt gehoord klopt niet echt, parkieten zijn geen degoes...

Bij mannetjes is makkelijk een tweede parkietje te zetten. Mannetjes kunnen over het algemeen namelijk goed overweg met zowel andere mannetjes als met popjes. Als je twee parkieten goed introduceert en de karakters passen bij elkaar, dan zullen ze prima met elkaar overweg kunnen.
Parkieten zijn groepsdieren. Een soortgenootje is dus erg belangrijk voor ze, want ze hebben behoefte aan veel sociaal contact. Als een parkietje alleen wordt gehouden, is het heel goed mogelijk dat hij erg eenzaam wordt, vooral als hij niet veel aandacht krijgt. Doodgaan van eenzaamheid zal echter niet zo snel gebeuren (maar het is niet onmogelijk).

Zijn gedrag naar de spiegel is een duidelijk teken dat hij behoefte heeft aan een soortgenootje. In de spiegel ziet hij een ander parkietje, en met het tsjilpen, tikken met de snavel en opzetten van zijn veertjes probeert hij dat andere parkietje te imponeren, probeert hij indruk te maken, net als hij bij een echt parkietje zou doen.

Mijn advies: een nieuw vriendje of vriendinnetje voor Tweety erbij.

Moppers

Hoi Kimberley,
De vraag die je me via email hebt gesteld is al vaker gesteld op het forum. Via de zoekfunctie kan je het antwoord dus makkelijk vinden.
Gelieve mensen niet zomaar met dergelijke vragen te mailen. Daar is het forum voor, persoonlijke vragen en berichten kunnen wel via de mail of via pb.