kooi voor kruipers

Gestart door inge, november 02, 2010, 19:36:27

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

inge

Hallo, Heb net op de site gelezen dat een hoge transparante onderbak handig is voor kruipers.(zoals de vision)
Kan ik daar meer uitleg over krijgen waarom dit beter is? ben geintereseert!
Alle andere dingen waarmee je het een kruipertje makkelijker kan maken zijn van harte wellkom
hartelijk dank alvast
groetjes,inge

Moppers

Een hoge bak is juist niet handig. Vaak is een kruipertje nog wel in staat te huppen, bijvoorbeeld van het ene stokje naar een ander stokje dat dichtbij is, maar dus ook van de bodem van de kooi naar de tralies. Als de bak hiervoor te hoog is, moet je minimaal 1 trapje van de bodem naar de tralies of naar een stokje ophangen of neerzetten.

Waarom een doorzichtige bak beter zou zijn, geen idee, lijkt me niet.
Waar je verder nog op moet letten bij een kooi voor kruipers is dat hij niet te hoog is (als hij van een stokje valt en vervolgens een meter naar beneden klettert, dan is hij niet blij), dat de afstand tussen de stokjes niet te groot is (zodat hij van stokje naar stokje kan huppen), en dat hij, als hij valt, niet tegen allerlei obstakels zoals stokjes kan stoten.

inge

Hallo, Weet je mischien ook welke kooi er het beste voor geschikt is?
Bevoorbeeld een merk en naam vd kooi?
Bedankt alvast voor de andere tips!!!!!!!

Moppers

Tja, er zijn zoveel kooien geschikt... Zolang hij maar niet te hoog is maar wel genoeg ruimte biedt. Ik heb deze: http://www.animalking.nl/epages/62143067.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/62143067/Products/%22Vogelkooi%20Zoe%20imac%22/SubProducts/8021799403065 (maar dan in andere kleuren en of hij van hetzelfde merk ik weet ik niet zeker), en die vind ik net niet te hoog.
De piano 6 van Ferplast lijkt me ook prima geschikt, maar 70 cm hoog en vrij breed.

Als je een kooi op het oog hebt en je twijfelt of hij geschikt is, plaats in dit topic dan even een link. Maar een kooi zelf is al vrij snel geschikt zolang de onderbak niet te hoog is en de totale hoogte niet te groot, want het gaat verder vooral om de inrichting die hem 'kruiperproof' maakt of niet.

inge

http://www.degrasparkiet.nl/osc2/product_info.php?products_id=2759

Hallo , heb gekeken naar de link en denk dat het in orde is dan want wij hebben de ferplast rekord 4p messing full optional.
Juist gebeld naar intratuin omdat de onderbak op een paar plaatsen gebarsten is en we kunnen alleen de onderbak ook bestellen.
Dus volgende week is de kooi weer helemaal netjes
Heb je nog raad ivbm  de kooi kruiperproof maken? Heb al veel gelezen maar je weet nooit alle hulp is welkom!!
Hartelijk dank alvast voor de vele informatie
     

Moppers

Meer dan wat ik hier boven al heb vermeld en wat er verder op het forum te vinden is kan im je niet vertellen.
De kooi lijkt me prima voor een kruipertje, hij is maar 60 cm hoog.

inge

Bedankt,we doen ons best. En dat lukt aardig door de vele tips !!!



                       Groetjes, inge

Joyce

Hoi,

Ik heb ook een kooi van Hagen (Vision groot hoog model). Een van mijn parkietjes was een kruiper. Als je een of meerdere trapjes ophangt, is er geen probleem. Het voordeel van de transparante bak (het bovenste deel is dan transparant) is dat je kruipertje, als hij/zij door het zand scharrelt, ook nog wat kan zien i.p.v. dat hij voortdurend tegen een kunstof (ondoorzichtige) bak aan kijkt.

Persoonlijk ben ik zeer tevreden over de Hagen Vision kooi (heb ook andere kooien gehad) en mijn vogeltjes, die inmiddels wel weer kunnen vliegen, zijn er ook enorm blij mee. Succes met je keuze.

Groetjes, Joyce.

inge

hey, dankjewel voor je raad.
Onze Happy zit nu in de ferplast kooi rekord 4p messing full optimal.
En hij zit niet echt beneden in de kooi gelukkig dan maar want daar ziet hij inderdaad niet door!
Zitten de meeste kruipertjes dan altijd beneden?
Happy meestal bijna altijd op zijn schommel is een rustig parkietje vind het zo zielig voor hem wil echt al wat ik kan doen voor hem !!!

                      groetjes,Inge

Moppers

Kruipertjes zitten over het algemeen niet meer op de bodem van de kooi dan 'normale' parkietjes. Alle parkietjes scharrelen en rotzooien wel eens op de bodem. Aangezien ze daar kwetsbaar zijn, zullen ze wel weer gewoon een hoger stokje opzoeken. Als een parkietje zonder duidelijke reden (spelen, scharrelen etc) op de bodem vertoeft, dan is dit een teken dat er meer aan de hand is en het vogeltje hoogstwaarschijnlijk ziek is, kruipertje of niet.
Het voordeel van een doorzichtige bak geldt dus voor zowel kruipertjes als gewone parkieten. Ik vind het echter niet per sé een voordeel: omdat ze op de bodem kwetsbaar zijn, geeft een niet doorzichtige bak toch een soort van beschutting lijkt me.

petertje


Wouter

Citaat van: petertje op november 14, 2010, 21:05:34
Wat zijn kruipertjes?
Kruipers zijn parkieten die lijden aan kruipersziekte. Hier kun je er meer over lezen.

petertje