nieuw parkietje eet niet

Gestart door Yankaran, oktober 31, 2010, 13:08:07

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yankaran

Hallo allemaal,

Nou hebben we gister een grasparkietje gekocht. Hij is nog erg schuchter en alert op elke beweging. Normaal...dat weet ik en dat hoort in het begin ook zo.
Alleen heeft hij sinds zijn tijd bij ons niet gegeten en gedronken, ook niet als we hem even alleen laten.
Hoelang zal hij dit ongeveer volhouden, voorlopig zie ik hem er fysiek niet onder lijden.

Alvast bedankt.

Wouter

Hij zal waarschijnlijk vanzelf gaan eten. Aan het begin zijn parkietjes wat angstig en moeten ze nog erg wennen. Strooi ook wat voer op de bodem. Drinken doen parkieten erg weinig. Ik zie mijn parkieten ook amper drinken.

ParkietenLover

Hoi Yankaran ,

Het is heel normaal dat hij niet wilt eten , Hij weet zelf niet waar het eten en drinken is . Strooi daarom wat voer op de bodem , Binnen enkele dagen zal hij gaan eten uit zijn voerbak . Maar hoe oud is je parkiet , en eet hij wel zelfstandig ?

Yankaran

Bedankt voor de antwoorden. Hij eet nog niet. Ik heb hem wel wat voer op de bodem gestrooid, daar doet hij nog niks mee. Ontlasting is wel gewoon groen wit achtig en als we even afstand nemen dan begint hij een beetje te fluiten. Ik wacht het nog een dagje af.
Enige tips om hem zelf te voeren als hij niet zelf gaat eten?

lovesbudgies

#4
Je kunt een streng trosgierst ophangen en wat eivoer aanbieden, meestal willen ze dit wel!
Leg 's avonds om negen uur een donkere doek over de kooi zodat hij rustig kan gaan slapen, misschien durft
hij dan zelfs wel wat te gaan eten. Laat 's nachts een klein lichtje aan zodat hij nog wat kan zien.
Grote kans dat hij 's ochtends stiekem wat van het gierst heeft gesnoept.

De ontlasting is in ieder geval nog goed, hou het in de gaten.
Mocht hij nu echt niet gaan eten dan kun je hem het beste even terugzetten bij zijn broertjes en zusjes,
of waar hij dan ook vandaan kwam, maar ik denk niet dat dat nodig zal zijn. Of is het soms een handopfok-parkietje?

Mars

Dag,

Is dit je enige parkietje of heb je er nog eentje (zat even in je berichtengeschiedenis te kijken)? Als deze er nog is, zou je die er eens even een paar uurtjes bij in kunnen zetten.

De meeste parkietjes gaan binnen 48 uur wel eten. Soms kun je, als ze wat angstig blijven zitten en niet wild gaan vliegen, ze een klein bolletje trosgierst tegen de snavel houden, meestal happen ze er dan naar en dan is het goed.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Yankaran

Vogelzaad heeft hij nog niet aangeraakt...ook niet op de bodem. Trosgierst eet hij wel, al speelt hij er ook veel mee...rommel maken enzo. Verder blijt hij op het hoogste stokje zitten...begrijpelijk natuurlijk. Zingen doet hij wel veel, en redelijk hard ook.

@mars: nee de vorige heeft het niet overleefd. Zijn situatie, van de oude, sloeg op een gegeven moment helemaal om. 'S nachts lag hij plotseling op de bodem van zijn kooi...raakte je em aan dan sloeg hij enorm met de veren en pakte je hem op was hij helemaal stil. Terwijl oppakken helemaal niet zijn ding was...hij liep liever op mijn arm naar mijn schouder. Toen een nacht ook nog zijn rechterpootje soort van verkrampt was was t al te laat. Binnen twee dagen van gezond uitziende vogel naar zijn einde.....

ParkietenLover

Ik denk toch dat je parkiet niet zelfstandig eet. Hoe oud is je parkiet?

Yankaran

Citaat van: ParkietenLover op november 01, 2010, 13:40:24
Ik denk toch dat je parkiet niet zelfstandig eet. Hoe oud is je parkiet?
mijn vriendin heeft hem gekocht en haar is verteld dat ie van april is. En hij eet inderdaad niet zelf.

EvelienM

dan issie al 7 maanden! hij zou toch zelfstandig moeten eten nu. weet je zeker dat ie niet eet? als ie gewoon poept zou hij toch ook moeten eten?
heb je ook eten aangeboden op de hoogte waar ie normaal zit? misschien ook iets van paprika of appel aanbieden?

Yankaran

Citaat van: EvelienM op november 01, 2010, 14:05:33
dan issie al 7 maanden! hij zou toch zelfstandig moeten eten nu. weet je zeker dat ie niet eet? als ie gewoon poept zou hij toch ook moeten eten?
heb je ook eten aangeboden op de hoogte waar ie normaal zit? misschien ook iets van paprika of appel aanbieden?
Juist..ik weet ook niet of de verkoper (dierenwinkel) de waarheid vertelt hoor...zoveel verstand hebben we er niet van.

Maar ik hoor van mijn vriendin dat hij het trosgierst wel eet, niet superveel maar gewoon normaal. Appel die mijn vriendin een uurtje geleden heeft gezet...geen blik gegeven zelfs :-\
Alleen het vogelzaad....nog steeds niet...is het geen idee om dat in een plastic lepeltje aan te bieden?

Mars

Ja, dat kun je proberen. En je kunt hem ook eerst vandaag/morgen nog wel een stukje trogierst geven hoor.
En dan morgen weghalen, hopelijk gaat hij dan wel wat op onderzoek uit.

Als hij eerst maar iets in zijn maagje krijgt.

Je kunt inderdaad proberen of hij wat zaad van je hand of van een lepeltje af wil eten.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

lovesbudgies

@Parkietenlover: aangezien het parkietje trosgierst eet, eet hij wel gewoon zelfstandig.

De overgang van trosgierst naar zaadjes is meestal niet zo moeilijk, hij moet het gewoon even doorhebben, zeker
als hij al 7 maanden alleen trosgierst eet.
Hang anders een doorzichtig bakje met zaadjes naast het trosgierst, en doe daarna de trosgierst-zaadjes in het
bakje bij de gewone zaadjes.

Mars

@lovesbudgies

Ik mag toch hopen dat ie niet al 7 maanden trosgierst eet. Ik heb zelf ooit twee parkietjes overgenomen die 8 weken op een dieet van vooral trosgierst hadden gezeten en voor 1 van beide heeft dit een kapot levertje opgeleverd.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Yankaran

Onderzoeken doet hij absoluut niet...hij zit maar op 1 plek en loopt alleen als hij trosgierst wilt eten. Gisteravond heeft hij wel wat appel geproefd...hij gaat dus wat nieuwsgieriger worden. Trosgierst hangt nu ook bij het zaad...ik denk om binnen 2 dagen het trosgierst weg te halen als hij een beetje bekend is met diens nieuwe plek.

En in de dierenwinkel at hij wel degelijk vogelzaad..dus nu even afwachten wat hij hier gaat doen.

Iedereen voorlopig bedankt...ik hou jullie op de hoogte :-X

lovesbudgies

Ik hoopte ook niet dat hij al 7 maanden alleen trosgierst at maar dat maakte ik op uit de tekst, even verkeerd gelezen.

Als hij in de dierenwinkel al zaadjes at dan moet het met alle tips goed komen, Yankaran!
Succes!

Yankaran

Beste allen,

Is wel even netjes om jullie te vertellen hoe het gaat.
Trosgierst is zijn favoriet, nog steeds. Maar ik heb dat nu even weggehaald sinds 2 dagen. Zelfstandig zaad uit zijn bakje eten doet hij niet. Als ik het bakje bij hem eet hij wel. En flink ook aangezien hij geen trosgierst meer heeft. Als mijn vriendin en ik allebei moeten werken hangen we wel een stukje, voordat hij helemaal niks naar binnen krijgt.
Vandaag is hij zelf even naar de bak gegaan, waarna hij even flink schreeuwde (hij is nogal luid) en weer terug ging. Ik denk dat het met eten wel goed komt.
Ik merk ook dat zodra mijn vriendin of ik eten, hij ook gaat eten. 8)

Sjaakie

Toen mijn parkiet voor het eerst ging logeren bij mijn broer en zijn parkiet heeft hij 5 dgn niet gegeten. Ik had toen nog doodnormaal zaad maar mijn broer gaf zijn parkiet Xtravital. Die van mij moest echt geen Xtravital. Na 5 dgn normale zaadjes gegeven en niks aan de hand.

Toen hij weer thuis was ben ik na verloop van tijd toch ook overgegaan op Xtravital en toen begon hij er wel gelijk aan. Ik denk dat het de keer daarvoor de situatie was. NIeuwe omgeving, ander mens, een andere parkietenvriend.

Misschien is de huidige situatie van jouw parkiet ook wel soortgelijk. Gewoon even wennen.....
Maar zoals  je nu zelf ook zegt, komt vast goed  ;D

Mars

Dat ben ik helaas niet met je eens.. een parkietje dat 5 dagen niet eet is ernstig verzwakt en is in een goede conditie geweest.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat het parkietje niet af en toe iets gegeten heeft.

De meeste parkietjes hebben na 3 dagen echt heel snel eten nodig.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..