Maatje voor mijn parkiet

Gestart door Grungirl, oktober 29, 2010, 23:30:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Grungirl

HoiHoi,

Ik wil graag een maatje voor mijn parkiet, omdat ik het toch best zielig vind dat hij altijd maar alleen in de kooi zit.
Nou had ik ergens hier op het forum gelezen dat je dan een 2e kooi moet hebben.
Ik denk omdat mijn parkiet de kooi als zijn terratorium ziet?? en als ik er een parkiet bij doe die word gezien als indringer?
Maar het probleem is... Ik heb geen ruimte voor een 2e kooi!

Daarom is mijn vraag wat nou als ik een nieuwe kooi koop? en ze daar allebij in doe? kan het dan wel?

haskerpon

De tweede kooi is tijdelijk, zodat de parkietjes aan elkaar kunnen wennen.

Grungirl

Ja maar ja ook al is het maar tijdelijk ik heb er geen plek voor.
Is het echt noodzakelijk? apparte kooi in het begin?

Parkieten-Freak

Een aparte kooi is een hele goede optie maar als je een nieuwe ruime kooi koopt, verdedigt geen van beide parkieten zijn/haar territorium.
Wel zal jouw vogeltje moeten wennen aan het samenleven met een soortgenoot.
Ik zou het gewoon proberen. Het liefst als je een dag of twee veel thuis bent want dan kun je in de gaten houden hoe het gaat. Houd voor alle zekerheid de oude kooi nog even achter de hand. Als het echt niet gaat, kun je ze nog tijdelijk apart zetten.
Succes!  ;)


Gerja

Ik heb vandaag Kurby opgehaald en had hem gelijk bij Do in de kooi gedaan. Maar Do begon Kurby te pikken. Heb Kurby er weer uitgehaald en in een andere kooi gedaan.

Grungirl

Ja oke maar dan neem ik aan dat je hem in de kooi hebt gedaan waar je andere parkiet altijd in gezeten heeft?
Ik had zoiets als ik een nieuwe kooi koop met nieuwe parkiet voelt het niet als zijn eigen huis
Of werkt dat niet zo??

storekeeper07

 :( ja dat klopt wel,als je meteen een grotere kooi had gekocht was dat voor beide
een nieuw thuis om te wennen.
Nu ziet ze die andere parkiet als een vreemde indringer in haar huisje.
Je kunt het nog steeds proberen om ze bijelkaar in het kooitje te zetten,maar je moet dan wel in de buurt blijven
zodat je meteen kunt ingrijpen als dat nodig zou zijn.
uiteindelijk zullen ze toch wel vriendjes worden,kost veel geduld ;)

Parkieten-Freak

Citaat van: Gerja op oktober 30, 2010, 15:09:05
Ik heb vandaag Kurby opgehaald en had hem gelijk bij Do in de kooi gedaan. Maar Do begon Kurby te pikken. Heb Kurby er weer uitgehaald en in een andere kooi gedaan.

Ja, dat komt omdat Do zijn/haar territorium wil verdedigen.
Vandaar het advies als het even kan om 2 kooien te gebruiken. Een kooi die voor beide vogels nieuw is, kan dit probleem ook voorkomen.