2e parkiet? Welk geslacht? enz.

Gestart door Rambo, oktober 29, 2010, 16:43:58

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rambo

Hallo parkieten liefhebbers,

Wij hebben nu 1 parkiet (Rambo).
Hij is een mannetje en 2 jaar bij ons, en nu willen we graag nog een parkietje erbij kopen.
Vraag 1: Wat is het slimste een mannetje of een vrouwtje?
We willen dat ze samen in een kooi komen, maar eigenlijk is het niet de bedoeling dat ze zich voort gaan planten
Dus dan zal een vrouwtje afvallen, maar ik heb gehoord dat 2 mannetjes vaak ruzie maken en hun terretorium meer beschermen.
Vraag 2: Is het mogelijk om te zien of het een mannetje of vrouwtje is als je ze jong krijgt? Anders kunnen we dus helemaal niks kiezen want het is wel de bedoeling dat hij/zij tam wordt.

Heel veel groetjes en alvast bedankt!  ;)

ParkietenLover

#1
Hallo Rambo,welkom op het forum !

Leuk dat je een tweede parkietje wilt, dat wordt fantastisch !
2 mannetjes kunnen wel samen hoor, een man en een pop ook ,
de tweede vraag snap ik niet zo, maar je bedoelt als ze jongen krijgen dat je dan kan zien als het een man of een vrouw is ? Dat is moeilijk te zien , maar ik kan het fout hebben !


Veel forum plezier, en Succes !

Alysha

lovesbudgies

Het maakt niet uit of je voor een mannetje of een popje kiest.
Twee mannetjes gaan prima samen en een man en een pop planten zich niet voort zolang je geen nestkast ophangt.

Je mag een parkietje pas ophalen als het 6 liefst 8 weken oud is. Dan is het geslacht vrijwel altijd te zien.
Jonge mannetjes hebben een roze neusdop en jonge popjes een lichtblauwe met witte randjes om de neusgaten.
Maar het maakt dus in dit geval niet uit welk geslacht je kiest.

Rambo

Het is toch zo dat een mannetje blauwe neusdoppen heeft en een vrouwtje roze neusdoppen?

Rambo

oeps, de dierenwinkel heeft ons dus een jonge vogel met blauwe neusdoppen als jong mannetje verkocht.
Wij vroegen ons al af waarom die neusdoppen maar zo kort blauw gebleven zijn en al ruim 1,5 jaar roodbruin zijn.
Ontsteking door eenzaamheid. Vandaar de 2e parkiet.

Ik denk nu dat we al 2 jaar mannetje tegen een vrouwtje zeggen...............................

De 2e parkiet (die beslissing blijft zo) moet dus nu liefst geen vrouwtje zijn toch?

Mars

Ja, dat klopt. Het kan heel goed gaan, hoor. Twee popjes.
Maar een man met pop (of twee mannen) is meer kans op succes.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

lovesbudgies

Citaat van: Rambo op november 19, 2010, 19:27:52
Ik denk nu dat we al 2 jaar mannetje tegen een vrouwtje zeggen...............................

Hahaha, dat klopt inderdaad. Je hebt een popje. De neusdop verkleurt door hormonen van lichtblauw naar bruin.
Either way, je parkietje zal hartstikke blij zijn met een mannelijk vriendje!