Snavelhameren

Gestart door Moppers, oktober 27, 2010, 12:06:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Moppers

Even iets uit nieuwsgierigeheid.

Bij mannelijke valkparkieten is hameren met de snavel een bekende vorm van gedrag. Bij grasparkieten had ik dit nog nooit gezien.... totdat Pique van de week ineens tegen de tralies begon te hameren alsof hij de grootste macho ter wereld is.
(met hameren bedoel ik echt hard met de snavel ergens tegenaan slaan/tikken, niet het tikken met de snavel tegen de snavel van een soortgenootje of speeltje o.i.d. ter stimulatie. De beweging bij tikken is vanuit de bovensnavel, bij hameren vanuit het koppie)

Is iemand anders dat wel eens tegengekomen bij een grasje? Dat grasjes geluiden immiteren is algemeen bekend, maar zou het ook kunnen dat een dergelijke vorm van gedrag wordt geimmiteerd? Naast de voliere waar Pique in zit staat immers de voliere waar mijn twee valkjes Schumi en Joris in zitten en vooral Schumi hamert flink wat af. Dat grasjes van elkaar en andere kromsnavels kunnen leren hoe ze ergens mee om moeten gaan (bijvoorbeeld dat die hand niet eng is, of dat dat speeltje leuk is), heb ik vaak genoeg gezien, maar ik heb nog nooit gezien dat ze echt specifiek gedrag overnemen, gedrag dat vrij doelloos lijkt.

fullmetalgirl

Waarom niet?

Het tikken tegen tralies zie ik eigenlijk wel vaker.

de tralies trillen een beetje door het getik, wat een leuk geluid veroorzaakt :)
(probeer maar eens iets tegen tralies aan te tikken met iets hards, dan hoor je dat dat een heel ander interessant geluid geeft)

Meestal gepaard met een hoop op en neer geren en soms wat "geheadbang"

Of het gedrag dus is overgenomen weet ik niet, maar wie weet :)

lovesbudgies

Citaat van: Moppers op oktober 27, 2010, 12:06:37
nieuwsgierigeheid.

Normaal Nederlands graag! Lol

Oh ja, dit 'hameren' herken ik wel, maar alleen van de allergrootste macho's, de rest doet het hier niet.
En dan alleen als ze in een periode zitten waarbij de hormonen door hun lijf gieren, anders blijft het bij 'snaveltikken'.