De bijzondere broedplek van Lola en Bono..

Gestart door Mirjam, oktober 25, 2010, 21:22:38

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Mirjam

Gisterenavond laat zag ik bij een eitje van Lola een miniscuul klein gaatje en ik dacht dat 'het' begonnen was.
Toen ik naar huis ging stond ik op klappen van de spanning; helaas nog geen Piepie geboren.
Ik vind het vervelend voor dr om weer alle eitjes uit het laatje te halen en tegen het licht te houden. Ze vindt het goed wanneer ik ze aanraak, maar ze vindt het niet fijn als ik ze uit het laatje haal.
Weet iemand misschien hoe lang het duurt voordat een kuikentje zich uit het eitje heeft gewurmd?

Kiki heeft inmiddels braaf ei nummer 2 gelegd en ook daar zat weer bloed op.
Ik vind het onvoorstelbaar om te zien hoe ze in dat laatje met spulletjes een klein plekje heeft leegeruimd voor dr eitjes.
Ik laat verder alles maar liggen zoals het nu ligt...

De dames zitten nu in de laatjes en de heren zitten weer op wacht op de speelboom  :-*.
Ik kan niet anders dan met een hele grote smile naar dit alles kijken.

Mirjam

Het is vandaag rustig in en om de laatjes; geen eitje erbij en nog geen kuikentje geboren.
Wel heb ik een goeie foto kunnen maken van Kiki dr blok.
Ik hoop niet dat iemand me nu een dierenmishandelaarster vindt, want je weet niet wat je ziet.


[verwijderd door de beheerder]

Mirjam

Zo heb je 4 vogeltjes en zo kijk je savonds vaak tegen een lege kooi aan  ;)

De afgelopen 2 dagen zijn ze allevier erg onrustig. Lola is al een paar x bijna het laatje van Kiki ingeklommen en Paco in het laatje van Lola.
Dan breekt er ongelooflijke parkietenpaniek uit...

Het is heel grappig om het verschil in gedrag te zien bij de 4 jonge ouders. Kiki en Paco zijn veel minder gestresst in hun gedrag dan Bono en Lola, terwijl de laatste 2 toch de oudsten zijn. Wellicht komt dat omdat Paco 3/4 engels is en een veel rustiger karakter heeft.

Lola heeft nog steeds geen kuikentje en ik ga me nu afvragen of ik wel goed geschouwd heb  :o. Ik kan niet meer doen dan afwachten nu...
Kiki heeft gisteren wel eitje nummer 3 gelegd.
Ik hoop heel erg dat de eitjes van Kiki bevrucht zijn. Ik heb weinig verstand van kleurslagen etc, maar het zijn beiden vreselijk mooie vogeltjes. Kiki is lichtblauw met een wit koppetje en witte vleugeltjes; net een engeltje. Paco is ook lichtblauw en heeft een heel bijzondere vleugeltekening.
Wordt weer vervolgd..

Mirjam

Het is vandaag dag 23 van Lola en er is nog geen kuikentje.
Wat ik dan vandeweek heb gezien, het gaatje in het eitje, blijft me dan ook een raadsel.. Schouwen zit blijkbaar ook niet echt in mijn bloed. Ik vind het in ieder geval ontzettend jammer en voel me een beetje voor emmer staan  :(.

Kiki heeft vandaag eitje nummer 4 gelegd.
Ondanks dat ze jong zijn, heb ik het idee dat het broeden hen beter afgaat dan bij de 'ouderen'.
Het scheelt vast dat Kiki een veel beter nest heeft.
Ik waag me maar niet meer aan uitspraken omtrent de eitjes en ga het gewoon afwachten.

Als Lola straks in de gaten krijgt dat ze voor niks zit te broeden ben ik benieuwd wat er gaat gebeuren. Ik hoop niet dat ze Kiki dr la gaat uitknokken..

Mirjam

Dat is een fijn compromis PF.. Dank je wel!

@ Mars. Dat ik tegen problemen ga aanlopen weet ik zeker..

Ik wil er dan ook graag 1 voorleggen.
Lola zit vreselijk lief te broeden maar ik vrees dat het bij haar mislukt is. Misschien de laatste 2 eitjes nog, maar ik heb weinig hoop meer.
Buiten het feit dat ik dat onwijs jammer vind, ben ik bang wat ze bij Kiki zal gaan doen...
Ik heb Lisanne een mailtje gestuurd of ze dit weekend mijn eitjes wil schouwen. Dan weet ik in ieder geval waar ik aan toe ben.
Als de eitjes van Kiki nou wel bevrucht zijn, is het dan een optie om 1 eitje bij dr weg te 'pikken' en die bij Lola neer te leggen?

Ipv makkelijker, wordt alles steeds ingewikkelder nu  :(

Mirjam

Foto van de 4 eitjes van Kiki...

[verwijderd door de beheerder]

Mars

Ja, dat kun je heel goed doen: wissel maar 1 of misschien 2 eitjes om.
Dan kan ze wat ervaring op doen en heb je niet kans dat er jaloersie ontstaat.

Er zijn veel mensen die dat doen en over het algemeen blijken de popjes prima moeders te zijn, ook al hadden ze zelf geen bevruchte eitjes.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Mirjam

Kiki heeft vandaag eitje nummer 5 gelegd  ;).

Ik heb inderdaad besloten om dit weekend, als Kiki dr eitjes wel bevrucht zijn, er 2 om te ruilen. Die eitjes moeten bijna wel bevrucht zijn, gezien het sexgedrag van die 2. Iedere ochtend als ik om 6.30 slaperig mijn koffie zit te drinken komen ze uit het laatje. Kiki doet dan dr behoefte, versiert Paco waarna het feest weer gaat beginnen.
mijn hart breekt zowat als ik Lola zo lief en tevergeefs zie broeden...
Ik gun haar er dan 2 van Kiki; het is het proberen waard. Bovendien hoop ik dan knokken te voorkomen.

En als de eitjes van Kiki ook niet bevrucht zijn, laat ik de dames 'uitbroeden' en timmer daarna de laatjes hermetisch dicht  :P

Mirjam

Er is op dit moment weinig verandering in de laatjes..
Nog steeds kijk ik savonds, heel ongezellig, tegen een volledig lege kooi aan  :(.

En ja, de moeders doen het verbazingwekkend goed; ondanks dat ze zo jong zijn. Trouwens, de vaders ook hoor.
Zodra ik met groente binnenkom, vallen ze me bijna aan en hebben nauwelijks geduld totdat ik alles opgehangen heb.
Zowel Paco als Bono zijn erg aanhankelijk richting mij en zitten voortdurend bij me.

Ik ben erg benieuwd of Kiki morgen eitje nummer 6 gaat leggen of dat ze het er bij 5 laat..

Heeft iemand enig idee wanneer een popje door gaat krijgen dat ze voor niks zit te broeden en het nest zal verlaten?

lovesbudgies

In ieder geval pas na de normale broedperiode van 3 weken.

Mirjam

Ohhhhh jongens, ik zit helemaal hyperend op de bank...
Lola is vandaag een trotse mama geworden!!!!!!
Ik kan het nauwelijks geloven en had het bij haar niet meer verwacht.

Ik kwam thuis en hoorde heel zacht en hoog gepiep uit het laatje. Voorzichtig deed ik het open en ik zag een lege eierschaal liggen.
Ze liet zich echter niet van dr nest aflokken en ik ging zitten op de bank..
Weer hoorde ik het zachte gepiep en ik kon mijn nieuwsgierigheid niet meer bedwingen.
Heeeel voorzichtig heb ik dr een klein moment opgetild en toen zag ik het liggen...
Een klein, bloot, hulpeloos en prachtig kuikentje  ;D

Ik ben zooooooo blij voor dr dat ze er tenminste toch 1 heeft.

MIjn kanjertje heeft gewoon een kuiken in de la van mijn dressoir. Tis echt ongelooflijk...

Wordt weer vervolgd  ;) ;)

Mirjam

Kiki heeft vandaag ook eitje nummer 6 gelegd.
Ik heb een goed gesprek met dr gevoerd en ze heeft me beloofd het hierbij te laten  ;).

Ik voeg een foto toe van het ukkie wat ik even op mijn hand heb gehad.
Het is waanzinnig klein en spartelde een klein beetje.
Ik ben er helemaal beduusd van want steeds hoor ik zachtjes gepiep uit het laatje komen...





[verwijderd door de beheerder]

Frouwktje

Ohhhh wat een dotje.
Ben je niet bang dat hij straks niet meer bij mamma mag nu hij naar jou hand ruikt?

lovesbudgies

Gelukkig is dat bij parkieten niet aan de orde. Het popje zal het kleintje (Piepie  :D) gewoon accepteren.

Mirjam

Er is inmiddels weer een hoop gebeurd in de laatjes...

Kiki heeft ei nummer 7 gelegd; het gesprek wat we hadden was tevergeefs  ;).

In Lola dr laatje is het inmiddels mega druk. Ik had serieus gedacht dat het ukkie wat donderdag geboren is de enige zou blijven.
Vrijdag kwam ik thuis uit werk en ik hoorde duidelijk 2 piepjes door elkaar. Ik ging kijken en ja hoor; ukkie nummer 2 lag te spartelen.
Vanmorgen heb ik ze allebei weer even op mijn hand gehad. Het viel me op dat de 1e al zo 'groot' is geworden.
Vanmiddag kwam ik thuis en ukkie nummer 3 was inmiddels ook uit het ei gekropen. Lolaatje houdt zich niet echt aan schema's of zo  ::).
Ik heb nog een ei bekeken en die was helemaal donker. Dat zal vast niet heel erg lang meer duren...
Het is absurd, maar ik hoor verschil in de diverse piepjes van alledrie de ukkies.
Gelukkig kan ik toch een beetje schouwen..

Als alles goed gaat heb ik voor 4 ukkies al een goed baasje gevonden. Maar als alle eitjes van Kiki ook bevrucht zijn, heb ik een serieus 'probleem'  ;).

Mirjam

Ik ga morgen mijn best doen om wat leuke foto's te maken.

Zojuist heb ik gezien hoe Lola een ukkie aan het voeren was. Het is inderdaad een soort melk wat uit dr krop komt.
Alles is voor mij erg nieuw en heel bijzonder om mee te maken... Als ik de kleintjes controleer hebben ze altijd eten in hun krop, dus ze worden goed gevoerd. Piepie (de oudste) is inmiddels al behoorlijk gegroeid en lijkt een mega kuiken in vergelijking met de laatste  ;).
Ik ben apetrots op mijn meiske en Bono en ben vreselijk benieuwd hoe de ukkies gaan worden!

Tegelijkertijd ben ik enorm nieuwsgierig hoe het Kiki en Paco zal vergaan...

Mirjam

Ik ga 2 foto's toevoegen..
Eentje zoals Lola broedt in dr laatje en de andere van de 3 ukkies. Ze zijn helaas niet vreselijk scherp (ben niet echt een ster in fotograferen).
Niet schrikken want ze zit dus in een kale la. Ze accepteerde uiteindelijk niks; zelfs een stuk karton wat ik erin had gelegd werd aan gort geknaagd. Als alle ukkies geboren zijn, ga ik proberen er corbo of beukensnippers in te leggen.



[verwijderd door de beheerder]

Mirjam

Het lukt me niet om de foto van de ukkies erop te krijgen  >:(.
Ik neem er ongetwijfeld nog meer...

Mirjam

Lola dr laatje is onder handen genomen door 'eigen huis en tuin'  :D.
Lisanne en ik hebben een laagje corbo in het laatje gelegd en een mooi kuiltje voor dr gegraven waar de ukkies en eitjes in liggen. In 1e instantie vond ze het niets, maar al gauw lag alles onder moeders vleugels.
Wat later wilde Bono het laatje in.. Je zag dat ie erin wilde kruipen en ineens terugtrok omdat ie schrok wat er nu weer in lag.
De laatste 2 eitjes van Lola zijn ook bevrucht!

En alle eitjes van Kiki zijn ook bevrucht... Bij eentje zagen we alleen het eigeel, maar die zal wel als laatste gelegd zijn.
Ik vond het waanzinnig om middels de schouwlamp de aderen etc te zien lopen; wowwww.

Nu hebben beide dames een heerlijk nestje waar ze hun kroost in kunnen grootbrengen  :-*.


Mirjam

Foto's van het laatje van Lola van voor en na de metamorfose..



[verwijderd door de beheerder]