De bijzondere broedplek van Lola en Bono..

Gestart door Mirjam, oktober 25, 2010, 21:22:38

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Mirjam

Ik vind het leuk om hier een topic te openen.

Ik heb 4 grasparkieten waarvan 1 stelletje; Bono en Lola (ruim 1 jaar en 11 maanden). Volgend jaar wilde ik graag een nestje met ze proberen. Lola was het daar niet mee eens en besloot dr eigen broedplek te zoeken  ;).
De kooi staat op een dressoir met 2 kleine laatjes. Ik zag Lola daar steeds scharrelen en besloot 1 laatje leeg te ruimen zodat ze geen dingen kon slopen. Lola vindt het super leuk om overal balletjes uit en af te gooien, dus ik vulde het laatje met balletjes die zij er op haar beurt steeds uitgooide. O.a. Lisanne had me al gewaarschuwd dat zij dit als broedgelegenheid kon zien. Ik was echter eigenwijs en ik had gelezen dat het niet de tijd van het jaar was. Dus ik dacht, heel blont, dat ze alleen aan het spelen was.
Lisanne kwam 1,5 week geleden op parkietenvisite en gaf aan dat Lola een ei bij dr droeg. Ik keek en schrok me rot; Inderdaad, ik zag het ook. Lisanne dacht dat het ei zondag gelegd zou worden maar er gebeurde niks en de daarop volgende dagen ook niet. Ik werd ongerust want ik was bang dat ze legnood zou krijgen omdat ze eigenlijk nog te jong is..
Vrijdag bleef ze wel heel erg lang in het laatje en savonds schoof ik het voorzichtig open. Zij schrok en begon te krijsen en ik schrok van haar en van het prachtige ei wat eindelijk gelegd was.
Gisteren is het 2e ei, geheel volgens 'schema' gelegd en ze komt het laatje niet meer uit. Bono slaapt snachts dus ook in het laatje en ik zou willen dat ik er een webcam in had  :-*. Ik heb de speelboom voor het laatje geschoven zodat Bono gemakkelijk erbij kan en de wacht kan houden als ie eruit is.
Ik voeg 2 foto's toe. Bij de ene zie je het koppetje van Lola uit het laatje en de 2e foto is het eerste ei wat daarin gelegd is..

Wordt vervolgd.......

[verwijderd door de beheerder]

Mirjam

Anders ikzelf wel  ;D.
Mede ook omdat ik nul komma nul ervaring heb met broeden.

Begin van de week heb ik dr geprobeerd over te zetten maar dat lukte niet. Toen vrijdag het ei gelegd was, heb ik besloten het zo te laten. Bono beschermt zijn Lolaatje als een tijger en eet zich wezenloos om dr te voeren.. De anderen zijn wel nieuwsgierig, maar ze gaan al snel weer wat anders doen.
Hoe ik het over een paar weken moet doen, weet ik echter nog niet.
Maar goed, dat zie ik tegen die tijd wel weer. Eerst maar afwachten hoe het verder gaat en ik vertrouw verder helemaal op tips en meedenken van jullie.

De eitjes liggen nu achterin het laatje en ik heb er wat corbo omheen gelegd tegen het wegrollen.
Af en toe rolt ze er zelf mee en dan lijkt het net alsof ze ermee voetbalt  ;).

Mars

Dat rollen dat doen ze in het blok ook, klinkt ook net als een potje tafeltennis. Jim rolde de eitjes vooral uit de voorgevormde holte (waar ze dan zogenaamd in horen te liggen), hihi. Dus daar zou ik me zeker geen zorgen om maken. Ze kunnen tegen een stootje.
Misschien kun je wel een theedoek in een deel van de lade leggen (waar niet gebroed wordt, zodat de eitjes niet letterlijk door de hele la heen gaan.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Mirjam

Ik schoof net voorzichtig het laatje open om te controleren en Lola bleef op de eitjes zitten.
Wat ziet dat er gruwelijk lief uit  :-*.


De eitjes waren inderdaad uit elkaar gerold en ik heb ze nu op een speciale manier bij elkaar gelegd. Ik hoop dat ze ze nu laat liggen. Ze was erg bang toen ik met een keukendoek aankwam en dat vond ik zielig.
Het 3e eitje is vandaag ook gelegd en het 4e is alweer zichtbaar bij dr kontje.
Eigenlijk hoop ik dat ze het bij 4 laat  ;).


Mirjam

Ik snap het Ingrid, sorry!

Lola en de eitjes hebben een onrustige nacht gehad...
Gisterenavond heb ik toch een theedoek in het laatje gelegd tegen het wegrollen van de eitjes.
Het gevolg was dat ze er niet meer inging en daar was ik niet zo blij mee. Ik heb gelijk de theedoek eruit gehaald. Ze was echter zo 'van de leg' dat ze de hele nacht niet op de eitjes heeft gezeten.
Ik heb dr zelfs gepakt en in het laatje gezet maar ze klom er direct weer uit.
Pas vanmorgen is ze er weer in gegaan. Ik baal ervan want ik weet niet hoeveel kwaad dat kan voor de eitjes..
Maar goed, het is gebeurd en ik verander er niks meer aan. Als ik corbo om de eitjes leg, verplaatst ze ze ook weer.
Tis nogal een eigenwijs meiske.

Toen ik vanmiddag thuiskwam zat ze echter weer braaf te broeden  :-*.
Het vervelende is dat de eitjes dus niet bij elkaar liggen. Ik leg ze steeds bij elkaar maar zij rolt ze weer een andere kant op.
Ze komt er trouwens heel af en toe even uit om aan het calciumblok te knagen. Het arme schaap heeft daar natuurlijk gebrek aan.

Morgen verwacht ik eitje nummer 4 en als het goed is zou ik vrijdag moeten kunnen zien of er een eitje bevrucht is.

Mirjam

mijn meiske heeft vandaag eitje nummer 4 gelegd en ik zag aan dr lijfje dat er ook nog een nummer 5 aankomt..
Ik heb vanavond wat stro in het laatje gelegd en de eitjes bij elkaar gelegd. Nog geen uur later ligt de boel alweer uit elkaar  ;).

Heeft iemand enig idee of het kwaad kan dat ze niet continu op hetzelfde eitje broedt?

Mars

Eitjes kunnen in principe vrij lang zonder broeden, heb ik de eerste keer dat ik een nestje had, ervaren. Jim was toen vaak van haar nestje af.
Ik heb wel een theorie dat de eitjes uitharden, als ze in de 'eindfase' zitten en dat de kleintjes dan moeilijker uit het ei kunnen komen.

Dus het antwoord: ja en nee. Tussenwandje van hout in het laadje? Je popje zal uiteindelijk even geschrokken zijn, maar wel snel weer verder willen met broeden volgens mij hoor. (vergelijkbaar: het blok schoonmaken of omwisselen, dat is even schrikken, maar de dames passen zich vrij snel weer aan).
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Duffy

Ik weet van duiven en ook van andere vogels (via beleefdelente.nl) dat de eieren in eerste instantie meerdere dagen zonder de warmte van de vogel kunnen. Ze zijn dan al wel bevrucht, maar de ontwikkeling van het jonge dier is dan nog niet begonnen: die begint als mams echt begint te broeden en dus blijft zitten. Niks om je zorgen over te maken in eerste instantie dus, ze is nu nog veels te druk met leggen!
Veel succes, leuk om je verhaal te volgen hier.  8)

Mirjam

Gelukkig, dan ben ik weer een beetje gerustgesteld.
Ik heb gisteren gezien dat Bono ook op een eitje zat te broeden..
Ze zaten tegen elkaar aan te snavelen en saampies te broeden  :-*.

Het gedrag van Bono verbaast me wel enigsins. Hij is namelijk altijd een tutje geweest, maar gedraagt zich nu als een echte 'man' die zijn popje en zijn kindjes beschermt.

Ik heb net even naar de eitjes gekeken en volgens mij is er in ieder geval eentje bevrucht. Ik heb echter geen kennersoog dus ik weet het niet zeker.

Mirjam

Eitje nummer 5 is gisteren niet gelegd, dus ik hoop dat ze mijn gebeden verhoord heeft  ;).

Gisterenavond keek ik nog even in het 'blok'.. Ik zag dat ze op 1 eitje zat en dat dat de andere 3 naast haar lagen. Ik wilde met mijn vinger een eitje naar dr toe rollen. Met dr snaveltje tikte ze mijn vinger aan en ging verzitten zodat ik het eitje onder dr kon rollen.
Daarna tikte ze weer mijn vinger aan en zo kon ik de andere 2 ook onder dr schuiven.
Ook al wordt het niks, ik geniet van het gruwelijk lieve gedrag van de 2 jonge ouders  :-*.

Mirjam

Een beetje onduidelijke foto maar duidelijker lukt (nog) niet...


[verwijderd door de beheerder]

Mirjam

Lola heeft gisteren toch ei nummer 5 gelegd... Ze blijft me verrassen  ;).
Inmiddels heb ik een stuk karton op maat geknipt en in het laatje gelegd. Ik heb er een rondje uitgeknipt zodat daarin de eitjes kunnen liggen.
Ze wilde er eigenlijk niet meer in, maar dr drang om te broeden is toch te groot (je hebt gelijk Mars).
Ze scharrelt af en toe wel een beetje rond.
Kreeg gisteren nog een goeie tip van Lisanne over iets waar ik totaal niet over na had gedacht.
Als een eventueel ukkie van 2 weken op onderzoek uitgaat, zou het ver naar beneden kunnen vallen. Ik ga er, als ze geboren zijn, een stoel onder zetten met een lekker dik kussen erop.
Verder is het rustig in en om het laatje...
Alleen is Bono vaak niet bij me vandaan te meppen. Lola is echt zijn maatje en ze zit nu alleen nog maar in het laatje (loop alvast vooruit op 5 december).
Dus als ie eruit is, wil ie heel veel aandacht van mij!

Als het goed is, zou ik het 1e jonkie vanaf 12 november kunnen verwachten. Ik ben toch wel zooo vreselijk benieuwd...

Mars

Dat laatste is ook erg herkenbaar: de mannen kunnen ineens erg aanhankelijk worden.
Fijn dat je nu toch een beetje een oplossing gevonden hebt en Lola het niet te eng vindt.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Mirjam

even een update;

Het is heel bizar, maar ik ben een eitje 'kwijt' en ik heb geen idee wat er gebeurd zou kunnen zijn...

Gisterenavond heb ik ze alle 6 nog voorzichtig onder dr lijfje geduwd. Ze heeft inmiddels grote stukken karton weggeknaagd, waardoor de boel weer een beetje uit elkaar lag.
Vanmorgen vroeg werd ik wakker en vanuit het niets begon ze te krijsen (op dezelfde manier als ze doen wanneer ze erg bang zijn).
Ik deed het laatje open en ze zat gewoon te broeden, dus volgens mij niets aan de hand. Ik heb op dat moment niet het aantal eitjes geteld...
Toen ik vanmiddag thuiskwam en dr controleerde zag ik er nog maar 5. Nogal oenerig ben ik het laatje gaan doorzoeken en het karton van boven tot onder bekeken. Daarna de speelboom uitgespit en zelfs nog de vloer afgezocht.
Je gaat nog aan jezelf twijfelen ook en ik heb alles wel tig x nageteld en gecontroleerd ;). Het is er gewoon niet meer en ik tref ook nergens restanten of wat dan ook aan...

Ik snap er echt helemaal niks van, maar wordt weer vervolgd  :(

Mirjam

Edit..

Vergat te vermelden dat eitje nummer 6 ook gelegd was...

Sorry voor de verwarring!

Mirjam

Update;

Eitje nummer 6 heb ik nergens meer kunnen vinden  :(.

Verder heeft ze geen nieuwe eitjes meer gelegd en ze blijf braaf broeden.
Heeeel af en toe komt ze het laatje uit en dan wordt Bono helemaal wild. Hij pikt dr dan en duwt dr letterlijk terug.
Als ie een bezem zou hebben, zou ie dr terugslaan hihi.

Snachts broeden ze samen en dat ziet er als volgt uit;
Zij zit met dr kontje de ene kant op, hij met zijn kontje de andere kant op en hun lijfjes hangen tegen elkaar aan.
Ik heb nog nooit zoiets liefs gezien..




Mars

Wat raar zeg! Soms worden eitjes opgegeten, maar je zou zeggen dat je dan toch wel restjes ziet.

Ja, lief he, die samen broedende vogeltjes.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Mirjam

Dit verhaal krijgt een bizarre wending  ;)
Mijn dressoir heeft 2 identieke laatjes naast elkaar en het andere laatje ligt echt bomvol met spullen. Mijn andere popje, Kiki, is nog geen 8 maanden en Paco, mijn half engelse parkiet, nog geen 7. Kiki was wel steeds aan het kijken wat Lola aan het doen was. Ik had voor alle zekerheid aan de binnenkant iets tegen het invlieggat van het andere laatje aangezet. Pas vrijdag zag ik dat dat omgeduwd was. Zaterdag zag ik dr veel rondscharrelen en ik heb het laatje er gelijk uitgehaald!
TE LAAT dus  :(.
Vanmorgen zag ik ze samen sexen en ik voelde dat er iets niet klopte. Ik liep naar Kiki en zag dr cloaca openstaan en het ei zitten. Volledig in shock heb ik het laatje weer teruggedaan... Vanmorgen heb ik direct Hedwig gebeld want Kiki is echt veeel te jong voor een nestje. Hedwig belde terug en zei dat ik me niet al te veel zorgen moest maken omdat dit in de natuur ook regelmatig voorkomt. Ik moest haar beslist broedgelegenheid bieden, want anders zou ze wel kans hebben op legnood.
Toen ik uit mijn werk kwam was ei nummer 1 gelegd tussen allerlei papiersnippers en andere dingen. Ze heeft wel een soort van orde geschept in alle dingen die er liggens.
Dus de situatie is nu als volgt;
De dames zitten naast elkaar in 2 identieke laatjes te broeden en de heren voeren ze, spelen met elkaar en houden de wacht...

Ik ben in ieder geval met kerst niet alleen hihi

Mirjam

Pffffff het is hier net 1 groot parkietenbordeel...
Sochtends sexen ze, savonds sexen ze en al sta ik er met mijn neus bovenop, het maakt Kiki en Paco niks uit ;).
Er zit overigens wel wat bloed op het 1e ei van Kiki. Gelukkig wist ik van Lisanne dat dit soms voorkomt bij een 1e ei (anders was ik direct in de stress geschoten).
Ei nummer 2 is inmiddels zo duidelijk zichtbaar dat het me verbaast dat het er niet uitvalt..
Het zal bij haar lastig worden om het laatje te controleren omdat zij verre van tam is. Lolaatje laat dat gewoon toe. Sterker nog, ze laat zich lekker zachtjes door me aaien.

Gisteren heb ik de eitjes van Lola goed 'geschouwd'. Als ik het goed heb gezien zijn alle eitjes bevrucht. Ik zag er 2 waarvan 3/4 van het eitje 'donkerder' was en bij 3 eitjes iets meer dan de helft.
Ik vind het onwijs spannend, want er zou nu iedere dag een klein kippetje kunnen liggen...

Mars

Probeer wel gewoon de nestcontrole te doen. Dan laat je parkietje straks ook gemakkelijker toe als je de kleintjes dagelijks even in je hand houd.
Ze zal het dan als normaal zien (wel een beetje mopperen, maar ok).

Probeer haar bijvoorbeeld met wat trosgierst steeds even van het nest te lokken en wees uitbundig in je complimentjes (kanppe vogel, wat een mooie eitjes). Volgens mij gaat ze je dan vanzelf wel waarderen als het vrouwtje dat even kijkt, niets engs doet en wat lekkers komt brengen (en wat heb je anders nodig als broedende vrouw).

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..