De bijzondere broedplek van Lola en Bono..

Gestart door Mirjam, oktober 25, 2010, 21:22:38

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mirjam

Hallo allemaal,
Ik heb een poosje niet geschreven omdat het alleen maar oh's en ah's zouden zijn  ;).

Het gezin van Bono en Lola is verhuisd naar een aparte kooi dit ivm het uitvliegen van de Piepies. <de parkietenkamer komt er vooralsnog niet omdat ik teveel van ze geniet en ik dit niet kan/wil missen>. Lola voert dr kindjes inmiddels niet meer en Bono doet alles trouw in zijn uppie  :-*. De piepies zijn al echte parkieten; ze klimmen, fladderen, eten al een beetje en zijn al 'verkocht'. As maandag worden er 2 opgehaald en ik ben bang dat dat huilen wordt.
Dan mijn albinomeiske... Ze is zoooo verschrikkelijk lief, ondernemend, spierwit en gruwelijk mooi!!!!!

Kiki en Paco doen het met hun 7 kindjes ook nog erg goed. De oudste is bijzonder mooi en volgens Lisanne lijkt hij/zij mauve. De rest lijkt in ieder geval blauw te worden maar ook het laatste Kruimeltje blijkt een albinootje te zijn. Zij is nog te klein om te zien of ze albino of lutino wordt. Of misschien wel een combinatie van die 2. Ook zij is al gereserveerd. Er is iemand die de oudste Piepie neemt en het kleinste Kruimeltje.

Ik probeer leuke foto's te plaatsen, maar helaas zijn de bestanden te groot en krijg ik een foutmelding...
1e Kerstdag gaat dit hele gezin ook verhuizen naar een kooi. Ze gaan in de grote kooi want het zijn er zoveel  ;).

inge

Hoi, Mirjam er is intussen toch al wat veranderd he .
Dat ze al zoveel kunnen ;D
Je schrijft dat ze nu al zelf ook een beetje eten? is dat dan vd bodem en wat eten ze dan al zaadjes of eivoer en trosgierst?
Veel moed voor maandag ,knuffel ze nog maar eens  ;)extra goed
Ga je erzelf geen houden?
Wat betreft de foto's heb dit probleem ook al gehad, gewoon wat minder foto's in een keer versturen dan lukt het wel.
Ben gewoon nieuwschierig :-*
Veel plezier nog met je kroost ;D

lovesbudgies

CiteerDe oudste is bijzonder mooi en volgens Lisanne lijkt hij/zij mauve.

Mauve? Nee joh. :P SuperPiepie (Piepie 1) is hemelsblauw opaline. (en geelmasker? kan het me even niet meer herinneren)
Hoe zat dat ook alweer met de vererving van opaline, beide ouders zijn geen opaline dus dat is het een...?
Bij de Kruimeltjes zitten 2 ino's en 2 met cinnamon. Dit zullen beide popjes zijn.

Ik hoorde trouwens dat de vader van Paco vaker ino's vererft en dat de moeder van Paco cinnamon is! Je had dus het een en ander kunnen verwachten, maar zo is het leuker, een echte verassing!

Mirjam

Hmmmm dan heb ik je verkeerd begrepen met de term 'mauve'..
Sorry allemaal  ::).

Piepie 1 heeft absoluut een geelmasker net zoals Piepie 3...

Ik wist dat inderdaad van Paco zijn ouders  ;).

inge

Hoi Mirjam, nog een vraagje mag wel langs deze weg denk ik?
De oudste zei je zijn al uitgevlogen,ze fladderen en klimmen al wat,gaan ze nu s,avonds nog terug in de la bij mama,of slapen die al gewoon op stok?
Ze zijn nu toch ongeveer 4 weekjes en een half?
Dus zijn  ze nu infeite al groot genoeg om zelstandig te zijn?
Veel vragen,maar weet het graag ;)

Mars

CiteerHoe zat dat ook alweer met de vererving van opaline, beide ouders zijn geen opaline dus dat is het een...?

Popje: voor een man heb je opaline mama nodig ;) Werkt hetzelfde als ino-vererving.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Mirjam

@ Inge
Het woord úitvliegen' behelst verschillende dingen...
Ze gaan inderdaad wat fladderen, gaan op onderzoek uit, gaan leren eten etc. Kortom, ze komen het blok/laatje uit.
Maar mw Belg  ;D,als je mijn topic goed had gelezen had je gezien dat ze inmiddels in een kooi zitten. Savonds gaan ze inderdaad terug naar de kooi met papa erbij, want mama doet er niks meer aan. Piepie 1 is inmiddels ruim 5,5 week en dat is goed te merken. Hij vliegt al als een raket door mijn kamer en zit op en in de grote kooi bij de volwassenen. Piepie 1 en 3 zitten inmiddels ook al op de speelplaats en zijn gruwelijk tam (nu nog). Ze zitten savonds naast elkaar op stok met hun 2 kleine koppetjes op het ruggetje op 1 pootje. De kleinste 2 liggen nog lekker in de doos tegen elkaar aan. Overdag zit de kooi dicht maar als ik erbij mag de kooi open en daar maken ze dankbaar gebruik van. Ik heb ze al gewoon zaadjes en groenten zien eten, dus ze doen het goed.
Iedereen die hier komt is zoooo vreselijk enthousiast  ;).
En dan mijn kleine sneeuwpopje  :-*. Ik ben zoooo bang dat ik haar niet kan afstaan en trek haar stiekum een klein beetje voor  :-*.
Ze is spier- en spierwit en ik heb besloten dr Snowy te noemen ipv Pita.
Via de tam tam ben ik er inmiddels nog eentje kwijt en dan heb ik er niet meer zoveel over.
Tussen de Kruimeltjes liggen een paar exacte kopietjes van Kiki en das grappig om te zien..

Piepie 1 wordt vandaag gehaald (komt het makkelijkste uit) en ik zal em vreselijk missen  :'(.
Ik denk dat als ze allemaal wegzijn er een condoleancetopic geopend moet worden waar ik mijn ei weer kwijt kan  :(


Mirjam

Piepie 1 doet het bijzonder goed bij zijn nieuwe baasje (ze belde me net op).
Hij eet volledig zelfstandig, eet uit dr hand, komt op dr vinger zitten, etc. Ze houdt em nog een paar dagen in de kooi om em volledig aan zijn omgeving te laten wennen. Piepie 3 is zojuist opgehaald en ook hij eet zelfstandig.
Piepie 4 wordt woensdag opgehaald en dan zijn alle Piepies weg  :'(. Piepie 4 vliegt inmiddels ook al als een raket door mijn kamer en weet feiloos zijn landingsplekken te vinden. De Piepies zijn eraan toe om hun eigen weg te gaan, hoe jammer ik het ook vind.

Vanaf ca 5 januari begint de uittocht van de Kruimeltjes.
Ik weet nog steeds niet wat ik met mijn sneeuwpopje ga doen.. Ze is zoooo ontzettend lief, leuk, mooi en grappig.
Maar als ik besluit haar te houden, zit ik met een oneven aantal waar ik in het verleden geen goeie ervaringen mee heb gehad.
Zojuist belde het baasje van Piepie 1 of ik er nog eentje had. Haar vader was er en heeft vroeger zelf grasparkieten gekweekt. Hij was op slag verliefd op het beestje en ze vroeg me of ik er nog eentje had...
Ik ben echt ontzettend blij dat tot nu toe al mijn beestje ECHT een goed huisje hebben gevonden...

Mars

Ja, het is lastig afscheid nemen, ook al heb je van te voren andere voornemens gehad.
Dat is ook de reden dat ik toch eentje heb gehouden.

Maar ik ben het met je eens: als je er eentje houd moet je eigenlijk ook voor een maatje zorgen.

In het begin gaat het prima, maar zodra de broedhormoontjes hier en daar beginnen toe te slaan, zul je iets moeten. Dus... dilemma. Succes met beslissen. En het is inderdaad fijn om te weten dat alles goed gaat met je kleintjes en hopelijk blijven de nieuwe baasjes je ook wat op de hoogte houden.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Mirjam

#89
Gisterenavond was er ineens 'paniek' in mijn tent. Ik dacht sochtends al te merken dat Bono het adoptiekuiken (hun laatste kuiken) niet meer voerde. Maar Bono is zo trouw dat ik het me nauwelijks kon voorstellen. De hele dag werd het niet gevoerd en savonds vond ik het niet fijn meer. Ik heb Bono, Lola en het kuiken opgesloten in de kooi in de overtuiging dat ie zou gaan voeren. Het kuiken piepte hardverscheurend om eten en duwde zelfs tegen het buikie van Bono aan met zijn bekkie open. Bono negeerde em straal en het kuiken ging steeds harder smeken en piepen  :'(. Na 1,5 uur stonden de tranen in mijn ogen en heb ik het bij Kiki gelegd... Ik wist niet meer wat ik moest doen. Handig ook dat je met een nestje geen handopfok in huis hebt  :o.
Sochtends bedelde het weer om eten en vanaf 9 uur ben ik dierenartsen gaan bellen maar niemand had handopfok voorradig.
Ik MOEST echter werken en zat daar in tranen; daarna heb ik mijn 'noodkreet' op het forum gezet. Gelukkig belde Lisanne vrij snel en met veel geregel kon ik vrij nemen van werk. Ze controleerde het kropje van het kuiken en het was gelukkig niet helemaal leeg, dus Kiki heeft het toch gevoerd. Verder konden alle kropjes van de kuikens beslist voller en Lisanne heeft ze een spuitje pap gevoerd. Alle ukkies namen zonder 'dwingen' de spuit aan en dronken ervan.
Sinds gisteren zijn Bono en Lola ook de boel aan het 'verstieren'. Ze wil weer een nestje en hangt steeds bij Kiki voor dr deur. Nu heb ik Bono en Lola opgesloten in de grote kooi zodat Kiki en Paco rustig kunnen eten en voeren. Dat gebeurt gelukkig nu volop..
Vanavond rond 21.00 uur ga ik de ukkies weer controleren en bijvoeren met pap.

Kortom, net als je denkt dat er niks meer mis kan gaan, gebeurt er toch weer iets onverwachts en engs...

Mars

Wel raar hoor, dat de kleintjes zonder mopperen allemaal eten aannamen.
Sterkte er mee, ik weet helaas wat het is om hongerige kleintjes aan te horen.

Hopelijk pikt jouw popje het toch net als die van mij toen ook weer op.

En inderdaad voor iedereen dan toch nog een wijze les: zorg voor handopfok als je kleintjes hebt.  Op het forum zijn er altijd wel mensen die het achter de hand hebben (juvenile is erg voedzaam voor zieke/ruiende vogels)  dus noodoproepen zijn ook mogelijk, maar niet geruststellend.

Sterkte er mee, ik duim voor je!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

lovesbudgies

Citaat van: Mars op december 27, 2010, 21:24:27
Wel raar hoor, dat de kleintjes zonder mopperen allemaal eten aannamen.

Precies, vond ik dus ook. Van de ouderen had ik dat -uit ervaring- niet verwacht. Vooral het albino meiske at er goed van. Voor mij een teken dat ze niet genoeg te eten krijgen.
Vandaar dat we samen Nicky hadden gebeld en die kwam met het advies 's ochtends en 's avonds te voeren en het verder aan de ouders over te laten.

Zal het Engelien nog even vragen, die heeft er ook wel veel verstand van. En wat vind jij, Mars? (oh, net te laat, je bent net offline)

Mirjam

Gisterenavond ging het voeren minder goed, maar de kropjes waren redelijk vol. Kiki heeft dus toch weer goed gevoerd.
Maar vanochtend ging om 5.15 mijn wekker om het grut weer te voeren  :(.
Ik heb het laatje op tafel gezet met mijn spuitjes en de pap erbij.
Ondanks dat het zo vroeg was kwam er een grote glimlach op mijn gezicht; zonder uitzondering namen ze allemaal de pap aan.
Ze stonden bijna allemaal op een rijtje te bedelen, dus ik hoefde alleen maar het rijtje af te gaan en de bekkies te vullen. Ze hebben vanmorgen met zijn allen 10 ml op en nog een klein beetje.
Uhhhhh er is ook wat pap beland op ruggetjes, buikjes en koppetjes....

Ik zit nu in ieder geval met een geruster gevoel op werk dan gisteren..

lovesbudgies

1,25 ml. per kleintje, dat is redelijk.

Ik denk dat het een goed idee is als je ze ook gaat wegen. Even 's ochtends voor en na het voeren en 's avonds hetzelfde.
Het gewicht 's ochtends voor het voeren gedeeld door 10 is het aantal milliliters in pap dat het kleintje per keer moet hebben.
Dus is het albinootje 30 gram, dan moet ze 3 ml pap, 4 keer per dag hebben. Jij kunt dan 2 keer per dag 3 ml geven en de rest moet Kiki zelf doen.
De allerkleinsten, die misschien nog maar 20 gram wegen, zou je ook om 06.00 - 19.00 - 23.00 kunnen voeren. (en dan 2 ml, aangezien ze 20 gr zijn)

Je zult dan wel 1 vogeltje per keer moeten voeren, alleen zo weet je precies hoeveel hij/zij op heeft.

Hoe waren de kropjes vanochtend? Ben ook benieuwd hoe ze straks voelen als je terug bent van je werk!

Jaja... een nestje is ook een aanslag op het baasje, haha.

Mars

Citeer
Zal het Engelien nog even vragen, die heeft er ook wel veel verstand van. En wat vind jij, Mars? (oh, net te laat, je bent net offline)
Ik heb eigenlijk geen ervaring met handopfok, maar 2x daags wat bijvoeren als de kleintjes dat aanpakken lijkt me dan wel goed.

Blijft wel de gedachte: lieve geen handopfok, tenzij het niet anders kan. Het blijft 'tricky' en er kan veel mis gaan.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Mirjam

De kropjes van de 2 kleinsten voelden als 'druifjes' dus die waren goed.
Alle andere kropjes waren niet volledig leeg maar het kon beter (net zoals vandeweek). Ben dus gelijk uit werk weer aan de slag gegaan.
Ze stonden weer op een rijtje klaar; ik meen het serieus. Het blijft gek dat de oudsten zowat het spuitje uit mijn handen trekken en dat juist de jongsten weigeren. Waarschijnlijk krijgen die het meeste voer. Het albinootje bedelde bij de oudste en die gaf zijn pap weer aan haar  :-*. Ik heb ze weer met zijn allen 1 spuitje van 10 ml gegeven en teruggelegd. Kiki is inmiddels zelf weer aan het voeren...
Om ca 21.00 ga ik ze weer allemaal stuk voor stuk voeren; ben ca 1,5 uur bezig met die 8 kruimels.
Qua tijden wijk ik iets af van je advies, maar we zitten redelijk op 1 lijn..

@ Mars, ik doe het ook liever niet, geloof me  :(.
Maar ik ben bang dat ze toch te weinig krijgen en de oudste is bijna 4 weken en vliegt al uit. Ik durf niet het risico te nemen dat er nu nog iets mis gaat.

lovesbudgies

CiteerQua tijden wijk ik iets af van je advies, maar we zitten redelijk op 1 lijn..

Zolang de kropjes maar redelijk leeg zijn als je weer gaat voeren. Anders gaat het voer wat al in de krop zit verzuren, met alle nare gevolgen van dien.

Duffy

Mag ik even vragen wat de gevaren van handopfok zijn?

Succes Mirjam, ik leef met je mee!

Mars

@ Duffy
De gevaren van handopfok:
- je kunt te warm of te koud voeren
- te dik of (minder erg) te dun

Meestal zie je dat bovenstaande problemen zich uiten in het niet willen legen van de kropjes. Of niet voldoende (er blijven gedeeltes zitten). Het kan dan leiden tot verzuring, waardoor er een harde krop ontstaat en het kleintje overleid.

Het nare is dat mensen het heel vaak niet aan zien komen:dat de dood dan heel onverwachts intreedt.

Een bijkomend probleem is dat parkietjes met handopfok gewoon essentiele voedingsstoffen (en afweer) missen.

Dus handopfok altijd alleen als het echt niet anders kan.


@Mirjam
Ik zou eerlijk gezegd lekker proberen de oudsten zelf te laten eten. Helaas weet ik uit eigen ervaring dat sommige parkietjes met 3,5 week al heel goed volledig zelf kunnen eten (pellets in ieder geval) en dat zou ik in dit geval boven de handopfok bij een 4 weken oude vogel zeker uit proberen/bevorderen (ook gewoon met zaad).

Misschien is dat ook wel het idee van mams bij de oudsten, dat ze daarom wat hongerig zijn: dat ze zelf gaan eten. Dus wat mij betreft, flink met de trosgierst aan de slag en daag ze maar uit.

Ook mijn laatste probleemloze nestje had een paar vroege uitvliegers die al snel zelf pellets zaten te eten.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Mirjam

Zou het een optie zijn om de oudste 2 bijvoorbeeld apart in een kooitje te zetten, met de nodige aanpassingen etc?
Dat was namelijk ook een idee van Lisanne en ze kunnen dan lekker klauteren, klimmen, vallen en opstaan...

Is dat verantwoord mocht het niet goed gaan met het eten een hele dag?

<als ik trosgierst neerleg vreet mama het lekker op en als ik ze savonds bij me heb, sabbelen ze wel wat maar liggen liever te dutten in de holte van mijn arm of nek>