De bijzondere broedplek van Lola en Bono..

Gestart door Mirjam, oktober 25, 2010, 21:22:38

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Mirjam

Gisteren is Kruimeltje 5 geboren..
Kiki en Paco doen het, tot nu toe, beter dan ik had verwacht. Ik laat de kleintjes braaf met rust  ;).
Het ligt kris kras over en door elkaar heen tussen de papiersnippers.

En dan de 3 Piepies...
Ze worden steeds leuker en leuker en zijn om op te vreten.
Als ik het goed heb, krijgt Piepie 1 een geelmasker.
Lola komt nu wel steeds vaker het laatje uit. Ze vliegt dan een paar rondjes, wast zich lekker en gaat zelf even eten.
Ze heeft het 5e ei inmiddels apart gelegd.

Mirjam

Piepie 1...



[verwijderd door de beheerder]

Mars

#62
Wat een knappert,
Zo te zien krijgt hij zij een geel koppie (ik zie wat gele puntjes) en blauwe veertjes. In de vleugels zie ik nog geen gele puntjes, dus dat lijkt eerst wel licht te blijven en niet al geel.
Heeft Lola (is mama toch?) verder geen groenig borstje (geen geel op de borst)? Hoe ziet papa er uit?

Verder lijkt het mij dat het streepjesmotief nog niet doorzet in het nekje en daarmee er mogelijk sprake is van een opaline.
Even een paar daagjes afwachten nog... maar dan zou er sprake zijn van een popje (want mama is op de foto in de topic niet opaline).

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Mirjam

Ik heb gisteren toch 2 eitjes bij Kiki weggehaald en aan Lola gegeven.
Zij adopteerde ze graag, want ze schoof ze gelijk onder dr buikje... Ik geloof niet dat Kiki iets in de gaten heeft  ;).
Ik begon me zorgen te maken om haar, want het lijkt erop alsof alle eitjes ook gewoon uitkomen. Als ik zie hoe druk Bono en Lola het al hebben met 3 kuikens, houd ik mijn hart vast bij 8 kuikens.
Dus rechts heb ik nu 3 Piepies en de adoptiekuikens ga ik Kriebeltjes noemen  ;D.
Ik hoop dat ik het juiste besluit heb genomen...

@ Mars.
Piepie 1 krijgt inderdaad een geelmasker. Verder heb ik weinig verstand van kleurslagen. Maar ik ga me daar eens in proberen te verdiepen, want ik vind het bere interessant.
Lola dr borstje is diepblauw, bijna tegen het paarsige aan en er zit geen geel bij. Bono is hemelsblauw met een wit koppie.
Wat me opvalt is dat Piepie 1 witte donsveertjes heeft en Piepie 3 en 4 heeeel zachtblauwe donsveertjes hebben.

lovesbudgies

Ik denk dat je het eitje van Lola dat niet uit is gekomen dan maar beter weg kan halen, dan hoeft ze zich daar niet meer druk om te maken.

Mars

#65
Het dons is dan wat grijzig. Dat betekent dat ze wat grijs door de veertjes krijgen. Ze zullen ook wat minder helder hemelsblauw worden dan de eerste, is mijn ervaring.
Ook heb je kans dat de vleugeltekening wat donkerder is. Kleintje 1 is nl in vergelijking met mijn nestje erg licht. Leuk om te vergelijken.

Verstandig van je om de eitjes over te leggen. Houd wel straks in de gaten dat de adoptiekleintjes goed gevoed gaan worden. De oudsten roepen natuurlijk wat harder en er zit wat leeftijdsverschil tussen. Maar dat komt vast goed!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Mirjam

@ Lisanne.
Ik had gisteren al het eitje van Lola weggehaald...

Lola ging onmiddelijk weer braaf zitten broeden op de 2 adoptie-eitjes; zo ongelooflijk trouw en lief.
En zojuist is Kriebeltje 1 dus bij haar geboren en het heeft gegeten. Ik hoop heel erg dat dit goed blijft gaan.

Bij Kiki en Paco heeft tenminste 1 Kruimeltje de oogjes open.
Ik kan bij hen de ontwikkeling, helaas, veel minder goed volgen. Ik wil haar niet teveel storen, dus ik kijk steeds stiekum als ze er even uit is.

Er ligt dus nu nog 1 eitje bij Kiki en 1 eitje bij Lola...


Mirjam

#67
Kruimeltje 6 is vandaag ook geboren.
Bij Kiki is dus nu alles uitgekomen, op het laatste adoptie-eitje na wat bij Lola ligt.
Ennn wat denken jullie; er ligt, volgens mij, een albinootje bij  :-*. Ik dacht gisteren al rode oogjes te zien en vanmiddag zag ik het dus echt. Het krijgt overal witte donsveertjes. Ik vind dit toch wel heel bijzonder.

De Piepies zijn al echte parkieten aan het worden. En Kriebeltje 1 wordt door zijn broertjes en zusjes warm gehouden en groeit goed.
Soms ben ik bang dat het verpletterd zal worden, maar ik heb me laten vertellen dat dat niet zo snel gebeurt.


Mirjam

Ik heb het nest van Kiki voorlopig toch intact gehouden; ik ben nogal een twijfelkont.
Dit is een vrij recente foto...


[verwijderd door de beheerder]

Mirjam

#69
Ik heb vanmiddag Nicky gemaild hoe het tot nu toe ging; ik heb Paco van haar overgenomen.
Zij vond dat ik de 2 eitjes van Kiki niet had moeten overleggen naar het andere nest, maar juist de 2 oudste kuikens van Kiki. Zij gaf aan dat er een zeer grote kans bestaat dat het pas geboren kuiken toch verpletterd wordt door de grote kuikens.
Ze mailde dat ik het kuikentje en het laatste ei direct weer moest terugleggen en het grootste kuiken bij Lola leggen.
Ik ben hier erg van geschrokken omdat ik dacht het goed gedaan te hebben, maar ik heb direct gedaan wat ze zei.
Nieuwsgierig als ik ben, vraag ik me toch af wat de ervaren forumleden hier ervan vinden?!

Mars

Ik denk niet dat ze verpletterd worden, maar ben wel bang dat ze misschien niet hard genoeg roepen in vergelijking met de oudsten om eten. En daardoor lopen ze het risico om niet voldoende of onvoldoende gevoerderd te worden.

Ik zou zelf niet zo snel de twee geboren kleintjes van de ene naar de andere moeder verschuiven, liever de eitjes. Maar ik ben het er wel mee eens dat er zo min mogelijk tijd tussen de kleintjes moet zitten.
Voor een volgende keer is daarom het merken van eitjes ook handig: dan weet je wat het eerstvolgende eitje is dat uit kan komen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Geertje

Mirjam,

Blijven ademhalen hoor!

Weet je, voor een leek die ZO overvallen is als jij bent door je twee eigenzinnige tantes sla je je er bewonderenswaardig goed doorheen.
En van elke beslissing die je tot nu toe genomen hebt spat de liefde voor je vogels en hun grut duidelijk zichtbaar voor ons af.
Wat een liefde, inzet, geduld!


In deze bijzondere omstandigheden moet je soms een gokje wagen.. want eigenlijk weet niemand wat nu precies wijsheid is.
Zelfs bij de meest doorgewinterde fokker is het niet altijd feest toch?

Eitjes verwisselen, kuikensverwisselen.. beiden heeft z'n voor en nadelen.
Diep ademhalen, duimen en afwachten. Volgens mij kun je meer nu even niet doen.

Komt goed!!!  ;D




Mars

Helemaal met Geertje eens:
Elke parkiet reageert anders en elk baasje ook.

Laat nu lekker alles zoals het is, tenzij er echt problemen optreden.
Probeer er van te genieten en weet dat je elke beslissing vanuit je hart en liefde voor je beestjes maakt.

Groetjes Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Mirjam

Jullie hebben helemaal gelijk; ik verander er lekker niks meer aan nu..

Het overgelegde grote kuiken doet het gelukkig goed bij Lola en Bono.
Piepie 1 flapperde vandaag zo van mijn hand de bank op; ik lag in een deuk  :-*.

Bij Kiki en Paco is het laatste ei inmiddels ook uitgekomen. 8 eitjes gelegd en alle 8 uitgekomen. Dat doet het jonge draakje dus goed.
Het was voor Nicky geen verrassing dat er een albinootje tussen ligt. De papa van Paco heeft het ino-gen en dus doorgegeven. In theorie zou het kunnen dat er nog eentje tussenligt. Maar mijn mooie draculaatje is dus een albinomeiske en ik ben ontzettend benieuwd of ze spierwit zal worden of dat er toch wat geel bij zit..


Mirjam

#74
Inmiddels heb ik een bijkomend 'probleem' wat ik graag wil voorleggen.

<als het off-topic is, mag dit verwijderd worden>

Mijn mannekes eten zo gruwelijk veel en ik wil ze juist nu zoveel mogelijk variatie bieden.
Ik geef ze alles wat maar mogelijk is en ze beginnen nog net niet aan mij  ;).
Ze krijgen vanzelfsprekend altijd voldoende zaad, groente, fruit en alle andere benodigdheden. Maar ze hebben zo'n gruwelijke behoefte aan eten.
Inmiddels krijgen ze 5 x per week een klein stukje kaas (is veel maar niet met 11 kuikens), 1 x per week een maiskolf, dagelijks een stukje broodkorst en wat yoghurt + macaronikrulletjes of spaghettislierten.

Mensen nog tips qua voeding want ik weet het niet meer  :(.

Mars

Geef ze gewoon dat wat ze nodig hebben. Zelf zou ik liever niet te veel eten geven dat wat moeilijker verteerbaar is/menseneten is, het komt tenslotte toch bij de kleintjes terecht.
In ieder geval kaas zou ik even laten.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Geertje

Mirjam,

Makkelijk verteerbaar vitamine bommetje:

1 deel Brinta
2 delen parkietenzaad
aanlengen tot het rullerig is met water en evt wat roosvicee ( standaard met gele dop)

-------
Eivoer variatie:

Hardgekookt ei ( geel en wit)
Verkruimelde beschuit
paar druppels magere kwark

Tot massa vermengen
Eventueel wat geraspte appel of ander fruit toevoegen. Geraspte wortel kan ook.
-----------------
Je kan ook standaard duivenvoer laten kiemen. Als de zaadjes net uitlopen zijn ze erg rijk aan vitamine! bij huiskamertemperatuur is dat al na 2 hooguit 3 dagen.

Regelmatig spoelen om schimmel te voorkomen en voor het geven laatste keer spoelen met wat appelazijn. Tegen schimmel en remt ook het kiemproces.
Daarna droogdeppen in keukendoek want nat geven kan diarree veroorzaken.

Je kan eenmaal gekiemd zaad 2 dagen in koelkast bewaren.
Lijkt een ingewikkelde klus, maar als je eenmaal het ritme hebt, heb je dagelijks een gezonde toevoeging aan het standaard voer.
-----------
Pijnboompitjes zijn ook erg gezond en niet zo vet.
Ik plet ze met de vlakke kant van een mes tot ze helemaal verkruimeld zijn.
----

basilicum, peterselie, bieslook, tuinkers, alfafa. Niet teveel van geven.

-----------
anderen hebben vast nog veel meer tips voor je.

maar onthoudt... ik denk dat pa nu meer op zoek is naar kwantiteit dan naar kwaliteit. Daarmee bedoel ik te zeggen dat afwisseling hem niet zo zal boeien als die kropjes
maar gevuld zijn ;)




Mirjam

Het is wat stilletjes hier, maar er gebeurt ook niet veel bijzonders op dit moment.
Alle Piepies en het adoptieKriebeltje groeien als kool en worden al echte parkieten. Ik merk wel dat ze wat 'praatjes' krijgen. Als ik ze nu wil pakken, beginnen ze wat te protesteren  :-*.
Verder zitten alledrie de piepies inmiddels al op mijn vinger, weliswaar wat wankel nog, maar het is wel een schattig gezicht.
Piepie 1 is hemelsblauw met een geelmasker maar wel met een donkere vleugeltekening (combinatie van Lola en Bono). Piepie 3 en 4 zijn wat grijzer waarvan 1 er zeker een geelmasker krijgt.

Bijna alle Kruimeltjes worden blauw behalve het albinomeiske. Bij de laatst geboren kuikens kan ik het nog niet zien.

Verder komen de nieuwe baasjes ze binnenkort uitkiezen en vasthouden. Stiekum vind ik dat helemaal niet leuk, maar ik heb geen keuze  :'(.

Kleintjes

Hoe is 't met 't kleine grut in de laatjes?
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Missygirl

 :D Leuk zeg om dat zo te volgen :D

Groetjess