De bijzondere broedplek van Lola en Bono..

Gestart door Mirjam, oktober 25, 2010, 21:22:38

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mirjam

Vandeweek dacht ik al te zien dat Paco op 1 van zijn dochters wilde kruipen. Uiteraard dacht ik dat ik het niet goed had gezien.
Vanochtend zag ik het echter wel degelijk duidelijk.
Het kuiken krijste het uit en Paco bleef het proberen  >:(.
Heeft hij dan nu geen idee meer dat het zijn kuikens zijn? Hij voert ze namelijk nog wel als ze bedelen...

Mirjam

Ik zag ontzettend op tegen het uitvliegen van de kuikens van Kiki en Paco vanuit het laatje mijn kamer in...
Het is me allemaal 1000 % meegevallen.
Het is onvoorstelbaar hoe snel ieder kuiken een favoriet plekje heeft gevonden. Inmiddels vliegen ze behoorlijk goed en noodlandingen worden zelden meer gemaakt. mijn kroonluchter is de slaapplek geworden en het is zo grappig om te zien hoe 3 kuikens daarin slapen. Als kleine bolletjes wol zitten ze op 1 pootje met het koppie op het ruggetje  :-*.
Van deze laatste kuikens geniet ik volop; toen ik er 11 had moest ik mijn aandacht vreselijk verdelen. Nu heb ik al mijn aandacht voor de laatste 4. Soms komen ze uit zichzelf al naar me toegevlogen om aan mijn hand/gezicht te knagen  ;).
Het is ook erg grappig om te zien hoe broers en zussen soms mot hebben omdat ze tegelijk ergens willen zitten.
Ik ben blij dat ze allemaal uitgezocht zijn, want anders had ik me beslist niet kunnen beheersen om er eentje zelf te houden. 2 stelletjes is echter mooi en daar wil ik het echt bij houden!

Kiki heeft inmiddels 5 eitjes liggen... Als ze er 8 gaat leggen is ze as woensdag uitgelegd en kan het normale leven weer beginnen.
Dan kan mijn arme arme Bono weer zijn vleugeltjes strekken en lekker spelen...

lovesbudgies

Als alle kleintjes zijn uitgevlogen kun je het laatje toch nu al weghalen?

Mirjam

Maar Kiki is nog niet uitgelegd...
Ze moet toch eerst alles leggen voordat ik het laatje kan weghalen ivm legnood?

inge

Wat een werk hebben we he met onze broedse vogeltjes :D
Ben vanmiddag nepeitjes gaan kopen.
Denk wel als je nu het laatje weghaald dit niet erg is ivm legnood.
Volgens mij legt ze het dan wel op een andere plaats.
Ikzelf heb mijn broedblok er ook al uit en ze legt ze op de bodem vd kooi!
Maar wacht maar voor de zekerheid  op antwoordt van de echte kenners(ben nog een groentje) :D haha

lovesbudgies

Citaat van: Mirjam op januari 15, 2011, 17:43:24
Maar Kiki is nog niet uitgelegd...
Ze moet toch eerst alles leggen voordat ik het laatje kan weghalen ivm legnood?

Volgens mij kun je alles gewoon weghalen. De rest legt ze wel ergens anders en de broedsheid wordt niet meer gestimuleerd.
Legnood wordt weer door hele andere dingen veroorzaakt.

Mirjam

Owwww wat maak je me gelukkig nu  ;D.

Nu is het te donker maar morgenochtend ga ik alles weghalen...
Ben zo benieuwd  :D.

Bedankt!

Mirjam

Gisterenochtend was het zover; tijd om het laatste laatje te verwijderen en mijn andere 2 parkieten weer 'vrij' te laten..
Bonootje was zoooo verschrikkelijk blij.

Kiki is lange tijd erg onrustig geweest en droeg nog wel een ei bij zich. Maar dat heeft ze gelukkig vannacht laten vallen. Iedereen moest wel weer aan elkaar wennen + 3 extra kuikens erbij. Er werd een hoop gemopperd en gepikt  ;).
Op dit moment heb ik nog 3 kuikens waarvan er 2 dit weekend worden opgehaald. De laatste blijft nog tot eind januari.

Hiermee is mijn 'ladeverhaal' bijna ten einde.

Heb nog 2 foto's;
De 1e is mijn mooie 'witte' kanjertje die Spooky gaat heten.
De 2e zijn ze alledrie bij elkaar..


[verwijderd door de beheerder]

Kleintjes

Tjemig, wat gaat de tijd snel zeg.. ongelofeloos...

Ze zijn echt prachtig geworden Mirjam :-*!

En ik denk dat iedereen veel heeft kunnen leren van jullie spannande avontuur met 'De Lade-parkietjes'. Ik vond 't in ieder geval erg leerzaam en spannend om te volgen.
Daarvoor: Dank voor 't verslaan van jouw verhaal!!
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

EvelienM

inderdaad, wat een mooie vogeltjes, elke keer kreeg ik weer zo de neiging om je een pb te sturen om er een paar te adopteren, sinds puffy's dood hebben we alleen Zazu, de halsbandparkiet nog, hij is zo geweldig, maar groot en vooral een te grote snavel om er weer grasjes bij te halen....zucht...bedankt voor het topic en misschien tot volgend jaar :-)

August

Heb ook werkelijk waar genoten van het verhaal, laat je de laatjes er nu helemaal uit?
Of doe je er wat voor?
Ben je niet bang dat ze een ander plekje gaan zoeken?
Zal me wel benieuwen wat het dan gaat worden!

Groetjes,

Pauline

Mirjam

De laatjes zijn er voorlopig even helemaal uit in de hoop dat de broedsheid af gaat nemen...
Vooral Lola blijft zoeken naar een plekje om te broeden.
Ik heb mijn hele kamer onderzocht maar er is (als het goed is) geen enkele broedgelegenheid meer te vinden  ;).

Over een paar weken doe ik de laatjes er weer in. Dan zijn de invlieggaten volledig dichtgetimmerd.

Ik heb er zelf voornamelijk bijzonder veel van geleerd. Ik had geen enkele broedervaring en werd ermee overvallen.
Ik vond het een waar avontuur en ben nog steeds verbaasd door de natuur. Het is prachtig om te zien hoe een naakt, hulpeloos en klein garnaaltje binnen 4 weken uitgroeit tot een volledige parkiet.
Ik ben er ook trots op dat alle vogeltjes, zonder uitzondering, allemaal bijzonder tam zijn en hopelijk blijven.

Viooltje

Wat een mooi verhaal, ik heb 't helemaal gelezen.
Eigenwijsjes zijn parkietjes toch.

Ik heb gelijk gekeken of er bij ons een broedplek in de kamer is, want Robin is ook nog te jong om kindertjes te krijgen.

En wat een mooie kindertjes, vooral Spooky  :-* en de andere twee blauw/witte.  ;D

Mars

Ze zien er prachtig uit..

Nog even op je vraag over je man die op 1 van de kleintjes ging zitten. Heb ik ook meegemaakt, bij een kleintje van 5 weken. Blijkbaar zien de mannen het al snel als volwassen vogeltjes of hebben ze heel veel behoefte in de broedperiode aan deze vorm van lichaamsbeweging ;)

Het rare bij mij was dat Milan (de man) op dat moment al helemaal 'klaar' was met het broeden: hij voedde zijn popje en de kleintjes al twee weken niet en was echt overspannen. Geen goed moment om meer kleine Milannetjes te gaan maken, zou je denken.

De tweede keer dat hij een nestje had, zorgde hij beter voor zijn vrouw en kleintjes en bleef hij (voor zover ik heb kunnen zien) van de kleintjes af.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Mirjam

#134
Nu de nestjes weg zijn en ik alleen nog de laatste 3 kuikens heb rondvliegen, geniet ik ontzettend van deze.
Hoe klein ze nu ook zijn, ik merk al degelijk verschil tussen de diverse karaktertjes en gewoontes.

Wat ik zelf erg leuk vind is te merken dat ze 'de baard in de keel' krijgen..
Inmiddels is het voor de vogeltjes tuktijd en dat gaat hier gepaard met een hoop geklets. De kuikens doen dit uiteraard ook na. Ik merk dat soms de 'stemmetjes' overslaan of dat ze per ongeluk ineens kort krijsen ipv kletsen. Je hoort dat ze het nog niet allemaal onder controle hebben en dat vind ik zo schattig  :-*.

Verder lijkt Spooky een beetje ziekies. Gisteren is ze door iemand in dr teentje gebeten maar gelukkig niet ernstig.
Maar een paar dagen geleden dacht ik ook al te zien dat ze wat bol zat.
Ik vertrouw het niet helemaal en heb dr apart gezet.. Nu is ze wel bij de anderen maar overdag en snachts zit ze even apart.
Ik hoop dat het allemaal meevalt..

Mirjam

Het ladesprookje is nu definitief voorbij...
De laatste kuikens zijn vandaag opgehaald en Spooky als allerlaatste. Zij krijgt absoluut een heel bijzonder en goed huis en is opgehaald door een goeie bekende van het forum  ;)
Ik laat het echter aan haar om dit zelf te vertellen...
Het is ineens wel stilletjes in huis!

Ik ben blij dat ik hier mijn ervaringen met jullie kon delen en heb er super van genoten.

Sowieso wil ik iedereen bedanken die met nuttige tips kwamen, me lieve PBtjes stuurden en ontzettend met me meeleefden.

Ik zal ze ontzettend missen, maar ik ben ook blij dat het 'normale' leven weer begint..

inge

Hoi Mirjam,het was leuk om te volgen en het is allemaal goed verlopen ;)
Wat een zorg had je he met de hele bende :D
Veel succes en geniet ervan, van de rust met je vier andere rakkers.
En leuk dat je weet dat je kleintjes een goed nieuw huisje gekregen hebben!!
Groetjes van een Belgische fan, van de ladekuikens :D

Petr@

#137
Van het begin tot het eind heb ik ontzettend genoten van deze lade belevenis.
Wil toch ook even de beheerder/sters en Lisanne bedanken dat ze Mirjam de gelegenheid hebben gegeven om haar verhaal te blijven posten hier.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Mirjam

Ben vandaag op kuikenbezoek geweest en ze zijn helemaal superleuk geworden...
Ik heb hier nog een foto van Piepie 1 en Kruimeltje 1 (of 2)...
De vage contouren zijn wilgentakken want mijn schatjes wonen op stand en hebben dagelijks de beschikking over verse wilgentakken  :D.



[verwijderd door de beheerder]

inge

Het ziet er daar goed uit voor piepie en kruimel ,leuk te weten dat ze goed terecht gekomen zijn!!!!!