De bijzondere broedplek van Lola en Bono..

Gestart door Mirjam, oktober 25, 2010, 21:22:38

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mars

Ja, dat zou mijn idee ook zijn.

En ik denk dat ze dan lekker met zijn tweeen aan de trosgierst gaan hoor. Je kunt ze evt. even de trosgierst tegen de snavel aan houden (klein stukje) en als ze dan gaan happen (wat een vervelend ding) merken ze dat ze het kunnen eten. Schaaltje met zaadjes en wat eivoer er bij..

En ja, ik denk dat het prima verantwoord is. Komt helemaal goed.
Als ik jou was zou ik ze morgen voor je werk apart zetten en dan morgenmiddag kijken hoe het gegaan is. Gaat vast prima!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

lovesbudgies

Lijkt mij ook een goed idee, de een na oudste at ook al wat trosgierst toen ik er was.

Ik was nog bezig een antwoord te schrijven aan Duffy, haha. Hier is 'ie alsnog:


Uiteraard! Tenminste van deze mod mag het, of het ook van Mirjam mag weet ik niet. :P

Enkele gevaren:

-er brand een gat in de krop; door te hete pap ontstaat er een brandwond in de krop, soms zelfs zo erg dat er een gat in brandt en de pap zo weer naar buiten vloeit uit de borst.
-een longontsteking; dit kan gebeuren als er pap wordt geïnhaleerd.
-kropverzuring; de krop wordt niet goed geleegd of er wordt te vroeg weer gevoerd, de pap verzuurt en de krop wordt hard.
-ontstekingen of de dood omdat er niet hygiënisch genoeg wordt gewerkt; de kleintjes hebben nog vrijwel geen weerstand en kunnen al snel ziek worden van 'normale' bacteriën.

De eerste 3 gevaren leiden al snel tot de dood.

Mirjam

Pfffffffffff ik heb bijna het idee dat ik babietjes heb; gebroken nachten, voedingen, etc.

De oudste 2 zitten inmiddels in een klein kooitje. Nadat ze vanochtend wat verdwaasd rondkeken, gingen ze gelijk op onderzoek uit en begonnen te klimmen (te vallen) en in het eivoer te happen.
Als dit goed gaat kan ik iedere paar dagen een kuiken toevoegen aan de 'creche'  :-*.

Kiki zat wel argwanend te kijken maar wellicht gaat het voeren nu beter...

Mars

Dat is fijn om te lezen! Lijkt me een stuk minder gevaarlijk dan handopfok!

We duimen met je mee dat het zo goed blijft gaan!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Mirjam

Ik leg savonds toch nog de kuikens terug in de la (dat advies kreeg ik van Nicky). En overdag zitten ze, inmiddels, met zijn drietjes in het kleine kooitje;
Ik krijg de indruk dat het voeren van de ouders steeds minder wordt, terwijl sommige kropjes toch niet leeg zijn.
Ik ben blij dat ik morgen maar een halve dag hoef te werken en dat ik het daarna beter in de gaten kan houden... Het is niet gemakkelijk om sochtends en savonds 8 kuikens bij te voeren als je fulltime werkt.
Maar gelukkig staan er hulptroepen voor me klaar indien nodig.

Sinds een paar dagen valt het me op dat 1 kuiken een beetje naar adem hapt. Ik weet niet zo goed of dat nou van schrik is, honger is of dat het toch ziekies is. Ook dat kan ik de aankomende dagen beter in de gaten houden..

Ik ben in ieder geval op alle fronten blij dat het morgen vrijdag is  ;).


Mirjam

Kruimeltje 1 is inmiddels, stuntelig, 'uitgevlogen'  :-*. De laatste dagen was het al zo dat ik em overal vandaan moest rapen, maar nu heeft het zijn plekjes gevonden in mijn kamer en het vliegen gaat steeds beter. Kruimeltje 3 volgt zijn voorbeeld en hangt in mijn gordijnen te spartelen...

Ik heb vanmorgen iets heel doms gedaan maar het is een goeie les voor me geweest. Bono en Lola zitten nog steeds opgesloten in de kooi maar mijn manneke wilde zo graag even vliegen. Dus ik heb de kooi opengedaan; nou dat heb ik geweten...
Beiden stormden direct op het laatje van Kiki en Paco af en dat werd dus vet knokken. Ik was enigsins verbaasd aangezien Lola niet echt een agressief popje is. Zelfs Kiki liet zich wegjagen en Lola klom voortdurend het laatje in... Ik kan het de arme schat niet kwalijk nemen aangezien ze nog steeds mega broeds is.
Binnen 3 minuten ontstond er een ware parkietenoorlog en moest ik ingrijpen. Bono had ik zo weer in de kooi maar Lola liet zich niet vangen en bleef het laatje maar inklimmen.
Uiteindelijk zit ze weer in de kooi en er is nu weer rust. Ik kan hen dus duidelijk niet meer de kooi uitlaten totdat het laatje 'leeg' is en alle kuikens weg zijn.

lovesbudgies

Goed leermoment... (maar had ons allemaal kunnen overkomen, je gaat toch overstag en je verwacht niet dat ze zo gaan vechten. we kunnen hier allen weer van leren)

Geen gewonden gevallen?

Eventueel kun je ze een keer met kooi en al naar een andere kamer tillen en ze daar los laten. (Bono en Lola)

Mirjam

Nee dat vechten had ik juist van die 2 totaal niet verwacht. Het is puur de broedsheid van Lola die dat gedrag veroorzaakt.
Gelukkig zijn er geen gewonden gevallen, maar ik had niet veel langer moeten wachten

Na lang nadenken zijn er vanmorgen 3 Kruimeltjes opgehaald. Kruimeltje 1 is inmiddels uitgevlogen en gaat het laatje niet meer in. Dus de 3 die daarop volgen zijn nu weg. Ze zijn naar de baasjes van Piepie 1 gegaan. Toen ik vorige week tegen het voerprobleem aanliep, bood zij direct dr hulp aan. Zij is de vrouw van de directeur van mijn bedrijf en al snel bleek dat ze een enorm parkietenliefhebster is.
Ik weet dat ze te vroeg zijn opgehaald, dat ze nu het voer van papa niet meer krijgen en geen 'parkietenmanieren' zullen leren...
Het ontbreekt me echter aan tijd om ze alle 8 goed in de gaten te houden, vandaar mijn besluit.
Ze mailde me net al dat het goed met ze gaat en ik vind het fijn dat ze ze bij Piepie 1 heeft gezet. Ze hebben flink van de trosgierst gegeten en straks gaat ze ze pap voeren. Het komt wel goed met die 3  :-*.

Mirjam

De 3 kuikens die zijn opgehaald doen het gelukkig erg goed.
Kruimeltje 1 is inmiddels 6 weken en opgehaald door zijn nieuwe baasje. Het komt terecht bij 3 volwassen parkieten.
Kruimeltje 5 en 6 zijn inmiddels ook uitgevlogen en ik lach me rot om hun koddige capriolen. Ik vind dat jonge parkietjes een beetje vliegen als libelles; soms hangen ze even stil in de lucht. De ene heeft een voorliefde voor mijn kroonluchter en de andere zit het liefst te dutten hoog in mijn gordijnen op een stang. De 2 jongsten zijn nog in het laatje maar ik vermoed dat dat niet lang meer zal duren.

Alle kuikens die weg zijn gegaan zijn, zonder uitzondering, bijzonder tam en wonen bij mensen waar ik nog contact mee heb. Dus ik word goed op de hoogte gehouden van hun wel en wee.

Afgelopen donderdag ben ik wederom erg geschrokken. Als ik thuis kom controleer ik het laatje om te kijken naar wie ik op zoek moet  ;).
Ik deed het laatje open en mijn mond viel letterlijk open; Kiki had ei nummer 1 weer gelegd. Ik had dat niet verwacht want Kiki leek namelijk niet meer broeds. Jullie snappen dat ik hier ontzettend van baal; voornamelijk voor mijn meiske dr lijfje.
Ik heb geen keuze meer dan dr volledig te laten 'uitleggen'... Ik ga de eieren schudden, maar als ik daaraan denk word ik zowat misselijk.

inge

Hey Mirjam, leuk om weer mee te volgen ;D
Goed dat alles goed verloopt met de kleintjes!!!
Wel minder dat je nu met de zorg zit van Kiki :( eerlijk gezegd zou het ook moeilijk hebben met het schudden vd eitjes)
Maar zoals je zegt er kruipt zoveel energie in voor da meiske, moet je ze nu haar eitjes laten leggen tot ze stopt?
En als ze gedaan heeft met leggen en de kruimeltjes zijn allemaal uitgevlogen zou het dan het beste zijn de lade volledig dicht te plakken dat ze er echt niet meer in kan?
Alle t,beste met alles en hopelijk mogen we blijven volgen ;)

Mirjam

Ja ik moet dr nu volledig laten uitleggen..
Als ik nu eitjes ga weghalen, blijft ze doorleggen totdat ze voor haar gevoel een vol nestje heeft.
Ze blijft dan letterlijk doorleggen en dat kan oplopen tot zo'n 25 eitjes. Dat zou dr dood kunnen betekenen.. Dus ik moet ze laten liggen.
Ze heeft nog 4 kruimeltjes, dus ze wacht niet totdat het nestje volledig is uitgevlogen.

Lola blijft ook vreselijk broeds, maar ze heeft geen gelegenheid in de kooi. Ze graaft zelfs de voerbakjes volledig uit en ik vind het vreselijk zielig voor dr.

Duffy

Zou het nog minder worden als de dames in aparte kamers wonen?
Het lijkt haast alsof ze elkaar met de broedsheid over en weer aansteken....  :(

Mars

Dat is wel een slimme opmerking van Duffie. ik denk dat het zeker zo werkt: dat ze elkaars broedsheid 'aansteken'.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

lovesbudgies

Phoe, dit is niet handig.

Zijn de laatste 2 al uitgevlogen? Dan kun je gewoon het laatje weghalen. Hopelijk gaat haar broedsheid zonder laatje dan voorbij.
Anders kun je het stel in de kleine (of in de grote) kooi zetten met de kleintjes in het laatje op de bodem. Ze zijn toch al redelijk op leeftijd nu?
Door de open bovenkant is de kans op meer eitjes ook kleiner.

Schudden werkt niet altijd, soms komen de eitjes toch uit. Op GO is er al een parkietje met de toepasselijke naam Shaky.
De eitjes weghalen en vervangen door nepeitjes lijkt me beter. Als de Kruimeltjes dan allemaal uitgevlogen zijn kun je alles weg doen.

Mirjam

Ik heb nu nog 4 Kruimeltjes waarvan er inmiddels 3 zijn uitgevlogen. Het jongste albinomeiske ligt nog lekker bij mama in het laatje. Ik vermoed dat ze ook snel zal uitvliegen aangezien ze met dr hele lijfje continu uit het laatje hangt.
Ze blijven allemaal nog wel even bij me.
Het is echt een koddig gezicht; 3 van die kruimeltjes die stuntelig rondvliegen. Als er eentje valt of 'roept' komt papa Paco onmiddelijk aangevlogen om polshoogte te nemen en te voeren  :-*.

Ik had zelf het volgende plan en wil daar graag jullie meningen/adviezen over.
Ik laat haar volledig uitleggen en vervang alle eitjes door nepeitjes. Zodra ze uitgelegd is en alle Kruimeltjes weg zijn, wil ik het laatje dus in 1 keer weghalen. Ik weet alleen niet hoe zij daarop zal reageren qua hormoontjes...

Mars

Dat lijkt me een goed plan.
Qua hormoontjes.. geen probleem, lijkt mij.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Mirjam

Ook het laatste kuiken is vandaag uitgevlogen..

Ik voeg nog een leuke foto toe van Bono die 1 van zijn kuikens aan het voeren is.

[verwijderd door de beheerder]

Mirjam

Vergeet te 'vertellen' dat Kiki inmiddels op 3 nepeitjes ligt en vandaag ei nummer 4 heeft gelegd.
Ik vond en vind het ontzettend moeilijk om te doen, zeker omdat ik nog kuikens heb rondvliegen.
Maar dr lijfje moet nu echt herstellen van 8 kuikens en ik hoop dat ze snel stopt met leggen  :(

Mars

Ja, het is zeker lastig en neem jezelf niets kwalijk: de gezondheid van je popje gaat boven alles.  ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

lovesbudgies

Mee eens, en bedenk dat je de eitjes zo snel weghaalt dat er nog niets in ontwikkeld is. Er zit alleen nog een eierdooier in en een luchtzak, net als
in een niet bevrucht eitje.