Pico zit iets boller dan normaal; ziek, koud of last van de rui?

Gestart door LLD, oktober 24, 2010, 11:24:03

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

LLD

Hallo iedereen,

Ik twijfel even waar ik het moet zoeken en post daarom even dit berichtje, misschien kunnen jullie me wat informatie geven?

De temperatuur in de huiskamer waar Pico staat is s'nachts ongeveer 18 graden en is overdag (nu) zo rond de 20 graden.
Pico heeft sinds vanochtend zijn veren iets meer opgezet dan normaal, heeft net nog geslapen een beetje doorgezakt op zijn pootjes (soms 2, soms 1, dat is altijd verschillend) met zijn koppie tussen zijn veren.
Hij klautert wel rond, kwettert een beetje, heeft al wat gevlogen (had hem even uit zijn kooi gehaald om te kijken of ik wat kon zien of voelen), hij heeft al wat gedronken en ik hoor hem knabbelen aan zijn trosgierst (voor de zekerheid maar neergelegd).
Het lijkt wel alsof zijn acitiviteitsknopje een standje lager staat...

Hij is vaak/veel aan het poetsen en kroelen met zijn stokken/schommel, maar ik heb het idee dat dat allemaal met de rui te maken heeft want ik zie alweer aardig wat nieuwe pennen op zijn kopje opkomen. Wel opvallend is dat hij een maand of anderhalf/twee geleden gedurende een periode van 4 weken stevig in de rui is geweest (waarbij hij maar iets minder actief was) en nu is hij anderhalve week weer in de rui. Ik voer hem eigenlijk standaard een half lepeltje eivoer bij zijn zaden om het een beetje te ondersteunen.

Zou hij last hebben van zijn rui, het een beetje koud hebben of is het ernstiger?

Alvast bedankt voor jullie info!


ParkietenLover

Kan je een foto maken van het bol zitten ? En je zegt dat hij soms op 2 poten slaapt is dat altijd zo ?

LLD

Ik zal zo eens proberen een foto te maken, hoewel hij nu weer iets dunner zit...

Pico doet volgens mij waar hij zin in heeft omtrent het slapen op 1 of 2 pootjes, het is altijd verschillend. Toevallig zit hij nu, weer, te suffen op 1 pootje  ???

LLD

Kon hem niet meer aan mijn vorige bericht toevoegen, hierbij een fotootje van Pico op zijn schommel. Hij zit hier ietsje boller dan ik gewend ben maar het echte bolle van vanochtend (toen stond de verwarming nog niet aan, mss dus van de kou?) is eraf.
Hij is wel aanzienlijk meer aan het poetsen en is iets suffer...

http://lh6.ggpht.com/_QzZ4LkXo210/TMP_bmgAGSI/AAAAAAAAAHg/Ri8vSHHd1oo/s512/Pico%20%282%29.jpg

ParkietenLover

#4
Lijkt niet echt erg.....Zo zit Happy ook . Maar ik ben geen expert ....dus ik weet het niet zeker .
Maar je mag niet het tempratuur veranderen .


Het is niet altijd goed aan een foto te zien of een parkiet bol zit of niet.
Het fototoestel en de flits kan de parkiet angstig maken en dit zorgt ervoor dat hij dunner gaat zitten.
Foto's kunnen dus behoorlijk misleiden. Gr. Lovesbudgies


Mars

Kijk het even aan en zet hem voor de zekerheid even lekker in de buurt van de verwarming (evt. een graadje hoger). Parkietjes kunnen onder invloed van de rui zeker wat suffiger worden.
Houd goed de ontlasting in de gaten of die mooi gevormd blijft en kijk dan morgen even of hij echt achteruit gaat of gewoon wat minder energie heeft.

Overigens: goed dat je een beetje bezorgd bent. De rui kan soms ook net het laatste duwtje naar ziekte geven. En je voelt het goed aan dat evt. ziekte juist herkenbaar is aan van die kleine dingetjes. Maar in dit geval zou ik gewoon zeggen dat het een gevolg van de rui lijkt.



NB. Op 1 of 2 poten slapen, met de kop in de nek of niet.. ik heb hier gezien dat heel zieke parkietjes toch nog op 1 pootje 'achterstevoren' sliepen en gezonde juist op 2 pootjes en rechtop. Dus dat vind ik niet zo'n heel sterk argument om ziekte mee te bepalen. Juist gedrag, bollig zitten (echt bol zitten is wel al een heel slecht teken) en de ontlasting vormen voor mij een veel beter argument.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

LLD

Bedankt voor je uitgebreide reactie Mars.

Ik heb net de kooi verschoond (standaard weekendklusje) en pico was lekker actief en aanwezig terwijl hij los vloog.
Hij zit nu net weer in zijn kooi en kwettert wat, hoewel hij nog steeds iets boller zit dan normaal (in mijn ogen dan). Hij slaapt wat vaker dan normaal heb ik het idee, en hij poetst en kroelt zich nog steeds vrij frequent. Je ziet duidelijk de nieuwe veren zitten op zijn koppie dus ik denk dat het de rui is die zijn gedrag een beetje veranderd. (en dat hoop ik natuurlijk ook)
De ontlasting is goed, hoewel een beetje waterig maar hij heeft gebadderd onder de kraan en een mandarijn gegeten dus dat vind ik nog niet gek.

Voorlopig is de kamertemperatuur rond de 20,5 graad en zit alles dicht om dat zo te houden! Ik zal het uiteraard in de gaten houden, hoewel ik vanochtend sterker twijfelde dan nu.