Ouderdom/ Inslapen?

Gestart door EvelienM, oktober 22, 2010, 16:15:31

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

EvelienM

Hoihoi,

Mijn lieve Puffemansje is sinds gister toch weer niet goed. Hij is in April/Mei/Juni heel ziek geweest, heeft lang aan de medicijnen gezeten en daar is hij sinds Juli weer van af. Hij is ruim 9 nu en ik merk aan hem dat ie het steeds moeilijker krijgt. Hij kan niet meer vliegen, althans, hij kan het wel, kleine stukjes, maar als hij dan zit uit te puffen, krijgt ie een soort stuip zodat ie helemaal achterover trekt en dan zomaar neervalt, alsof hij verlamd is.Dat duurt een paar seconden en dan kan hij weer bewegen, sleept met zijn linkerpootje en na een halve minuut is ook dat weer okee. Ik schrik me elke keer lam en laat hem eigenlijk nu nooit meer uit de kooi. Sinds gisteravond maakt hij opeens weer andere geluidjes, alsof zijn longetjes of krop helemaal vol zitten, zou hij nu weer een luchtweginfectie hebben, zucht? Hij eet en drinkt goed, poept goed, is nog wel actief, maar slaapt veel en ik weet gewoon dat het weer mis is. De vogelarts gebeld en als hij het weekend redt ga ik maandag even langs. Ik weet het echter niet zo goed meer. Hij is nog maar 9,5, maar heeft al veel ellende meegemaakt met zijn gezondheid. Aan de ene kant wil ik hem niet kwijt, hij is mijn maatje, ik kan niet zonder hem, maar aan de andere kant weet ik niet meer of ik hem weer een periode van medicijnen en stress door het reizen naar de vogelarts wil laten doorstaan.
Het is me vandaag, en als ik er nu aan denk moet ik weer huilen, voor het eerst opgekomen dat ik hem eventueel kan laten inslapen, en misschien moet ik dat ook wel doen als blijkt dat hij nu weer ziek is... Maar hoe maak je zo'n beslissing, alleen denken eraan doet me al zo onwijs veel pijn... Maar ik wil ook niet egoïstisch zijn en hem laten leven omdat ik hem nog niet kwijt wil...
Ik moest het even kwijt, hebben jullie deze situatie ook wel eens meegemaakt?

Liefs, Evelien

Sjaakie

Hoi Evelien,

Ik zou niet graag in jouw schoenen staan en zou net als jij twijfelen wat te doen. Moeilijk! Je wilt hem niet missen maar misschien is het ook wel beter voor hem. Als hij verder achteruitgaat dan hij nu is zou ik het wellicht doen, maar overleg ook met je vogelarts maandag. Wellicht kan hij je ook adviseren als hij Puffemansje heeft gezien en weet wat er precies aan de hand is.
Moeilijk moeilijk moeilijk.

Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte met je lieve vriendje.

Groetjes
Melinda

EvelienM

dankjewel, ik weet het gewoon niet meer, ik ga om 12.00 naar het inloopspreekuur in driebergen bij mijn vaste vogelarts, gisteravond ging het niet goed met puf, hij zat op zijn trapje en zijn pootje zat verkrampt om een treetje en hij kreeg zich niet meer los, hij eet nog steeds wel goed en speelt zelfs een beetje, maar ik merk gewoon dat de kwaliteit van leven erg verminderd is. ik kan alleen maar denken aan puf, wat ik moet doen als hij er niet meer is. ik heb nog een andere vogel gelukkig en een kleine op komst, daarom valt het me nu zo zwaar, ik wil die kleine in mijn buik ook niet teveel verdriet laten voelen, maar ja, dat is een verhaal voor op een andere site :-).
ik laat vanmiddag wel even weten wat het besluit is geworden en of puf nog "te redden" is...

Mirjam

Sterkte meis...

Ik zou ook niet weten wat je moest doen.

Paar weken geleden had ik zelf een doodziek vogeltje die uiteindelijk niet te redden was. Ze heeft 2 weken behoorlijk geleden en ik kon dat bijna niet aanzien.
mijn kruimeltje heeft vreselijk gevochten tegen beter weten in.

Ik denk dat je het beste je gevoel kan volgen en jij kent Puffie het allerbeste!

Veel succes bij de vogelarts.

Mirjam

Mars

Een vogeltje laten inslapen is een lastige beslissing. Ik heb zelf meegemaakt dat steeds als ik dacht.. dit kan echt niet meer.. het vogeltje meteen weer opbloeide en redelijk was.
Het enige wat ik kan zeggen is... je weet wanneer het echt tijd is.

Het voelt heel naar, maar zoals je zelf al zegt, het is ook een verantwoordelijkheid van jou als baasje: je hebt het beste met je vogeltje voor en een vogeltje dat al weken zo weinig leven toont, heeft ook jouw zorg nodig.

Sterkte er mee!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

EvelienM

vanmiddag bij het inloopspreekuur geweest, bleek dat dat alleen voor honden en katten was...stond niet op hun site, maar gelukkig wel Puf's medicijnen meegekregen die hij van Maart tm Juli ook heeft gehad, dus misschien brengt het hem wat verlichting. maandagmiddag 13.00 de "echte" afspraak.
De assistente vertelde me wel dat Puf's rare gedrag nadat ie heeft gevlogen een soort van flauwte is. Hij krijgt waarschijnlijk niet genoeg zuurstof vanuit zijn longen, omdat die niet goed zijn, waardoor hij als hij zich inspant te weinig zuurstof in zijn bloed krijgt en flauwvalt, zo onwijs zielig, maar het wordt me wel duidelijk dat hij oud is en geen goede conditie meer heeft. Oftewel, Puf mag niet meer vliegen. gelukkig is het een scharrelkipje, dus ik ga m vanaf nu lekker overal mee naartoe dragen en op de grond zetten en er lekker bij zitten/liggen. Voor zolang ie er nog is...

lovesbudgies

Wat een nare situatie, Evelien.

Misschien is het een optie hem te laten kortwieken, zodat hij in ieder geval niet meer van die 'aanvallen' krijgt.
En een warmtelamp en druivensuiker zodat hij wat extra warmte en energie krijgt...

Veel sterkte.

Sjaakie

Geniet van Puf en blijf inderdaad dicht bij hem! Hopelijk slaan de medicijnen aan!
Nogmaals sterkte!

Groetjes
Melinda