komen de slagpennen nog?

Gestart door RicoBella, oktober 21, 2010, 17:45:18

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

RicoBella

Ik begin een beetje ongerust te worden. Ik heb twee parkietjes van beide nu ruim 5,5 maand oud.
Ze komen ook beide uit hetzelfde nest. Ze zijn beide helaas gekortwiekt, dus ik zit in spanning te wachten op hun nieuwe veertjes.
Noa was al erg vroeg in de rui, ik weet het niet meer precies, maar hij verloor snel zijn veertjes, kreeg een mooi verenpakje weer en hij kan nu ook al aardig vliegen. Ook is zijn irisring aanwezig.
Kiki is ongeveer een maandje terug gaan ruien. Hij heeft alleen nu nog steeds geen slagpennen en staartveer. Ook zijn er wel wat staartveertjes aanwezig (alleen nog niet de lange zeg maar) en deze staan in een soort van V-vorm. De slagpennen die nu wel wat groeien staan ook wat naar buiten toe en liggen niet netjes op de vleugel. Hij heeft nog geen irisring.
Ik heb voor deze parkietjes een kruipertje gehad, en misschien (ik hoop waarschijnlijk) onnodig, maar ik begin me een beetje zorgen te maken. De V-vorm in de staart en de losstaande veren had mijn kruipertje ook altijd. Echter, mijn kruiper verloor altijd wat bloed bij het verliezen van veren.
Ik hoop zo dat het gewoon nog goed komt,en ik hoop dat ik te bezorgd ben. Maar zou iemand mij kunnen vertellen hoe het normaal verloop is met parkietjes die gekortwiekt zijn? Hoelang kan het duren voordat hun complete verenpak weer terug is?

liefs, ricobella

Wouter

Het kan een aantal ruien duren voordat alle veren terug gegroeid zijn. Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken.

Mars

Ik zat ook aan kruiper-zijn te denken, dus ik denk dat het goed is als je even een foto maakt. Zodat het wat beter te beoordelen is.
Vooral een ontbrekende staartpen heeft weinig met wieken te maken en misschien is het wieken wel gebruikt als 'smoes' voor het kruiper-zijn.


Het is waar dat het twee a drie ruibeurten kan duren voor de gewiekte pennen gewisseld zijn, dan ben je ongeveer een jaar verder voor een vogeltje weer helemaal volledig is.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

RicoBella

hij heeft wel een staartveertje gehad, die is een hele poos terug al uitgevallen.
Nu zijn net vandaag de uitstekende veren aan zijn vleugels ook uitgevallen, dus misschien moesten die er ook wel 'gewoon uit'. Er groeien wel slagpennetjes, maar ik hoop dan maar dat het goedkomt! Maar er zijn gewoon een aantal alarmbelletjes die gingen rinkelen.
Een foto komt nog mocht dat nodig zijn, want mijn accu is nu leeg! :P

En even wat daarnaast: Je kunt toch gewoon de uitwerpselen laten onderzoeken door de dierenarts? Daarmee kan het toch uitgesloten/bevestigd worden? Misschien kan ik dat dan gewoon beter doen, dan heb ik zekerheid en hoef ik mij niet druk te maken. Iemand daar ervaring mee?
Bij mijn kruiper destijds wist ik nog helemaal niks van de kruipersziekte af, vandaar dat ik er pas laat achterkwam wat het was. Nu weet ik dus ook niet of deze ziekte überhaupt te ondersteunen is door een dierenarts. Desalniettemin is het wel belangrijk om zekerheid te hebben, ook voor andere vogels.   

Mars

Het kruipersvirus kan dmv bloedonderzoek vastgesteld worden. Maar mogelijk helpt een fotootje ook al ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

RicoBella

Nou, ik hoop dat het zo lukt dan! Ik vind het vervelend om het nog een half jaar 'aan te kijken'. Dat zou ook een oplossing zijn, maar ik wil gewoon het beste voor mij vogeltjes..
Vandaag spotte ik helaas wel weer de scheve veer.. :( Hij had zich verstopt..nu toch weer terug..!
Foto plaats ik snel, kan dat gewoon in mijn album met een link hier in het bericht? (ik weet namelijk niet hoe ik de foto in het bericht zelf zet)
En is het misschien handig om het vleugeltje even te strekken? Zodat alle veren zichtbaar zijn? (indien Kiki meewerkt :P)

Wouter

Ook zonder vleugels strekken is er een onderscheid te maken tussen kruipers en gezonde parkieten. Een foto van achter is hierbij het handigst.

Een foto kan je heel makkelijk uploaden door hem in je bijlage te zetten:
Je klikt op "Extra opties..."
En je klikt op Bestand kiezen
Dan upload je de foto en dat is alles wat je hoeft te doen, dan komt deze vanzelf als bijlage bij je bericht.
Je dient je dan natuurlijk wel aan de maximale bestandsgrootte (5120 KB) te houden.

RicoBella

Nou hier zijn dan -eindelijk- de foto's! Ik hoop dat ze duidelijk genoeg zijn..en ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven..!

[verwijderd door de beheerder]

lovesbudgies

Ik denk niet dat hij een kruipertje is, ik vind het verenpakje niet heel rommelig. Een gewiekte parkiet lijkt algauw heel 'kaal' als hij
gaat ruien en er verschillende pennen uitvallen.
Maar ik ben benieuwd wat de rest zegt.

Je had het al over testen, dit doe je door bij bv Gendika gratis een buisje te bestellen, dan laat je wat bloed afnemen (1 druppel) door de dierenarts
en dit sturen zij dan in het buisje naar Gendika. De polyoma-test kost je 23,80 en de uitslag is na 2 werkdagen bekent.

Mars

hmm... twijfelgeval.

Ik zie bij de tweede foto nog restjes geknipte vleugel, dus dat betekent dat die pennetjes nog niet uitgevallen zijn. De pennen die er in de vleugel zitten vind ik gewoon mooi.
Je schrijft zelf dat ze wat omkrullen, maar ze hebben ook geen steun.

Alleen die staart...
Die ziet er wel heel erg kruiperig uit. Had hij hiervoor wel een staart (die hoort niet gewiekt te worden)? Het is namelijk ook niet goed als een staart ineens uitvalt.
Hij ziet er verder ook niet ruiend uit, met een keurig verenpakje, dus het lijkt er ook niet op dat er nu de komende weekjes nog pennetjes aankomen.

Lastig zeg! Ik zou, als je het wilt weten, inderdaad even met een vogelarts bellen en overleggen over dat onderzoek.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

RicoBella

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb een fotootje van Kiki waar hij net 6 weken is. Hier had hij al wel wat staartveren, en later is er ook zo'n 'lange' gekomen. Maar deze is later weer uitgevallen.
Ik twijfel zelf echt enorm, omdat inderdaad de vleugels heel mooi gevormd worden, en ik vermoed dat het ook niet lang meer duurt voordat deze bijna compleet zijn. Echter, de staart inderdaad lijkt heel erg op die van mijn vorige kruipertje. Beetje rommelig, en met een soort van V-vorm. Maar hij was eerder wel mooi gevormd en bijna compleet..dus ik hoop dat dit nog weer terugkomt! Mijn vorige kruipertje was ontzettend lief, dus dat zal het probleem niet zijn..Maar ik wil er op tijd bij zijn met goede zorg mocht dit het geval zijn. Weet iemand of je ook medicijnen hebt ter ondersteuning van het 'kruiper zijn'?
Ik wacht nog eventjes af in de hoop dat er meer veertjes komen, en misschien op andere reacties vanuit het forum. En anders ga ik alsnog naar de dierenarts..(hoop alleen wel dat die mij kan helpen, er zit bij mij geen vogelarts in de buurt :()

[verwijderd door de beheerder]

lovesbudgies

Het enige wat de dierenarts hoeft te doen is het nageltje iets te ver knippen (in het leven) een druppel bloed opvangen, het
bloeden stelpen en het buisje opsturen. Dat kan hij of zij vast wel. :-X

Er bestaan geen medicijnen ter ondersteuning van kruipertjes, wel kun je de weerstand zo hoog mogelijk proberen te krijgen,
bijvoorbeeld met AviX of HealX booster concentrate producten.

Moppers

Naar aanleiding van de foto's die je als eerste plaatste twijfelde ik, ik vond het niet echt 'kruiper' schreeuwen. De foto van toen hij jonger was daarentegen... daarop ziet het er een stuk meer uit als een kruipertje.

Ik denk dat je inderdaad een kruipertje hebt, maar dat deze nu een aardig eind op weg is een volledig verenpak te ontwikkelen. Misschien dat het niet verder gaat dan dit, misschien dat je over een jaar niets meer aan hem ziet. Dat is een kwestie van afwachten. Goede voeding (een goede kwaliteit zaadmengsel of pellets en genoeg groente en fruit) kan hierbij misschien wel ondersteunend werken.

RicoBella

 :(Oef.. ik had natuurlijk gehoopt dat jullie zouden zeggen dat het -natuurlijk- geen kruiper was..maargoed, beter goed advies natuurlijk.. :)!

Ik twijfel alleen wat ik zal doen: afwachten en kijken wat het wordt, of toch naar de dierenarts (ik weet dus niet of onze dierenarts vogels onderzoekt in die zin, en het veroorzaakt een hoop stress bij het beestje) Verder zou mijn andere vogeltje het dan toch ook hebben? Daar zie ik geen uiterlijke kenmerken. (in geval dat ik er vanuit ga dat Kiki het inderdaad heeft, niet dat ik een zwartkijker ben :P maar ik ben het liever allemaal even voor)

Mocht het nou toch wel een kruiper zijn dan baal ik wederom weer van de dierenwinkel, maargoed, daar wordt zoveel voor gewaarschuwd. Had het kunnen weten, maar ik had weinig andere opties. In elk geval, mocht ik toch een test doen en hij blijkt positief te zijn, dan ga ik ze daar goed op hun sodemieter geven! !

Mars

Je andere parkietje (Noa) is in ieder geval besmet met het virus, als het aanwezig is, maar hoeft daarvan geen uiterlijke kenmerken te hebben, ik weet ook niet of ze uit 1 nest komen? Alleen als de parkietjes klein zijn (dus nog in het blok zitten) is het dusdanig besmettelijk dat veeruitval (en bij kleine jonkies soms overlijden) optreedt.

Als je andere parkietje niet in zo'n blok heeft gewoond, zal het nu alleen drager van het virus zijn (indien Kiki dus kruiper is). Dat betekent dus dat het ook andere parkietjes kan besmetten en bij evt jonkies de heftige vorm kan veroorzaken.


Hoe zag Noa's staart er uit toen je hem kreeg? Was die wel al volgroeid? Want bij 6 weken horen ze gewoon een lang staartje te hebben, met hoofdpennen. Bij een gewiekt parkietje is dat dan de makkelijkste manier om toch kruipersziekte aan te tonen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

RicoBella

Noa en Kiki komen uit hetzelfde nest (in elk geval, dat is mij verteld, ik ga er van uit dat dat ook wel klopt)
Noa had al wel een langere staartveer dan Kiki. Ik heb de staartveer van Kiki bewaard die uitgevallen is, en eerlijk gezegd had ik in het begin het idee dat deze ook wel leek te zijn 'geknipt' (misschien maak ik er ook meer van dan dat het is natuurlijk :-\).
Hierbij nog een foto van Kiki en Noa van een kleine 2 maanden geleden..toen leek alles toch vrij goed te gaan..? ???

[verwijderd door de beheerder]

RicoBella

#16
Even een update: Ik heb met de dierenarts gebeld, en die zei dat ze bij kleine vogels meestal een narcose moesten doen om bloed af te nemen.. (lijkt mij wat vreemd..dit kan toch wel anders? dat risico wil ik eigenlijk met mijn vogeltje niet nemen) En het hing er ook van af naar welk laboratorium ze dit moesten sturen. De kosten kwamen dan (afhankelijk van welke manier) maar sowieso rond de 85 à 100 €. Ik schrok hier eigenlijk enorm van, ik had zelf eerder een bedrag van ongeveer 40 € verwacht. Komt dit nou doordat ik zo'n dierenartsgroentje ben? ???
Bovendien konden ze het ook weer eens niet in mijn eigen woonplaats doen, zodat ik alsnog met mijn parkietjes op sleeptouw moet.
Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe ging dat bijvoorbeeld bij jullie parkietjes (het bloedafnemen bijv.)? En is het vreemd dat ik dat bedrag hoog vind?

Zoals ik het nu bekijk, kan ik in dat geval beter even wachten totdat er (hopelijk) weer veren terugkomen. Ik houdt ze sowieso wel weg bij andere vogels e.d. Goede voeding en vitaminen krijgen ze ook.
Wat vinden jullie? toch testen? of afwachten?

liefs