moeilijkheden met tam maken ?

Gestart door rowin, oktober 20, 2010, 21:52:00

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

rowin

hallo allen. :D
ik heb ondertussen een nieuw parkietje gekregen.
het is een hemels blauw opaline geel masker.
het is een ze  ::)
een mooie naam heb ik nog echter niet gevonden hebben jullie nog mooie namen voor een popje ?
zoja plaats ze in dit topic :P
ik heb haar van 2 oktober, dus nu bijna 3 weken.
toen ik haar kocht was ze 8 weken.
maar ben al volop bezig met tam maken.
ze eet wel uit me hand ( met moeite )
ik ben dit nou al 3 weken achter elkaar mee bezig en het gaat nog steeds moeilijk.
tuurlijk heb ik wel geduld maar is 3 weken lang ? of kan het langer.
hebben jullie nog tips ?
ik train zo 5 a 6 keer per dag.
open hand durft ze nog niet, moet echt met een dichte hand.
groetjes :-X :-*

EvelienM

ik wil niet vervelend zijn, maar je hebt toch ook al meerdere parkietjes (gehad) de afgelopen maanden en daar ook berichtjes over gepost? het is een kwestie van geduld en oefenen, het kan maanden duren, misschien nog wel langer of misschien lukt het wel helemaal nooit, heb geduld, maar dat is je al vaker gezegd...

rowin

snap ik, maar wat is volgende stap voor mij ?
want ik lees wel veel op internet en ook van filmpjes.
maar overal gaat het hetzelfde maar omdat het met mij een andere weg gaat weet ik niet precies wat de volgende stap is om te proberen.
want hij eet wel gesloten hand maar niet bijvoorbeeld met open hand, dus ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen om verder te komen met het tam maken dat probeerde ik dus te zeggen.

Mars

Het tam maken van een gemiddeld vogeltje duurt zeker 3 maanden (intensieve training). En dan ben je nog afhankelijk van het karaktertje.

Het idee met tammaken is dat je je parkietjes steeds een stapje meer laat doen, uitdaagt. Als je parkietje wel uit je hand eet, maar nog niet op je hand, dan daag je het uit om op je hand te gaan zitten: houd het eten zo dat je parkietje zich of kan strekken om er bij te kunnen, of een pootje op je zet. Je laat het dus de keuze en gaat steeds een stapje verder.

Als je parkietje wel al op je hand eet, kun je hem uitdagen om op een steeds grotere afstand naar je toe te komen. Of om over te stappen van hand tot hand enz. Of om je hand te kunnen bewegen.
Is je parkietje nog wat angstig bij een bepaalde 'stap' die jij gemaakt hebt, laat het dan eerst goed wennen aan die stap, voor je verder gaat.

Waar het om gaat is dat je parkietje op een gegeven moment meteen op je hand springt als je in de kooi komt: met het idee, daar is iets lekker te halen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

rowin

oja het lukt  ;D
alleen rekt tie zich nog uit maar nog geen stapje erop maar dat ben ik nu trainen.
alleen ben ik op het volgende probleem gestapt.
ik heb gelezen dat ze snachts op 1 pootje slapen.
vanmiddag zit ze op haar zittouw niet te slapen maar wel op 1 pootje is er iets aaN de hand ??
of is er niks.
groetjes :-X

Moon-Star

Waneer een parkietje op 1 pootje zit voelt hij zich goed,
dus er is zeker niks ernstigs aan de hand.
Ga je pas zorgen maken als je parkietje op twee poten slaapt.

rowin

oke  ;D gelukkig maar dat het niets ernstig is.
waarom is het wel ernstig als je parkiet op 2 poten slaapt ?
want eerlijk gezegt heb ik het wel eens gezien bij 1 van die andere 2 parkieten maar de volgende avond sliept tie weer wel op 1 poot of hij hing in een split namelijk 1 poot op tralies andere op een speeltje. :o

Mars

Als je een parkietje hebt dat altijd op 1 pootje slaapt, kan het een teken van ziekte zijn.
Slaapt je parkietje vaak op twee pootjes, dan is er niets aan de hand.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

rowin

oke dan is er gelukkig niets hij is namelijk ook nog heel speel.
lekker door kooi springen,fluiten,kwetteren.
en natuurlijk zaadjes af schieten  ???
hihi daar is ze prof in.
groetjes :-X

Missygirl

Mijn parkieten slapen altijd op 1 pootje,niks mis met mijn pietjes hoor... :'(

petertje

Ik zie nooit of ze op 1 pootje zitten te slapen, want dan slaap ik ook, want hij is echt de hele dag wakker volgensmij :P

rowin

zie je inderdaad niet vaak als ze slapen, ze hebben namelijk een vliesje volgens mij over hun ogen.
en als jij voor de kooi zit dan zien ze dat wel en worden ze wakker.
ik weet niet of het helemaal waar is.
zou het trouwens misschien slim zijn om mijn pietje te wieken ?
of nu al buiten de kooi te laten vliegen ?
want ik vind het best zielig hij zit maar in dat kooitje ik wil hem namelijk wel vrij heid geven.
en ik vind het erg moeilijk om tam te maken, mijn andere parkietjes zat namelijk na een week al op me hand.

ParkietenLover

Rowin ,


Een parkietje Kortwieken......  ik zou dit niet doen . Een vogel hoort te vliegen . Maar dit is natuurlijk jou keus . Mijn parkieten zitten nu 2 weken in de kooi , om ze verder tam te maken .Ik heb ze 6 weken .
De ene parkiet is sneller tam dan de ander . Een parkiet is niet in 1 , 2 , 3 , tam hoor .

rowin

nee oke ik snap het ook wel, maar het wieken zo dan eventueel niet voor het tam maken zijn.
want ze is een keer ontsnapt in huis via een voederbakje maar ze bleef vliegen wel meer dan 10 rondjes enzo en eindelijk landen ze op een klok. maar ik vind het ook wel zielig, maar omdat ze best wel hard vliegt toen. :-*

ParkietenLover

Straks komt ze vast te zitten ,
Ik denk dat het tijd is voor een nieuw voerbakje .                                                                                                                                                                                                                                                                                       
En mijn parkieten waren ook al eens ontsnapt tijdens het tam maken , Gelukkig waren alle deuren en ramen dicht . En toen gingen ze te keer ! Ze stopten na 20 keer met vliegen  ! Maar ik had ze kunnen lokken met trosgierst . Nu zijn ze vaker eruit geweest . En nu blijfen ze zitten op de kooi ( dit betekent niet dat je dit na moet doen .) Maargoed .
                                                                                                                                                                                                                                                                                            Tja .... kortwieken ,Als je het wilt doe dit dan, jij bent zijn baasje . Wij niet , maar als je het wilt doen laat zijn vleugels dan knippen bij een vogelarts . Of bij een ervare kweker doen . Want als jij dit doe kan dit eens flink verkeerd gaan .




rowin

ik ben eruit en heb besloten om het niet te doen.
vanwege ik me parkiet niet wil dwingen, maar wel uit vrije wil.
ik heb ook al nieuwe voerbakjes en het gaat prima nu.
gelukkig kon ze niet naar buiten ik had meteen alles gesloten.