Lola schijnzwanger, windei of hormonale 'problemen'...

Gestart door Mirjam, oktober 19, 2010, 18:04:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mirjam

Hallo allemaal,

Lola, 11 maanden, heeft een bijzondere broedplek uitgekozen (zie mijn andere topic).
Ze draagt al vanaf zaterdag een ei bij zich (denk ik). Inmiddels heb ik een broedblok gekocht en dr samen met dr ventje apart gezet zodat ze het ei kan leggen. Het is echter vandaag dinsdag en ze heeft dr ei nog steeds niet gelegd.. Ze heeft op dit moment geen legnood; is levendig, speelt, eet, etc.
Ik heb 2 vogelartsen gesproken en 1 gaf aan dat ze misschien een windei bij zich draagt of schijnzwanger is.
Dr cloaca staat wat open en het lijkt op een soort 'ontsluiting'..
Heeft iemand hier ervaring mee?
Stiekem maak ik me namelijk toch wel zorgen om dr  :(

Mars

Gevoelsmatig duurt het leggen van een ei vrij lang. Je denkt dat het elk moment kan komen, maar dan duurt het toch nog een week (afhankelijk van de vogel).
Dus ik zou nog even afwachten, wordt ze rustiger, dan is het geen goed teken.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

lovesbudgies

Citaat van: Mars op oktober 19, 2010, 23:12:59
Gevoelsmatig duurt het leggen van een ei vrij lang.

Ik vermoed dat dit anders ligt.
Nicky en ik hebben Lola zaterdag nog gezien en het was duidelijk dat het ei zondag gelegd zou moeten worden,
je kon het ei onderaan de eileider zien zitten en zondag waren haar poepjes heel groot, kan het dan nog steeds
een week duren voordat het ei komt?

Mars

Grote ontlasting kan het gevolg van 'opsparen' zijn. Dat kan ook de periode voor het leggen van het ei gebeuren. Maar het opsparen kan ook gebeuren door een vogel die hormonaal denkt dat ze zwanger is. Dat heb ik zelf meegemaakt. Dat is echter heel zeldzaam en niet voor de hand liggend.
Ik heb twee broedende popjes gehad, het ene had het wel heel erg (dat opsparen), het andere niet.

Er zijn meerdere mogelijkheden om het leggen van een ei wat op gang te brengen, een waterdip (volgens mij warm-water koud-water afwisselen). En wat olie rondom en lichtjes in de cloaca deppen.
Het eerste zou je even op kunnen zoeken (googlen) want daar heb ik verder geen ervaring mee, dus de omschrijving die ik geef kan ook niet helemaal kloppen. Het tweede heb ik wel eens gedaan, omdat ik vond dat het leggen van het ei erg lang op zich liet wachten (ook cloaca stond open, dikke buik). Achteraf gezien was dat niet nodig geweest, zoals ik al schreef: bij sommige popjes denk je gewoon een hele tijd al dat het eitje elk moment gelegd kan worden.

Verder kun je altijd naar een dierenarts gaan of vragen of deze langs wil komen. Voor zo ver ik weet wordt legnood vooral getypeerd door een vogel die stil en rustig in een hoekje gaat zitten. En willen dierenartsen eerder niets doen. Maar je kunt altijd overleggen natuurlijk. Of stel je vraag eens op de site van Beijer.

Sterkte/succes! Laat je weten hoe het verder gaat?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Mirjam

Ik heb net Duinoord gebeld en zij gaf aan dat er legnood zou kunnen ontstaan... Ik wil ten alle tijden naar een vogelarts, maar niet onnodig.
Ik blijf het lastig vinden want ze mankeert (nog) helemaal niks. Maar ja, als er legnood ontstaat, is het behoorlijk accuut.
Zoals ik dr nu zie, lijkt het alsof het 'eitje' toch iets gegroeid is.

Ik vind het vreselijk moeilijk want ik ben volledig onervaren qua broeden. Ander probleem is dat ze het broedblok niet ingaat. Haar 1e keuze was de la van mijn dressoir maar dat vond ik geen succes. Ik heb dus maandag een broedblok gekocht en ze in een aparte kooi gezet.
Vanmiddag gingen ze zo tekeer in de kooi dat ik ze even samen heb laten vliegen. Direct vloog ze het laatje in en ze zit er nu nog in....

Ik heb inderdaad gelezen over de olie en de waterbaden.
Mocht er vrijdag nog geen enkele verandering zijn, gaat ze savonds de tobbe in hahaha.

Bedankt en wordt vervolgd......

Mars

Ik kan me je gevoel heel goed voorstellen. Ik had de eerste keer ook.
Lastig ook dat ze het blok niet als mogelijkheid ziet. Mogelijk kun je het eitje laten leggen in de la en dan daarna overleggen terwijl ze toeschouwer is.
Evt. een theedoek onder in de kooi ziet ze misschien ook nog als broedgelegenheid? Het laatje is inderdaad niet echt wat je wilt.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Mirjam

Lola heeft gisteren uiteindelijk dr ei gelegd in het laatje ;).
Ze kwam er helemaal niet meer uit en savonds trok ik voorzichtig het laatje open en zag het liggen.
Ik ga nu proberen iets van een 'rondje' te maken in het laatje zodat ze de eitjes bij elkaar kan houden tijdens het broeden.
Ik denk dat overzetten weinig zin heeft omdat ze het laatje als dr broedplek heeft uitgekozen.
Ben vandaag vanaf 8.00 uur op en de anderen laten dr volledig met rust. Heel af en toe kijkt er eentje om vervolgens gewoon weer weg te vliegen. Bono zit constant voor het 'invlieggat' om de wacht te houden.

Ik ben blij dat ze het uiteindelijk gelegd heeft en het volgende ei zit er ook alweer aan te komen..

Ik vind het superleuk maar tegelijkertijd doodeng omdat ik nog nooit een nestje heb gehad en zij eigenlijk nog iets te jong is.
En dan ook nog die bizarre plek  ;).

Je kan dus als mens plannen wat je wilt, maar de vogel bepaalt het uiteindelijk stiekem zelf  :D.
Als dit goed gaat, zal ik daarna het laatje maar dichtmaken, anders gebeurt het me over een paar maanden weer..