Popje broedt niet op haar eitjes.

Gestart door inge, oktober 18, 2010, 15:45:17

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

inge

mijn popje had twee eitjes gelegd in broedhok sinds 14 oktober, er hangen twee broedblokken omdat we twee pojes hebben  vandaag ging ze echter in he andere en keek ze niet meer om naar haar eitjes wat ze de vorige dagen wel deed!! heb toen het andere weggehaald het lege en toen heeft ze vandaag haar 3 de eitje gelegd vanop haar zitstok hup op de bodem dus kapot!! zou ik nu beter het andere broedblok terug hangen ? IN HET BROEDBLOK MET TWEE EITJES GAAT ZE NIET MEER ZE HEEFT DE EITJES UIT HET KUILTJE GEDAAN EN AAN DE KANT GELEGD WAAROM? weet er iemand raad

***

Mijn popje heeft sinds 14 Oktober twee eitjes gelegd in haar broedblok, (er hangen twee blokken omdat we twee popjes hebben) vandaag ging ze echter het andere blok in en keek ze niet meer om naar haar eigen eitjes, terwijl ze dat de vorige dagen wel deed!
Ik heb toen het lege blok weggehaald en vandaag heeft ze haar derde eitje gelegd, hierbij zat ze op haar stokje en het eitje viel dus op de bodem;
het is kapot gevallen.
Moet ik nu het andere broedblok weer terug hangen?
Ze gaat niet meer in haar blok naar haar twee eerste eitjes, ze heeft ze uit het kuiltje naar de zijkant gerold.
Weet iemand waarom en heeft er iemand raad?

Berichtje 'vertaald' en titel aangepast. Gr. Lovesbudgies

lovesbudgies

Hoi Inge,

graag wil ik je eerst vragen op je spelling en leestekens te letten. Zo zonder leestekens staan er hele zinnen achter
elkaar en is je bericht moeilijk te lezen. Voor de spelling hebben we de spellingscontrole, die kun je na het schrijven van
je bericht aanklikken.

Ervaren forumleden zullen niet de moeite nemen het topic uit te spitten en te beantwoorden als je zelf ook niet de
moeite neemt het netjes te schrijven en je vraag goed te formuleren.

Schrijf je vraag zoals je ook een nette brief zou schrijven, en je wordt sneller geholpen.

Alvast bedankt! Groetjes, Lisanne

Mars

hallo Inge,

Hang nooit maar 1 blok op, terwijl je twee popjes hebt zitten. Dat is vragen om (bloederige) problemen.

Als je popje niet meer omkijkt naar het blok met de eitjes zou ik het lekker weghalen. Als ze 1 eitje heeft laten vallen, zal ze meestal niet meer eitjes produceren.

Dus mijn advies: ruim de boel op en probeer het in het voorjaar evt. nog een keer. Liever niet twee popjes in 1 kooi of (binnen)voliere zetten: probeer elk koppeltje zijn eigen ruimte te geven.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

inge

Hallo, wou even laten weten dat ik het andere popje tijdelijk in een andere kooi geplaast heb.
Weet ondertussen denk ik waarom ze in het andere broedhok ging.
De 2 eitjes waren stuk zaten gaatjes in denk geprikt vh jaloerse popje.
Ondertussen het andere broedhok terug opgehangen en vandaag gekeken liggen 3 eitjes in ben echt razend nieuwschierig
Ze zit er constant in en het mannetje voert haar goed soms komt ze er wel eens uit maar niet lang.
Volgens dat ik denk zou het voor volgende week moeten zijn ben benieuwd is het eerste nestje en heb al 5 jaar parkietjes
Nog een vraagje ben ik verplicht de eitjes te schouwen denk het niet he wil ze niet storen als het echt niet moet!!
En als de jongen er zijn (hoop het) moet ik dan elke dag kijken of niet en wat moet ik zeker wel doen? Ben bang doordat ik ze zou storen dat ze ze zou verstoten?

       GROETJES, INGE

lovesbudgies

Je hoeft de eitjes niet te schouwen, het mag. Als je bang bent om ze te storen schouw de eitjes dan niet.
Je mag elke dag even bij de jongen kijken, dat is zelfs aan te raden, zo kun je in de gaten houden
of de jongen wel genoeg gevoerd worden.
Het popje zal ze niet verstoten als jij even bij de kleintjes kijkt.

inge

Dankjewel, maar hoe zie je dat dan moesten ze niet genoeg gevoederd worden ?
Sorry voor deze vraag maar zou het echt niet weten!!!

                           Groetjes, inge

lovesbudgies

#6
Als de vogeltjes uit het eitje komen zijn ze nog kaal, dan kun je hun krop heel goed zien zitten.
Als hij leeg is dan zie je niets, bij halfvol zie je een gele bult en een volle krop is een hele grote gele bult.
Het is moeilijk zo uit te leggen dus ik laat het even zien aan de hand van foto's.

Een jonkie met een lege krop


Een jonkie met een hele volle krop (te vol, huid staat veel te strak)


Bij de vorige foto zie je dat de krop helemaal vol zit en het vel dus strak staat, dit is vaak niet het geval bij
jongen die door de moeder gevoerd worden, maar het ziet er dan uit als een vol 'zakje' zoals hier:


Deze foto's zijn allen van Sanne en komen van Parkietenvilla.nl.

inge

Hey, dankjewel hoor ,hier zie je echt goed het verschiL .

Duidelijker kan volgens mij niet bedankt voor de moeite!!!

Mars

Bij de jonkies van een paar dagen oud zul je twee kleine bolletjes aan de zijkant zien en over het algemeen niet een zo overdadig gevulde krop als die hierboven.
Maak je dus ook niet zorgen als dat niet zo is.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

inge

Oke, dankjewel want inderdaad ben heel bezorgd wil alles zo goed mogelijk doen. En zou inderdaad al denken dat het niet goed zou zijn !!!
Bedankt!!!