Uit de kooi

Gestart door Grungirl, oktober 13, 2010, 07:08:49

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Grungirl

Ik vroeg mij af hoe het nou zat als een parkiet voor het eerst uit de kooi komt...
Las ergens dat je er het best voor kon zorgen dat het helemaal donker is
en een spotje aan op waar hij mag zitten
op deze manier zal mijn parkiet nooit uit de kooi komen,
want voor het buiten donker is slaap hij al bijna en doet hij niks meer

Wat ik graag zou willen weten
Hoe hebben jullie het gedaan? toen je parkiet voor het eerst uit de kooi mocht?

haskerpon

Wij hebben in eerste instantie de tijd genomen.
Je moet het niet doen als je nog weg moet.

Alle vitrage / gordijnen dicht doen. Niet om te zorgen dat het donker
wordt, maar zodat ze niet tegen de ramen vliegen.

Hokje opendoen, zodat je parkietje buiten de kooi kan vliegen.
Het is wel handig dat je parkietje al een beetje tam is, dus op je vinger wil
zitten.

Succes.

Robin en Nickey

Wat je schrijft met dat spotje ben ik ook ergens tegengekomen (vraag me alleen echt niet meer waar...) maar dat was volgens mij meer om te zorgen dat de vogel nog wel in de buurt van zijn kooi bleef (spotje werd dan gericht op iets naast de kooi meen ik... maar zoals ik net zei ik weet niet meer waar ik precies wat gelezen heb).

Zelf heb ik bij hun eerste vlucht net als haskerpon eerst alles "parkiet-proof" gemaakt dus vouwgordijnen dicht en gordijnen gedeeltelijk zodat er toch nog wat licht naar binnen kwam zonder dat ze tegen de ramen konden vliegen. Gezorgd dat er geen voorwerpen in de woonkamer stonden waar ze per ongeluk in konden vallen of zich aan zouden kunnen bezeren. Verder gezorgd dat er een plek is waar ze gemakkelijk kunnen landen (soort van speelplaats).

Toen ik zeker was dat m'n woonkamer "parkiet-proof" was heb ik het deurtje open gezet en mezelf op de bank genesteld (drinken, lekkers en een camera binnen handbereik). Daarna is het wachten tot de eerste komt (duurde zo'n 10 minuutjes) en is het genieten ;D

Ik zou wel zorgen dat er genoeg licht is zodat ze de omgeving kunnen leren kennen (dit was bij mij een tweede keer nl niet het geval en was niet handig). Ik had ze zelf de eerste keer in de avond geen eten gegeven zodat dat mogelijk een extra stimulans was om terug naar huis te keren (had ze pas losgelaten in de avond). Maar dat werkte tot nu toe enkel nog maar voor de eerste keer.

Grungirl

Hoe zit het dan met tam maken buiten de kooi??

Je moet wat je in de kooi gedaan hebt herhalen
Maar moet ik dan bij de kooi blijven zitten tot hij er uit komt?
of kan ik beter van een afstandje wachten en later naar hem toe komen???

Grungirl

Ben trouwens van plan hem uit de kooi te laten als het donker is met 1 lampje op de kooi gericht
Omdat ik nog geen speelplek heb

Petr@

#5
Ik begrijp toch even niet waarom de kamer donker gemaakt moet worden om je vogel telaten vliegen met een klein lichtje op de kooi gericht. Je moet de kamer wel parkietproof maken. Uitkijken met vazen, open staande deuren en ramen, gordijnen de eerste paar keer dicht niet omdat het donker moet zijn maar zodat de parkiet niet tegen het raam  botst. Nou heb ik lange vitrage van plafond tot aan de grond dus bij mij was het geen probleem. Ramen bijvoorbeeld boven deuren kun je afplakken met folie is alle soorten en maten. Ik weet niet of de bovenkant van je kooi recht is maar daar zou je een paar speeltjes kunnen leggen zoals een balletje , wc-rolletje, propje papier, vinden ze ook heel leuk om mee tespelen.

De kamer donker maken met een lampje gericht op de kooi doen ze meestal als de parkiet niet terug naar de kooi gaat wil gaan.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Grungirl

Ik dacht dat ze dat deden omdat ze geen speel plek hebben
Mijn kooi is niet plat van boven helaas en meer speeltjes dan de speeltjes in de kooi heb ik niet!
is het ook een optie om een speeltje uit de kooi halen?? en die bijvoorbeeld boven op de kooi te leggen en vast te maken met het haakje wat er aan zit???
Ik moet zeggen dat ik het zelf best eng vind ook om de kooi open te doen
Vooral ook omdat mijn parkiet vaak een durfal lijkt en nergens bang voor lijkt te zijn:P
Is er nog een beste tijd wanneer je dit kunt doen??? ik weet dat je alle tijd moet hebben!
Ik dacht zelf nu omdat het bijna donker word en hij dus moe word en daardoor hopelijk weer terug naar de kooi gaat om te slapen
maar aan de andere kant ben ik bang dat hij dan buiten de kooi in slaap valt:P

Is het trouwens ook erg als je het licht van buiten door de gordijnen heen kunt zien?

haskerpon

Misschien moet je je iets minder druk maken over wat er allemaal mis kan gaan.
Gewoon zorgen dat je kamer parkietenproof is. Doe het losvliegen overdag en zorg dat je (zeker voor de eerste vlucht) de tijd neemt.

Kooi opendoen en geniet wat er dan gaat gebeuren.
Vergeet niet dat de kamer een hele nieuwe omgeving is, die je parkietje ook eerst moet leren kennen.

Wanneer het parkietje niet uit zichzelf teruggaat naar de kooi, kun je de kamer even wat donkerder maken.
Ik heb gelezen dat ze dan gemakkelijk te benaderen zijn om op je vinger te krijgen, zodat je het parkietje weer
naar de kooi kan brengen.

Ik zou niet wachten tot het donker is om ze te laten vliegen. Bij ons verlaten ze de kooi niet eens als
ik de kooi in de schemerige namiddag/vooravond open zet.

haskerpon

Ik lees net je geplaatste berichtje, dus nog even een aanvulling.

Denk dat je juist niet alles vooraf donker moet maken. Laat het licht in huis. Dus als je vitrage voor de ramen hebt, is dat voldoende.

In eerste instantie zal je parkietje niet gericht ergens naar toe vliegen, maar zal echt wel een plekje vinden om op te gaan zitten. Denk bijv. aan een lamp (doe dus geen lampen aan die heet kunnen worden!).

Eten laat ik altijd in de kooi en voer de parkietjes ook niet buiten de kooi. Speeltjes vinden ze alleen in de kooi of in de speelboom.


Grungirl

#9
Maar is het noodzakelijk om een speelplek te hebben buiten de kooi???
Want dat het ik nog niet
En wat jij zegt dat hij in eerste instantie niet gaat vliegen, maar een plekje zoekt om te zitten...
Ik ga er vanuit dat dat plekje eerst op de kooi is?
Is het dan voldoende als ik alleen met trosgierst net zoals in de kooi, verder ga met het "tam maak proces"?

Ik heb namelijk bij paar dierenwinkels gekeken
Hier heb ik geen geschikte speeltjes kunnen vinden voor buiten de kooi :-\
Nou heb ik via internet speeltuintje besteld, maar ja ik wil nou gewoon zo snel mogelijk beginnen
aangezien ik het al een week moest uit stellen omdat ik niet genoeg tijd had

Berichtjes samengevoegd,
Gr PF

haskerpon

In de kamer heb ik een soort van rolgordijn van stof. Dat was hun eerste plaats waar ze in bleven 'hangen'.
Verder heb ik een lamp boven de eettafel, welke een soort glasplaat is. Dus dat werd hun tweede landing. Deze lamp
is weer dichtbij hun kooi.

Verder zitten ze ook graag in de keuken op de bovenkastjes  :-X

Natuurlijk kun je ook zonder speelboom beginnen!
Je hebt vast wel een kast, lamp of i.d. in de kamer staan en daar zoeken ze eerst wel een plekje. Vandaaruit gaan ze de rest verkennen.

Succes  ;D

Grungirl

Citaat van: haskerpon op oktober 17, 2010, 21:46:02
In de kamer heb ik een soort van rolgordijn van stof. Dat was hun eerste plaats waar ze in bleven 'hangen'.
Verder heb ik een lamp boven de eettafel, welke een soort glasplaat is. Dus dat werd hun tweede landing. Deze lamp
is weer dichtbij hun kooi.

Verder zitten ze ook graag in de keuken op de bovenkastjes  :-X

Natuurlijk kun je ook zonder speelboom beginnen!
Je hebt vast wel een kast, lamp of i.d. in de kamer staan en daar zoeken ze eerst wel een plekje. Vandaaruit gaan ze de rest verkennen.

Succes  ;D

Oke dank je hier heb ik wat aan
Maar nog een vraag hier over
Moet ik hem met rust laten tot dat hij gewent is aan de omgeving?
Of kan ik gelijk beginnen met trosgierst geven???

haskerpon

Laat je parkietje eerst maar vliegen en een plekje zoeken.
Ik zou niet op voorhand trosgierst erbij pakken.


Grungirl

dan moet hij eerst de kooi uit komen zit nou al een uur te wachten:P

Hoe zit het trouwens met de verwarming?
Is het niet gevaarlijk als hij aanstaat???

Grungirl

#14
sorry dat ik zo veel vraag hoor :P
maar ik wil gewoon overal goed op voorbereid zijn!

mag ik hem trouwens niet naar buiten lokken met trosgierst??
Dat ik dat bijvoorbeeld op het open deurtje leg?
Want het lijkt er nou op dat hij gaat slapen
dus dan kan ik wachten tot ik een ons weeg voordat hij naar buiten komt :-\

haskerpon

 ;D ja hoor.....met trosgierst kun je je parkietje naar buiten lokken.
Daarna ruim je de trosgierst eventjes op.

Bedoel je met de verwarming, de radiator?
Wordt deze erg warm?

Grungirl

heb de kooi nou 3 uur open staan
heb uur geleden trosgierst aan het deurtje gehangen
mijn parkiet heeft 1x geprobeerd bij het trosgierst te komen
Maar toen hij er achter kwam dat hij dan naar buiten moest gaf hij het op....
Ik heb ook sinds het begin eten uit de kooi gehaalt dus hij heeft nou ook honger
toch gaat hij neit naar het trosgierst

Iemand nog een tip???

haskerpon

Morgen is er weer een dag ;)

Het is ook best eng, want de kooi is erg veilig voor je parkietje.
Geef 'm maar weer lekker z'n eten.

Wat je kan proberen: je parkietje op je vinger krijgen (al dan niet met trosgierst) en dan voorzichtig buiten
de kooi brengen. Niet ver van de kooi, je parkietje mag natuurlijk terugvliegen naar de kooi.

Misschien dat er nog meer tips komen.

Succes!

Moppers

Met mijn Koosje doe ik het als volgt als ze los mag:
Ik lok haar met zaadjes of trosgierst op mijn hand/vinger. Ik til haar zo langzaam de kooi uit. Zodra ze door heeft dat ze uit de kooi is, vliegt ze vrijwel gelijk de kamer in. Ik doe het deurtje dicht (kooigenootje Bob mag de kooi niet uit omdat ze niet kan vliegen), Koos gaat lekker haar gang. Op een gegeven moment zoekt Koos een opening (het verschil tussen dit zoeken en gewoon lekker op de kooi vertoeven is voor mij duidelijk te zien), dan doe ik het deurtje open en klimt ze er zelf weer in.

Van de (grootste) kamervolière is het simpeler: ik doe een deurtje open en de vogeltjes gaan en staan (en vliegen) naar eigen behoefte. Hierbij maakt het wel uit welk deurtje: de volière heeft twee grote deurtjes (ik gok 20 bij 30 cm), en 4 kleintjes (15 bij 15 cm ofzo). Als ik een van de kleine deurtjes openzet, duurt het lang voordat ze dat door hebben (en weten ze hem op de terugweg vaak niet meer te vinden), bij een groot deurtje hebben ze het gelijk door.

Je moet zelf even uitvogelen wat bij jou het beste werkt, wat jij het liefste wil, wat je parkietje prettig vindt. Het kan absoluut geen kwaad haar met wat lekkers op je hand te lokken en haar zo de kooi uit te halen. Als je de eerste keren iets lekkers bij het open deurtje laat hangen, dan leidt haar maagje haar vanzelf weer richting het deurtje en weet ze de weg naar binnen weer te vinden. Als ze erg tam is, kan je haar ook via je hand weer de kooi in lokken.

Grungirl

#19
Ik dacht dat je je parkiet er niet uit mocht halen door op je hand te laten zitten.
maar dat hij er helemaal zelf uit moest komen.
als ik dit eerder geweten had had ik niet 3 uur voor niks hoeven wachten:P

Maar goed morgen doe ik dat!

Hoe doen jullie het trouwens met planten en andere dingen waar de parkiet niet bij mag??
Neem aan dat hier wel een paar zijn met planten of andere dingen in de kamer waar je parkiet niet van mag eten?
Haal je die dan iedere keer weer uit de kamer?
als je van plan bent de parkiet uit de kooi te laten?
Ik vond het nogal veel werk om de kamer parkietproef te maken:P
En dan ook weer alles terug te zetten
maar goed je moet er wat voor over hebben