zijn poppetjes wat kattiger dan mannetjes?

Gestart door natte, oktober 09, 2010, 17:01:33

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

natte

Hallo allemaal

Ik heb eigenlijk nog een vraagje over dobby mijn parkietje.
Ze is sinds een week of twee ook echt kattig >:(
Eerst mocht ik  haar knuffelen en ook aaien, dat mag ik nu ook wel, alleen wanneer het haar uitkomt.
Maar ze vertoont ineens ook heel erg dominant en een humeurig gedrag, hoe kan dat?

Ze is ongeveer drie en een halve maand oud.
Ook in de avond als je langs haar kooi loopt begint ze echt heel erg te tetteren, net een pittbull maar dan in parkietenvorm hihihihii.

gaat dit gedrag over?
Ze was namelijk zo lief, en ik hoop echt dat ze weer de oude wordt :-*

xxx nathalie

Wouter

Hey Nathalie,
Je parkietje zit nu in de puberteit.
Dit gedrag gaat ook weer over, maar of ze ook weer de oude wordt, dat is maar de vraag. Jonge parkietjes laten zich vaker knuffelen dan oudere parkietjes. Ik kan er nu niks over zeggen of ze zich nog wil laten knuffelen.
Groetjes, Wouter

Moppers

Popjes zijn in het algemeen wat pittiger dan mannetjes. Ze zijn meer territoriaal, zijn sneller gepikeerd, laten niet zomaar over zich heen lopen. Mede daarom zijn popjes ook vaak de baas in een groep.
Er zijn natuurlijk ook popjes die softies zijn, net als dat je felle mannetjes hebt. Ook verschilt het per parkiet hoe fel of soft hij/zij is, net zoals het per parkiet verschilt hoe vocaal ze zijn, van welke speeltjes ze houden, welke groente en fruit ze lekker vinden. Het ene popje is pittiger dan het andere.

chico2

Hoi,
mijn tweede parkietje was ook een popje.
De eerste aantal maanden kei lief en schattig en toen de puberteit begonnen was, was het over.
Alleen nog maar gemeen bijten, als ik met mijn hand in de kooi kwam of gewoon een speeltje wilde vervangen.
Ze werd al giftig als ik voorbij haar kooi liep.
En ook als ik haar voer ging vervangen moest ik dat heel snel doen.
Soms bleef ze ook wel eens heel demonstratief op het randje van haar voerbakje zitten zodat ik het niet eens kon verversen.

Ik heb nu een mannetje en die is op het moment heel erg rustig en helemaal niet dominant.

Groetjes Saskia

Mars

Popjes proberen graag uit wie er de baas is. Door zo te mopperen en soms te bijten zijn ze aan het uitproberen wie er sterker is.
Soms gebeurt dit onder invloed van de rui, overigens.

Probeer er vooral niet te veel aandacht aan te besteden en er niet bang van te worden, als je dat wel doet dan ziet je parkietje dat het 'nare' gedrag helpt en blijft ze dat doen.

Enne, tja.. aaien en knuffelen is vaak gedrag dat parkietjes niet heel leuk vinden, Ze laten het vaak de eerste maanden over zich heen komen, maar als ze wat mondiger worden, dan laten ze dat meestal ook merken. Zoals het al eerder op dit forum is gezegd: parkietjes zijn geen knuffel en aaidieren. Papegaaien en valkparkietjes kunnen er vaak wel van genieten, maar grasjes vrijwel nooit.


Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Dodientje

De parkietenpuberteit..
Dat had ik nou ook met mijn eerste parkietje.. Wat was het een schat!

Mars

Ik wil graag nog wel wat opmerken:
Dit topic gaat een beetje de kant uit dat popjes niet leuk zijn, of dat het na de puberteit niet leuk meer is.

Ik heb zelf altijd hele leuke en lieve popjes (die inderdaad af en toe zorgen voor een leuke lippiercing). Bij mij zijn de popjes over het algemeen wat aanhaliger en rustiger dan de mannen. Ok, ze zijn wat pittiger, maar hebben ook wat meer rust over zich, zijn minder schrikachtig. Dat verschilt natuurlijk per parkietje, maar dat is mijn ervaring. Ik zou dus echt nooit tegen iemand zeggen dat hij beter een mannetje dan een popje kan kopen. Bovendien, nog een goed voorbeeld: in ieder geval 2 van de kleintjes die in april bij mij geboren zijn, zijn heel aanhalig en beide popjes. Echt vogeltjes die graag met je spelen en misschien daarbij wel eens te hard knabbelen, maar wel heel erg leuk zijn. Een parkietje voelt gewoon ook je angst en daarmee vorm je een parkietje juist. Als je parkietje dreigt en je deinst terug, dan zorg je er zelf voor dat je parkietje dreigen blijft.

En het belangrijkste wat je moet doen als het gedrag van je parkietje verandert: doen alsof je niets merkt. En dus gewoon doorgaan met spelen en oefenen. Dan zorg je er voor dat je parkietje (man of vrouw) gewoon een leuk vogeltje wordt.

Het wordt hier vaak de puberteit genoemd, maar ik vind het ook altijd de periode waarin parkietjes wat meer loskomen en wat meer hun eigen karakter gaan ontwikkelen: wat over de angst van het nieuwe huis heen zijn. Een leuke periode dus, waarin het ware karaktertje van je parkietje zich vormt en waar jij ook invloed op hebt.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Moppers

Helemaal met Mars eens: popjes zijn minstens net zo leuk als mannetjes. Ik vind het geweldig als een parkietje zijn/haar karakter toont, in welke vorm dan ook. Ik vind al mijn parkietjes lief, leuk, interessant en de moeite waard, en ik heb zowel mannetjes al popjes. Ik zou geen van hen willen missen.

marit925

bij mij is het juist andersom
het vruotje is rustig en het mannetje juist een beetje haantje de voorste
;)

Samarinde

Citaat van: Mars op november 08, 2010, 23:10:52
Popjes proberen graag uit wie er de baas is. Door zo te mopperen en soms te bijten zijn ze aan het uitproberen wie er sterker is.
Soms gebeurt dit onder invloed van de rui, overigens.

Probeer er vooral niet te veel aandacht aan te besteden en er niet bang van te worden, als je dat wel doet dan ziet je parkietje dat het 'nare' gedrag helpt en blijft ze dat doen.

Enne, tja.. aaien en knuffelen is vaak gedrag dat parkietjes niet heel leuk vinden, Ze laten het vaak de eerste maanden over zich heen komen, maar als ze wat mondiger worden, dan laten ze dat meestal ook merken. Zoals het al eerder op dit forum is gezegd: parkietjes zijn geen knuffel en aaidieren. Papegaaien en valkparkietjes kunnen er vaak wel van genieten, maar grasjes vrijwel nooit.




Even op dat laatste inhaken.
Wij hebben 2 pietjes. Roger en Foofur. Roger is de tamste en komt graag bij je zitten, staat met ons onder de douche (dan viegt ie van de badrand op mijn voeten en stapt zo door het druppelende water van boven) maar goed, wat ik wou zeggen: Je zou dus denken dat Roger van de kriebelarij is, maar dat is nu juist Foofur. Foof vind alles een beetje eng, maar als hij ziet dat Roger het ook doet durft hij het pas.
Maar als ik heel langzaam mijn vinger richting zijn 'wangetjes' beweeg zet hij al z'n veren op, koppie scheef en kriebelen maar. Vooral tijdens de rui vindt ie dat heerlijk. Op de achtergrond zit Roger te kijken met een blik van: Dat jij DAT lekker vindt zeg. Grappig.. Het kan dus wel!