Hoelang duurde het bij jullie tot je parkiet tam werd?

Gestart door petertje, oktober 06, 2010, 20:10:23

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

petertje

Hoi, ik zou graag willen weten hoelang het duurde voordat jullie parkiet tam werd. Vandaag heb ik voor het eerst mijn hand in de kooi gedaan (kheb em nu 1 dag). Het ging wel goed hij werd niet echt onrustig en bang is hij niet echt. Alleen als ik naar hem toe ga met m'n hand schuift hij soms een beetje opzij maar ik kan hem ook heel even aaien. Dan springt hij naar beneden en gaat bij zijn voederbakje zitten en rondrennen over de vloer van de kooi.
Groetjes

ParkietenLover

Petertje waarschijnlijk is je parkietje bang. trilt hij met zijn staart? zal ik hem niet aaien hoor word hij banger, hoelang duurt tam maken ? schilt per parkiet de 1e parkiet is sneller tam dan de ander. eigenlijk kon je dit makkelijk opzoeken met de zoekfunctie

petertje


haskerpon

Heb geduld en vraag niet teveel in één keer.
Wordt niet ongeduldig, ook dat merken parkietjes.
Parkietjes zijn prooidieren en zullen in aanleg niet geaaid willen worden en het liefst willen vluchten.

Op dit moment zal jou parkietje het nog wat angstig vinden, gun hem de tijd om te wennen.
Praat veel met je parkietje, vooral in het begin (ik praat overdag wat af tegen de vogeltjes en hondjes  ::))

Aangezien je hem aan je hand laat wennen, zal hij je hand (en jou) gaan vertrouwen.
Bij het krijgen van vertrouwen zul je merken dat het parkietje ook nieuwsgieriger wordt en dan ben je al goed op weg.

Hoe lang het duurt is afhankelijk van de tijd die je besteedt aan je parkietje.
Ga er vooral niet van uit dat hij binnen een paar weekjes super tam is.

petertje

Mijn parkiet heeft volgensmij heel erge stemmings wisselingen, want hij zit soms geweldig rustig in de kooi en kan ik hem aaien en op mijn vinger nemen, en op het andere moment word hij heel erg onrustig. Raar of niet?

ParkietenLover


petertje

In de avond is ze het rustigst, maar dat is niet altijd zo. En, de zaterdag nadat ik hem had gekocht leek ze heel erg tam te zijn, ze ging op mijn vinger en ik kon hem gewoon aaien. EN nu is dat best moeilijk. Het lijkt wel of ze het vergeet ofzo. maar toch, ik heb hem nog niet eens 2 weken...

ParkietenLover

In de avond zijn ze rustig . ;) Dan gaan ze zich voorberijden om te slapen , je kon hem van de eerste dag aaien . Toen was hij nog bang . ;)

Rik1987

Mijn valkparkiet heb ik nu 2 weken en ik kan er praktisch alles mee doen. Ze is heel aanhankelijk maar alleen maar naar mij toe. Van anderen moet ze niks hebben.
Gewoon rustig beginnen en telkens een stapje verder als je merkt dat ze op dat moment niet meer bang is. Werkt bij mij prima.

petertje

#9
Topic samengevoegd met je al lopende topic, het sluit daar namelijk prima bij aan. Gr. Ingrid
Hey,

Mijn parkiet Petertje heeft volgensmij stemmingswisselingen ofzo want op het ene tijdstip is ie (geen ideee wat voor geslacht) tammer dan het andere. Bijvoorbeeld 's avonds laat kon ik met mijn hand gemakkelijk in de kooi, hem aaien en hem op mijn vinger plaats laten nemen. En dan op de dag raakt ie weer in paniek als ik mijn hand in de kooi kom en dichter bij hem kom. Maar goed ik heb em pas 3,5 weken dus daar kan het ook aan liggen.

En dan nog 1 ding, met het los vliegen wat ik hem elke dag laat doen gaat hij altijd op de kast zitten, maar nooit in de woonkamer (open keuken). Is er iets waardoor ik hem in de woonkamer kan krijgen?

groetjes mitchell

Mars

Er is al eerder opgemerkt dat je hem beter niet kunt aaien. Dat hij het over zich heen laat komen, is meer uit angst dan uit tamheid. Door hem te aaien, zorg je er alleen maar voor dat hij je minder vertrouwt.

Als hij minder bang is met vliegen zal hij vanzelf de omgeving gaan verkennen, nu zoekt hij gewoon een veilig plekje. Laat hem eerst liever in de kooi en pas los als hij wat minder bang is.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

petertje

ja wat moet ik dan doen als ik met mijn hand in de kooi ben -.-

Mars

Hang eerst eens een stukje trosgierst op. Als hij dat ontdekt heeft en het graag eet, kun je een stukje trosgierst vasthouden als je je hand in de kooi hebt.
Je kunt ook alleen je hand in de kooi houden en stil houden, zodat hij ziet dat je niets engs bent. Of je kunt, een stap verder, zachtjes tegen zijn buik drukken zodat hij op gaat stappen. Zet hem daarna dan meteen weer terug op de stok.

Maar aaien is gewoon echt heel eng voor parkietjes, er zijn er maar weinig die dat uiteindelijk leuk vinden. Als iets wilt aaien, kun je beter een hond of kat kopen ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Duffy

Het nut van met je hand in de kooi zitten, is je vogeltje leren dat een hand niet "eng" is. Hou hem even stil, beweeg hem eens richting je vogel (terwijl je hem in eerste instantie vlak houdt) of hang bijvoorbeeld even een speeltje in de kooi recht. Het kan een heel kort moment zijn, daardoor leren ze dat die hand vanzelf komt en gaat, zonder dat het ze iets doet.
Aaien lijkt heel erg veel op pakken: het is erg bedreigend als er iets boven je hoofd hangt, zeker zoiets groots als een vinger!

Ik heb zelf nu 2 dagen een nieuw vogeltje en het lijkt een snelle dame: na een avondje rust in de kooi, begon ik gister met de hand in de kooi. Gisteravond begon ze al met opstappen op de hand en nu ook met afstappen. Ze kijkt nieuwsgierig naar mijn hand en lijkt benieuwd naar wat de mogelijkheden zijn (ze schat bv de afstand naar de schommel: "zou ik die sprong halen?"). Prima!
Ik heb zelf ook ervaring met het tam maken van kittens/katten en heb daarbij geleerd dat 15 keer een halve minuut per dag, veel meer doet dan 2 keer 5 minuten per dag.

Ik loop vaak langs de kooi, klets tegen der, blijf er even bij zitten, loop dan verder en soms neem ik dus een momentje om mijn hand in de kooi te doen.
Geef je vogel vooral de tijd, blijf rustig, maak geen snelle bewegingen, ga mee in zijn of haar tempo van wennen, probeer er vooral ook voor te zorgen dat je vogel jou en de kooi als veilig blijft zien. Sluit bijvoorbeeld ook nooit de kooi af omdat jij vindt dat het tijd is dat je vogel de rest van de kamer eens onderzoekt.