Bol zitten en trillen met vleugels

Gestart door sonjaatje, oktober 06, 2010, 16:43:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

sonjaatje

Mijn grasparkietje Willow zit sinds vorige week dinsdag wat bol in haar kooi en trilt met haar vleugels. Nadat ze die dag even had gevlogen, zat ze een halfuur tot een uur na het dichtdoen van het kooitje ineens zeer bol en leek ineens erg lusteloos. Ik ben toen naar de dierenwinkel geweest om wat trosgierst te halen voor haar en een mineraalsteen. Nadat ze wat trosgierst had gegeten leek het weer wat beter te gaan met haar. Helaas duurde dit niet erg lang en zat ze de volgende dag alweer wat bol en te trillen met haar vleugels. Ik ben toen een warmtelamp gaan halen en een snoer. Deze hangt dan ook sinds donderdag, alleen overdag, boven de kooi voor haar.

Nu bijna een week later, zit ze nog steeds wat bol onder de warmtelamp en te trillen met haar vleugeltjes. Ze komt er overigens af en toe wel onder vandaan om weer normaal te gaan zitten. Ze praat ook iets meer sinds vorige week alles was begonnen, maar is wel erg stil voor haar doen. Ze zit ook weer op 1 pootje op de stok, hiervoor was het steeds met 2 pootjes vast zitten en slapen.

Kan ik zelf nog iets meer doen voor Willow, of is het verstandiger om met haar naar een dierenarts toe te gaan?

haskerpon

Willow zit dus nu al ruim een week niet lekker in z'n vel.
Het is goed dat je probeert de vogel extra warmte te geven, dat heeft hem goed gedaan.
Toch is Willow nog niet de oude, dus lijkt het mij toch wel even een bezoekje aan de DA waard.

Succes en ik hoop dat Willow weer gauw de oude wordt.

ParkietenLover

Citaat van: haskerpon op oktober 06, 2010, 20:03:15
Willow zit dus nu al ruim een week niet lekker in z'n vel.
Het is goed dat je probeert de vogel extra warmte te geven, dat heeft hem goed gedaan.
Toch is Willow nog niet de oude, dus lijkt het mij toch wel even een bezoekje aan de DA waard.

Succes en ik hoop dat Willow weer gauw de oude wordt.
Ben ik mee eens maar het is beter de VA. die weet er meer van

sonjaatje

Ik ben vandaag met beide parkietjes naar de dierenarts toegeweest. Hij was er al snel uit dat het vrouwtje salmonella heeft, het mannetje nog niet. Toch heb ik het advies gekregen om beide parkieten te behandelen met baytrill, 4 druppels in 10 ml.
Hoop dat ze snel weer beter worden. Al is het overigens pas de eerste keer, dat ze echt ziek is.

Kleintjes

Salmonella? Och hemeltje. Hoe is ze daar dan aan gekomen?
Beterschap aan de kleine meid!!

Let overigens nu extra goed op de hygiene, aangezien salmonella ook mensen kan besmetten.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Mars

salmonella. ok ;)

De baytril moet je in het water doen, begrijp ik?

Evt. kun je even informeren of je het niet mag druppelen in het snaveltje (en zo ja, hoeveel). Dat is meestal wat effectiever, hoewel het wel een lastiger werkje is.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

sonjaatje

Hoe ze eraan komen weet ik niet. Bedankt voor de tip over de hygiƫne, heb naast mezelf namelijk ook nog 2 katten in huis zitten.
De baytrill kan ik voorlopig nog in het water doen, gezien de parkietjes nog steeds drinken.

sonjaatje

Inmiddels een aantal dagen later, begin ik al iets verbetering te zien bij willow. Ze wordt weer iets actiever, maar wil nog wel graag onder de warmtelamp zitten. Ook de ontlasting ziet er stuk beter uit  :).

sonjaatje

Helaas verslechterd willow op dit moment. Ze ziet er wel beter uit dan vorige week, maar haar ontllasting juist slechter. Ontlasting ziet nu dun en er zit veel urine bij, het is echt een heel plasje. Bij het plasje begint het ook rood te zien, dus waarschijnlijk bloed.
Dierenarts al gebeld, maar had deze middag geen plek meer, dus dat wordt straks om 19:00 met spoed naar de dierenarts.

sonjaatje

Na bezoekje aan de dierenarts, moet ik nog zo'n 10 dagen baytrill geven.
Ook in het water. Bij deze parkietjes heeft het weinig zin om het in het bekje te doen, het zijn 2 bijtertjes.

Kruimira

Hoi Sonja,

Ik heb ook een keer een ziek parkietje gehad, deze beet ook toen ik in het bekje wilde druppelen maar het werkt wel heel veel beter. Heb je niet van die hele dunne handschoentjes die je aan kunt doen als je ze pakt? Waarschijnlijk bijten ze daar wel een beetje doorheen, maar ze worden wel een stuk sneller beter...

Groetjes Mandy.

sonjaatje

Ik ga voorlopig nog even de antibiotica via het water geven. Overigens, toen ik haar vanmorgen van de vervoerskooi in haar eigen kooi wilde zetten, heeft ze me 3 keer flink gebeten. Dat deed ze eerst ook niet meer. Dus het lijkt wel iets beter te gaan met haar.