2 mannetjes. 2 erbij?

Gestart door mickael, oktober 03, 2010, 22:44:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

mickael

Hoi,

Mede dankzij jullie hulp heb ik 5 jaar geleden 2 lieve parkietjes (Choco en Croky) gekocht.

Het zijn twee mannetjes en ze kunnen het goed met elkaar vinden.
Choco had ik een paar maandjes eerder en dit is de rustige vogel van de twee. De meest volwassen zeg maar.
Hij is iets tammer dan Croky.
Croky is ondanks dat hij er als tweede bij kwam de baas. Hij is ook iets groter, dus dat gaat makkelijk.
Als we een trosje in de kooi hangen, dan krijgt Choco bijna geen kans.
Maar aan de andere kant Kan Choco ook nergens heen zonder dat Croky achter hem aan gaat. Hij wil altijd bij hem in de buurt zijn.
Croky is ook erg jaloers als Choko voor de spiegel zit.

Nu was ik pas in de vogelkelder en ik moet altijd even bij de parkietjes kijken.
Elke keer zie ik weer lieve leuke parkietjes en denk ik er aan om er twee bij te kopen.

Nu de vraag aan jullie. Is dit verstandig?
Dingen die bij me opkomen:
- 2 keer zo veel herrie en rommel? (is niet zo'n probleem)
- Krijg ik problemen met de jaloerse Croky?
- Kooi is 80 hoog, 60 breed, 30 diep. Groot genoeg voor 4?
- Maak ik mijn vogeltjes er blij mee?

Misschien kunnen jullie nog wat dingen noemen waar ik niet aan gedacht heb.

Alvast bedankt voor de tips!

Mickael


Mars

Je vogeltjes zullen er vast wel blij mee zijn, de mannen zullen het heerlijk vinden. En na een eerste periode van kennismaken en verhoudingen bepalen zul je niet snel problemen hebben met jaloersie, verwacht ik.

- reken wel op 3 keer zoveel troep en kabaal (van 2 naar 4 is niet gewoon een verdubbeling)
- qua kooiformaat is het wel krap: De hoogte maakt eigenlijk niet zo heel veel uit: parkietjes zitten vooral graag veilig met zijn allen op het hoogste plekje. Dus dan heb je een ruimte van 60x 30. (bijzonder formaat kooi, overigens).
Van de leden met 4 of meer parkietjes op dit forum heeft vrijwel iedereen een kleine voliere in huis (voor zo ver ik het weet). Ik heb zelf een tijdlang met twee kooien naast elkaar gewerkt, dat wil ook prima (in koppeltjes verdeeld), maar vooral de mannen (en zeker deze twee, aangezien ze elkaar gewend zijn) vinden het gezelschap van de buren erg fijn.
- denk ook eens aan de ruimte voor etensbakjes. In principe moet je voldoende ruimte hebben om ze alle 4 op dezelfde hoogte tegelijk te kunnen laten eten. Dat alleen al is een belangrijke voorwaarde voor de ruimte.

Veel succes met je keuze. Het is wel erg leuk en gezellig, 4 van die vogeltjes. Maar realiseer je dus ten eerste de eerste opmerking (geluid en rommel) en ten tweede dat je als je er eenmaal 4 (of meer hebt) je ook lastig terug kunt naar 2/3 (bijvoorbeeld bij overlijden), zeker als er al koppels gevormd zijn en er een vogeltje overleden is. Dan speelt jaloersie wel een rol (vooral als je meer popjes hebt dan mannen, maar ik heb zelf de ervaring dat 2 mannen met 1 popje (en dus een stel) ook erg lastig ging).

NB. Volgens mij is er ook een (discussie)topic over: met als onderwerp 2 of 4 parkietjes.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

fullmetalgirl

hey,

een kooi van 30 diep is niet echt diep genoeg,
ze moeten elkaar een beetje kunnen passeren,
Ik houdt zelf altijd minimaal 45 diep aan voor 4 grasparkietjes,

je zou je parkieten er zeker blij mee maken :)

mocht je beslissen ervoor te gaan kun je me een pb sturen,
woon ook in den haag en heb nog vrouwtjes parkieten en een kamervoliere 2e hands :)