Gevolgen papegaai bij kruiper?

Gestart door Joyce, oktober 03, 2010, 20:58:02

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joyce

Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje. Op langere termijn (dan heb ik het over een aantal jaren) lijkt het me leuk om, naast mijn 2 grasjes, een grotere vogel in huis te houden (bijv. een grijze roodstaart). Uiteraard hebben beide soorten dan wel een eigen kooi en vliegen ze niet tegelijkertijd los. Maar nou vroeg ik me het volgende af (en ik kon het ook niet echt terug vinden op diverse fora).

Tijger is een kruiper die inmiddels kan vliegen. Hij draagt het virus dus wel bij zich (en Truffel daardoor waarschijnlijk ook). Heeft iemand enig idee wat voor invloed dit heeft op een papegaai? Is dit dodelijk voor een papegaai van 12 weken of ouder, of wordt hij er ziek van? Indien dit zo is, dan laat ik mijn plan los, ik zou Tijger en Truffel nooit weg doen in ruil voor een grotere vogel. Hopelijk kan iemand van jullie mij iets meer vertellen.

Groetjes, Joyce.

Parkieten-Freak

Jonge grijze roodstaarten zijn (net als grasparkieten) gevoelig voor dit virus.
Het lijkt me beter om geen grijze roodstaart nemen als je parkietjes besmet zijn met het polyomavirus (kruipersziekte).

Afgezien van het polyomavirus: begint eer ge bezint.
Grijze roodstaarten zijn erg mooi en leuk maar hebben behoorlijk wat aandacht nodig en kunnen behoorlijk oud worden.
Ik raad iedereen aan die een papegaai wil kopen, om eerst eens bij het NOP te gaan kijken. Het gros van de vogels die daar liefdevol opgenomen zijn, is afgestaan door mensen die het ook "wel leuk leek" om zo'n mooie vogel in huis te hebben........ :(


Joyce

Bedankt voor je bericht. Dat realiseer ik me al te goed. Ik ken een aantal mensen die een papegaai hebben (gehad). Het is ook niet iets wat ik van vandaag op morgen beslis. Ik wil me eerst goed inlezen en over een aantal jaren tot aanschaf overgaan. Maar als de papegaai ook besmeet kan worden, wacht ik ermee.

lovesbudgies

Bij grasparkieten spreken we over een milde vorm van polyoma (kruipersziekte) en een heftige vorm. (plotselinge dood)
Bij papegaaien bestaat alleen de heftige vorm. Wordt een papegaai besmet met polyoma dan zijn de gevolgen dus
heftiger dan alleen het uitvallen van de slagpennen.

Je kunt dus geen papegaai bij een kruiper zetten, een jonge papegaai zal heel erg ziek worden en kunnen overlijden
en ook een oudere papegaai kan nog ziek worden van het virus. Al komt het ook voor dat -net als bij grasjes- ze er
op oudere leeftijd geen last van hebben en het virus weer verdwijnt uit het lichaam.

Jammer genoeg is het risico dus heel groot, zonde van het dier en van je portemonnee!