Zware rui

Gestart door Joyce, september 29, 2010, 22:50:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joyce

Hoi allemaal,

Tijger, voormalig kruipertje, heeft op dit moment een hele zware rui. Hij is al veel pennen en veertjes kwijt. Hij is ook een stuk rustiger dan normaal. Omdat ik hem magerder vond heb ik hem gewogen en inderdaad, hij is 10 gram afgevallen (nou woog hij eerst 60 gram en nu dus 50 en aangezien het een klein ukkie is, is dit niet echt een ramp maar toch). Maar goed, hij moet natuurlijk niet meer af gaan vallen. Hoe kan ik hem verder nog zo goed mogelijk door de rui helpen? Hij krijgt XtraVital, roosvicee door zijn drinkwater en heb hem net nog wat extra trosgierst gegeven.

Groetjes, Joyce.

Mirjam

Hoi,

Je zou het water kunnen verzadigen met druivensuiker; daar krijgt Tijger meer energie van. Of je voegt multivitamine toe aan het water.
Ik zou zijn gewicht nog even in de gaten houden. Mocht Tijger nog meer afvallen kun je em met pap bijvoeren (maar dat lijkt me op dit moment nog niet nodig).

Sterkte!

Mars

Heel veel afvallen duidt op ziekte. 10 gram van de 60 vind ik behoorlijk wat.
Als ik jou was zou ik even een vogelarts vragen zijn ontlasting te onderzoeken op megabacterie en andere bacterieen.

Een parkietje is extra kwetsbaar als hij in de rui is, dus juist dan kan ziekte toeslaan.

Verder groente en fruit, een extra stukje trosgierst. Maar veel meer kun je niet doen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Joyce

Bedankt voor de tips. Ik ga morgen even met hem naar de dierenarts voor de zekerheid (om e.e.a. uit te sluiten). Hij lijkt niet ziek, maar ja, deze beestjes zijn goed in maskeren. Hij speelt, is actief, is chagrijnig  :P, hij eet net zoals van tevoren alles wta los en vast zit. Alleen het vliegen wil niet zo goed lukken zoals voorheen, maar ja, hij mist natuurlijk ook nogal wat pennen).

Op dit moment is Tijger nog flink actief, dus is druivensuiker dan niet teveel? En wat gebruik je dan? Die Dextro- original druivensuikertabletten die je in de supermarkt krijgt? Maal je die fijn en los je dat poeder op in water?

Groetjes, Joyce.

Joyce

Even een kleine update:
De dierenarts gaf heel eerlijk aan te weinig van parkieten te weten om met zekerheid vast te kunnen stellen dat het puur door de rui komt en dat er geen andere oorzaak is. Ze wilden hem wel bekijken maar hadden ook niets voorradig dat hem beter door zijn rui zou kunnen helpen. Ik moet zeggen dat ik het wel heel lovend vond dat ze dit eerlijk aangaven en dat ik dus niet voor niets een trip naar hen zou ondernemen. Maar goed, zo kom ik dus niet verder.

Tijger zit op dit moment onder de zwarte en blauwe stipjes en stekeltjes vanwege de nog door te komen veertjes. Hij eet en drinkt goed, kletst, speelt en slaapt (koppie in zijn nek en op 1 poot). Zijn gewicht is nog steeds 50 gram, stabiel dus. Er zijn geen pennen meer uitgevallen, wel dwarrelen er nog regelmatig veertjes rond. Kortom: hij ziet er niet uit, maar gedraagt zich redelijk "gezond" (maar ja, schijn kan natuurlijk bedriegen). De grote kooi staat bij de luchtverwarming in de buurt (ik woon gehuurd en heb geen verwarmingsketels ophangen, vandaar . . .). Ik heb de verwarming op zo'n 20 a 21 graden staan en dit lijkt hij (en Truffel ook overigens) erg fijn te vinden.

Maar goed, ik wil toch zeker zijn van mijn zaak en een en ander uitsluiten. Aangezien de dichtsbijzijnde vogelarts niet echt in de buurt ligt (ik geloof op bijna 2 uur rijden van hier uit gezien) is het dus geen optie om daar langs te gaan. Wat zouden jullie doen?  In ieder geval wel de ontlasting opsturen naar een vogelarts? Hebben jullie een naam voor me waar ik dit het beste naartoe zou kunnen sturen?

Groetjes, Joyce.

Mars

Als zijn gedrag erg goed is, zou ik het even aankijken. Maar wordt hij wat traag, eet hij juist meer of minder, dan kun je het beste even met een vogelarts bellen en vragen  of je ontlasting op mag sturen voor onderzoek.

Daarvoor zou je in het noorden Beijer (Drachten) kunnen bellen en helemaal zuidelijk (Veldhoven) Hedwig vd Horst. Dat zijn zo de twee die ik ken die wel 'per post' onderzoeken doen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Rachel22

Hoi!
Ik heb het ook al onder een eigen forum vermeld, maar ik hoor veel klachten om mij heen over dieren die momenteel zwaar in de rui zitten. Ik had mijn vogels sowieso nog nooit in de rui gezien en wist niet dat ze er dan zo belabberd uit zagen. Mijn vogels lijken wel door de bliksem getroffen! Helemaal als ze zich uitschudden en de donsveertjes in het rond dwarrelen. Ze zijn ook wat afgevallen maar gedragen zich verder net als anders (misschien zijn ze iets rustiger). Je moet het altijd in de gaten houden natuurlijk, maar ik denk dat het wel goed komt met jouw parkiet! Ben benieuwd hoe het afloopt...

Joyce

Ik weeg Tijger nu iedere dag om zijn gewicht in de gaten te houden. Vandaag was hij enorm actief. Hij zit ook helemaal onder de stekeltjes en ik heb het idee dat er meer pennen groeien dan dat hij verloren is (hij had natuurlijk niet alle pennen compleet i.v.m. zijn kruipersziekte). Vandaag woog hij 52 gram, 2 gram aangekomen dus. Het is niet veel, maar toch  ;D.

Rachel22

Fijn te horen dat het de goede kant op gaat!  ;D

Joyce

Ik wil jullie even laten weten dat het uiteindelijk echt aan de rui gelegen heeft. Op dit moment loopt de rui van Tijger ten einde (alleen 2 staartpennen groeien nog iedere dag). Hij heeft weer een mooi verenpak, kan weer als vanouds vliegen en is enorm energiek. Blijkbaar "vreet" zo'n rui, zeker bij een kruiper, enorm veel energie.

Bedankt voor alle reacties in ieder geval. Hier mag nu een slotje op.