Normaal Nederlands graag!

Gestart door Moppers, september 28, 2010, 15:52:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

fam.bergsma

Ik wou toch graag nog even reageren op het onderwerp. Ik ben zelf namelijk ook nog ''jong'' of behoor hoogstwaarschijnlijk wel tot de groep jongeren waarover hier wordt gesproken. Alleen internet is een medium wat wij (jongeren) ontzettend vaak gebruiken, en inderdaad ook in onze vrije tijd met bijvoorbeeld msn. Wanneer je met deze programma's bezig bent, is het gewoon vaak veel handiger om woorden af te korten. Het probleem wat hieruit ontstaat is dat je al erg snel terugvalt naar msntaal wanneer je achter de computer bezig bent. Ik heb mijzelf wel eens betrapt op het gebruik van msntaal bij mijn Nederlandse toets, terwijl dit zeker niet de bedoeling was. Mijn punt is, dat het soms per ongeluk gaat en dat het niet meteen laksheid hoeft te zijn. Alleen sommige mensen brengen het op zo'n manier dat het best aanvallend over komt, daarom wou ik toch nog even reageren.
Wel ben ik het ermee eens dat het niet zo'n grote moeite moet zijn om je bericht even te controleren op fouten.

TenT

Hier ben ik het volledig mee eens! Ik weet zelf niet meer het verschil tussen de officiële afkortingen en de msn afkortingen dus kort ik gewoon niks meer af. Ik weet ook dat ik straks onder een reactie van mij ga lezen dat de spelling is aangepast, want ik ben vergeten op spellingscontrole te klikken.

p.s. Ik weet dat de mensen die de spelling aanpassen soms echt verbaal aangevallen worden. Dit vind ik ook niet kunnen! (even voor de duidelijkheid)

Blue

Ik vind dat jullie volledig gelijk hebben... lezen op een computerscherm is sowieso al lastig, laat staan als er geen hoofdletters/leestekens/volledige woorden gebruikt worden.

Niemand is perfect en foutjes sluipen er snel in, maar een beetje bedachtzaam schrijven is maar een kleine moeite!

Kleintjes

Verbaal aangevallen? Ik snap 't even niet helemaal.
Citaat van: TenT op november 04, 2011, 16:11:55
p.s. Ik weet dat de mensen die de spelling aanpassen soms echt verbaal aangevallen worden. Dit vind ik ook niet kunnen! (even voor de duidelijkheid)
Vallen mods iemand aan, of andersom? Kan aan mij liggen, maar ik begrijp 't niet helemaal. Zou je misschien zo lief willen zijn en dit even iets duidelijker willen uitleggen? Met sommige formuleringen van zinnen heb ik wat moeite.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

TenT

#44
Citaat van: Kleintjes op november 05, 2011, 00:05:35
Vallen mods iemand aan, of andersom?

Andersom.

Aha, dank je :) Kon 't al even niet helemaal volgen hahaha ;)

ingeborg

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het bloed irritant vind dat van de 5 postings op dit forum,er zeker drie verbetert en aangepast worden.
Het lijkt inderdaad wel een schoolklas i.p.v een forum over dieren.
Men kan inderdaad proberen een beetje fatsoenlijk te schrijven,maar er wordt hier echt zwaar overdreven als het niet volgens de ABN normen is.
Ik vind zowiezo de toon en de sfeer hier vaak niet fijn,daarom lees ik wel mee voor handige tips,maar post ik vrijwel nooit.

TenT

#46
Citaat van: ingeborg op november 05, 2011, 19:01:26
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het bloed irritant vind dat van de 5 postings op dit forum,er zeker drie verbetert en aangepast worden.
Het lijkt inderdaad wel een schoolklas i.p.v een forum over dieren.
Men kan inderdaad proberen een beetje fatsoenlijk te schrijven,maar er wordt hier echt zwaar overdreven als het niet volgens de ABN normen is.
Ik vind zowiezo de toon en de sfeer hier vaak niet fijn,daarom lees ik wel mee voor handige tips,maar post ik vrijwel nooit.

? Ik volg niet helemaal je vind de sfeer niet fijn maar leest toch voor handige tips? Als je zelf ook post kan je misschien de sfeer helpen verbeteren.

Kleine tip reageer op dit topic: http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,27417.0.html Ik weet zeker dat de starter ervan je dankbaar is voor je mening!

Wat vind je dan niet goed aan de sfeer want daar heb ik geen klachten over?

ingeborg

Precies wat ik al schreef: het overdreven "als een bok op de haverkist" gedrag t.a.v mensen die hun schrijftaal niet goed beheersen.
Nota bene maken degene die alles verbeteren zelf ook fouten.(!)
En bovendien (nu krijg ik iedereen over mij heen) vind ik in veel gevallen dat er vreselijk "getrut" wordt met de parkieten. Men ziet overal gevaren en denkt dat zo'n diertje van bladgoud is ofzo.
Mijn dieren worden goed verzorgd,maar het blijven dieren.

Wel vind ik soms handige tips bv.voor het maken van een speelplek.
Ook vind ik het leuk als er ergens foto's bij staan,of om te leren van andermans problemen.
En verder doe ik het op mijn manier.

fam.bergsma

Citaat van: ingeborg op november 05, 2011, 19:01:26
Ik vind zowiezo de toon en de sfeer hier vaak niet fijn,daarom lees ik wel mee voor handige tips,maar post ik vrijwel nooit.

Ik ben het hier wel mee eens hoor! Ik heb bij sommige topics reacties gelezen die wat mij betreft wel wat vriendelijker hadden mogen worden geformuleerd. Mensen die al toegeven het misschien niet zo goed te weten, worden soms alsnog afgebrand omdat het niet de beste oplossing/manier is (volgens hun). Maar het is toch goed dat die persoon eerst informatie vraagt, in plaats van zomaar wat te doen. Dat bewijst dat die persoon toch moeite wil doen voor zijn dierenvriendje. Tenminste, dat vind ik.

Kleintjes

#49
Ik verbaas me soms over de reacties van mensen.

Als je je aanmeldt op dit forum wordt gevraagd of je akkoord gaat met de voorwaarden (zoals elk forum die heeft). Dit wordt beantwoordt met Ja, anders kom je niet tot hier.
Vervolgens begint met te posten en als er dan wordt gewezen op de regels en de topics die uitleg geven, krijg je ineens 'n grote mond.
Moet 't dan zo geschreven worden: "Liefste *naam*, zou je misschien zo lief willen zijn en even *hier* en *hier* lezen? Dat zou erg lief van je zijn."

Als dat moet, dan bekijk 't maar. Maar er mag verwacht worden dat er gezegd mag worden, of gevraagd, of iemand even de regels zou willen nalezen. Of de zoekfunctie wilt gebruiken.

Ik heb 't over niemand specifiek, hou dat even in gedachten. Als iemand zich nu aangevallen voelt: Meldt 't dan meteen tegen mij, dan kan jij je verweer aangeven en ik mijn verweer.

Meestal wordt er vriendelijk gereageerd door degene die mensen er op aanspreken, maar als vaak genoeg dezelfde persoon dezelfde dingen moet zeggen; dan gaat er zelfs bij de 'liefste' 't geduld verloren.

Vaak worden trouwens ook topics / posts gecheckt om iemand te helpen die spellingsproblemen heeft, zoals sommige dyslectische mensen. Ook al eens aan gedacht? Niet iedereen weet alles van anderen, of de reden waarom. Dat gaat ook niet iedereen wat aan.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Parkieten-Freak

#50
Citaat van: fam.bergsma op november 05, 2011, 21:02:44
Ik ben het hier wel mee eens hoor! Ik heb bij sommige topics reacties gelezen die wat mij betreft wel wat vriendelijker hadden mogen worden geformuleerd. Mensen die al toegeven het misschien niet zo goed te weten, worden soms alsnog afgebrand omdat het niet de beste oplossing/manier is (volgens hun). Maar het is toch goed dat die persoon eerst informatie vraagt, in plaats van zomaar wat te doen. Dat bewijst dat die persoon toch moeite wil doen voor zijn dierenvriendje. Tenminste, dat vind ik.

Om u de waarheid te zeggen: ik ben een beetje klaar met dit soort opmerkingen.
U heeft geen idee hoeveel tijd, geld en energie er in dit forum gestoken wordt door moderatoren en beheerders. Voor wie doen we dat? Voor u, mevrouw.
Wij hebben daarnaast een groot aantal actieve leden, die ongelofelijk goed werk verrichten. Zonder hen is dit forum niets.
Wij allen doen dit allemaal geheel belangeloos voor u en voor al die andere parkietenliefhebbers die dit forum bezoeken.
Er wordt op dit forum niemand "afgebrand", schei toch uit. Als u klachten heeft, meld ze dan bij het moderatieteam.
Het enige wat wij vragen aan onze leden is om zich in woord en geschrift een beetje fatsoenlijk uit te drukken.

Citaat van: ingeborg op november 05, 2011, 19:54:54
Precies wat ik al schreef: het overdreven "als een bok op de haverkist" gedrag t.a.v mensen die hun schrijftaal niet goed beheersen.
Nota bene maken degene die alles verbeteren zelf ook fouten.(!)
En bovendien (nu krijg ik iedereen over mij heen) vind ik in veel gevallen dat er vreselijk "getrut" wordt met de parkieten. Men ziet overal gevaren en denkt dat zo'n diertje van bladgoud is ofzo.
Mijn dieren worden goed verzorgd,maar het blijven dieren.

Wel vind ik soms handige tips bv.voor het maken van een speelplek.
Ook vind ik het leuk als er ergens foto's bij staan,of om te leren van andermans problemen.
En verder doe ik het op mijn manier.

Je bent al een maand lid zie ik. Je hebt op dit moment vier posts. Er is geen enkele post van je aangepast, één post is er verwijderd conform de forumregels.
Ingeborg, dat jij het op jouw manier doet is prima, zolang je de manier van andersdenkenden maar respecteert.
Wat jij "getrut" vindt, hoeft helemaal geen "getrut" te zijn. Sommige leden zijn jong, wat onervarener, voorzichtiger of onzekerder dan anderen. Wen er maar vast aan.


@ all:
Het is de wens van het moderatieteam -inclusief een groot aantal leden!- om hier wat elementaire taalregels te respecteren.
Indien je dat niet bevalt, ben je vrij om een ander forum te zoeken dat op alle fronten beter bij jouw persoonlijke wensen aansluit.


Loeky

Goed zo Kleintjes en Parkietenfreak!
Ik sta helemaal achter jullie!
Jullie en Moppers en Jorijn doen hun uiterste best!
Ik vind dit Topic super en heb er veel aan!
Heb een hele lieve nieuwe parkiet Happy dankzij
dit forum! Mochten jullie kosten hebben hoor ik
het graag want daar wil ik best een donatie voor doen.
Bedankt voor al jullie vrije tijd die jullie in dit forum stoppen!
Ga zo door!!!!!!!!!
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

TenT

Wat mij betreft mag je het topic sluiten van mensen die agressief reageren als hun spelling wordt aangepast. Deze mensen hebben volgens mij een gebrek aan respect.(ik bedoel niemand in dit topic)

Ik denk trouwens ook dat het het beste is dat dit topic gesloten wordt. Er komt alleen maar ruzie van.

Parkieten-Freak

Citaat van: TenT op november 06, 2011, 09:28:48
.......
Ik denk trouwens ook dat het het beste is dat dit topic gesloten wordt. Er komt alleen maar ruzie van.

Mensen hebben het recht om hun eigen mening te verkondigen.
Ik zie op dit moment geen enkele reden om dit topic te gaan sluiten.



Sara

Hm, wat een discussie dit.
Wil er wel nog even op in gaan, omdat ik hier ook ooit als leek op dit forum aankwam en ik mij dit nog best goed herinner. :D
Ik was toen geloof ik een jaar of 13-14. In die tijd bracht ik enorm veel tijd door op msn, gebruikte ik dus msn-taal en maakte ik ook grote fouten tegen de werkwoordsvervoegingen. Als ik die berichten opnieuw lees, schaam ik mij er nog over. ;) Vooral ook omdat ik toen dacht dat ik al mijn vragen zo op het forum kon gooien in een nieuw topic, terwijl de antwoorden eigenlijk allemaal voor het rapen liggen op de site en op het forum. Toen er gereageerd werd op post over bijvoorbeeld mijn msn-taal, voelde ik mij in eerste plaats ook aangevallen, maar uiteindelijk begreep ik heel goed de reacties hierop. Nadat ik hier een aantal jaar actief lid was, begrijp ik perfect dat het ergerlijk is om posts voorgeschoteld te krijgen waaruit niet op te maken valt wat er bedoeld wordt. Iedereen maakt fouten, dat is natuurlijk heel normaal, maar de fouten die er echt per ongeluk in sluipen zijn ook niet de fouten waar over gevallen wordt.

Velen van dit forum staan te popelen om de vragen te beantwoorden van forumleden en hen met raad en daad bij te staan. Als ik moet beginnen puzelen aan een post, heb ik eerlijk gezegd meestal geen zin meer om iets uit de post te proberen op te maken, laat staan om de post te beantwoorden. Ik begrijp dus heel goed de frustraties hierover.
Vanaf een bepaalde leeftijd kan iedereen deftige zinsconstructies maken en dan is het gewoon ontzettend vervelend als sommige mensen niet de moeite doen om daar aandacht aan te besteden, net zoals aan spelling en grammatica.
Het probleem over de sfeer van het forum dat hier aangehaald werd, begrijp ik dan ook niet.
Voor mij is de sfeer op een forum uitstekend, zolang iedereen zijn steentje bijdraagt en dus de moeite doet om een zinvolle en leesbare post neer te zetten.
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Moppers

CiteerJullie en Moppers en Jorijn doen hun uiterste best!
Even voordat er verwarring ontstaat: ik ben geen moderator.

TenT

Citaat van: Parkieten-Freak op november 06, 2011, 10:46:24
Mensen hebben het recht om hun eigen mening te verkondigen.
Ik zie op dit moment geen enkele reden om dit topic te gaan sluiten.

Als je het zo bekijkt heb je gelijk mijn excuses.

Nadine

#57
Ik vind het wel eens goed dat dit topic open gegooid word!

Toen ik hier lid werd was ik ook nog jong 13 a 14 jaar denk ik? en ik heb zelf dislectie, dat weet ik van mezelf en ik probeer mezelf altijd zo goed mogelijk te verbeteren, soms kom ik er helaas niet zo goed uit hoe ik het nou moet schrijven, en dan hoop ik dat het er zo duidelijk mogelijk staat voor de andere forum leden. Ik werd daar in het begin soms best streng op aangesproken, en voelde me dan ook best op me staart getrapt..

Als ik nu de topics van mijzelf van vroeger lees denk ik wel eens, ow, ow, ow.. wat praten ik daar een onzin zeg! geen wonder dat ik soms even de volle laag kreeg..  :P aan de andere kant denk ik, soms mag het misschien wat subtieler aangegeven worden, of gewoon door 1 persoon, wat je hier vaak ziet is als 1 forum lid iets aangeeft dat het nog een aantal keer word herhaald, en ik denk dat vooral de jongere forumleden dit verkeerd opvatten, terwijl dit helemaal niet zo bedoeld is!

Ik vind dit een heel fijn forum, waar goed word nagedacht over de grasparkieten, Sommige onderwerpen zijn misschien wat overdone, niet voor iedereen van toepassing, maar dat maakt toch niet uit als het voor andere baasjes wel telt? als die vogels er wel plezier van beleven? en als inderdaad mensen aangeven het niet te weten en informatie te willen over zo'n leuk vogeltje, vind ik het heel erg goed dat hier ook de nadelen worden genoemd! want een vogel huisvesten is geen koek & ei en je ziet helaas maar al te vaak dat mensen vogels aanschaffen, en waar belanden ze dan? Op marktplaats of in een opvang/asiel, overbodig dus!


Dus echt waar, jullie verrichten top werk en helpen iedereen super, ik vind echt dat dit forum moet blijven bestaan!!
Mensen die niet tegen kritiek kunnen, moeten misschien is gaan nadenken waarom ze zich zo aangevallen voelen.. ;)
Vaak komt dit omdat die persoon weet dat ze gelijk hebben, maar dit niet in willen zien!

TenT

Citaat van: Nadine op november 06, 2011, 20:54:16
aan de andere kant denk ik, soms mag het misschien wat subtieler aangegeven worden, of gewoon door 1 persoon, wat je hier vaak ziet is als 1 forum lid iets aangeeft dat het nog een aantal keer word herhaald, en ik denk dat vooral de jongere forumleden dit verkeerd opvatten, terwijl dit helemaal niet zo bedoeld is!


Ik denk inderdaad dat dit een werkpunt is.

ingeborg

Ik zou denken dat het netter is om mensen die moeite hebben met de nederlandse schrijftaal even een pb te sturen met het verzoek er op te letten.
Nu worden er berichten zonder pardon verbeterd en aangepast,zonder overleg.
Me dunkt dat de schrijver(ster) nogal te kijk wordt gezet op deze manier.

En wat betreft de sfeer op veel fora.
Men schrijft vaak alleen DAT wat sociaal aanvaardbaar lijkt.
Als ik op een hondenforum voor rauw voer schrijf dat ik het weerzinwekkend vind dat mensen hun hond een compleet lam aanbieden om op te eten.Onder het mom van: het beestje was al dood en de hond is van nature een vleeseter,dus laten we het lammetje lekker verscheuren.Dan ben ik hypocriet en teerhartig.Want gemalen vlees is toch ook vlees,en dat voer ik mijn honden ook.

Zo ook: als ik hier vertel dat mijn parkietjes gekortwiekt zijn,omdat ik dat prettiger en veiliger vind,
krijg ik waarschijnlijk 10 berichten met kritiek over me heen,tot aan dierenmishandeling toe.
Mijn vogels hebben een goed bestaan en zitten prima in hun vel.Dus ik zie het probleem niet.
En nee,ik ga me niet verdedigen over die keuze.

Als er iemand vragen stelt over het houden van parkietjes op een soort van leef planken,en het eventuele kortwieken omdat de schrijfster de diertjes niet door de hele kamer wil hebben.
Dan wordt er gezegd dat ze beter een video film kan opzetten om naar te kijken.En dat ze geen parkieten moet kopen.

Dat zijn dingen die mij storen,en die met wat meer relativering gebracht zouden kunnen worden.