Normaal Nederlands graag!

Gestart door Moppers, september 28, 2010, 15:52:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pixie

Goed dat dit (weer) onder de aandacht gebracht wordt.
Ik begrijp wel dat sommige mensen nu eenmaal meer moeite hebben met grammatica en spelling, maar een bericht dat is geschreven als een lange zin is gewoon niet te lezen.
Je best doen om je bericht leesbaar te maken is inderdaad respectvol voor andere leden. Er zijn immers ook genoeg websites waar je je spelling of grammatica kan checken, wanneer je niet zeker bent.

@moppers
CiteerIk ben blij dat ik niet de enige ben die zich eraan irriteert.
Dat kan dan natuurlijk niet, he? Het irriteert je, of jij ergert je eraan. ;) Grapje, hoor!

Pino2006

Citaat van: Moppers op mei 09, 2011, 11:26:10
Om het weer even onder de aandacht te brengen een reactie in dit topic.
Ik merk de laatste tijd dat leestekens steeds vaker als overbodige luxe worden beschouwd. Hoofdletters, punten, komma's. Kom op jongens, ook de nieuwelingen onder ons, leestekens zijn er niet voor niets! Typ je berichtje netjes en je krijgt sneller een antwoord op je vraag.

Even hier op regeren.
Ik doe perongeluk soms wel eens een hoofdletter in de zin,ik zal er dan wel beter op letten dan.

Moppers

Het gaat mij meer om berichten waarin geen enkele hoofdletter, punt, komma of ander leesteken in voorkomt. Hoofdletters tussendoor is ook niet hoe het hoort en vind ik ook irritant, maar het was niet waarom ik dit topic weer onder de aandacht wilde brengen.
Als ik een bericht zie waarin de tekst een rits aan woorden is, dan lees ik het niet. Ter verduidelijking deze tekst zoals het niet hoort:

het gaat mij meer om berichten waarin geen enkele hoofdletter punt komma of ander leesteken in voorkomt hoofdletters tussendoor is ook niet hoe het hoort en vind ik ook irritant maar het was niet waarom ik dit topic weer onder de aandacht wilde brengen als ik een bericht zie waarin de tekst een rits aan woorden is dan lees ik het niet ter verduidelijking deze tekst zoals het niet hoort

Audrey

Ik vind het ook wel irritant worden. Als je 'es' typt in plaats van 'eens' of zo, daar ik gerust mee leven. Maar als ik een topic zie waar in het eerste bericht geen hoofdletters en/of leestekens gebruikt worden, heb ik vaak al geen zin meer om het te lezen, laat staan te reageren.

Gringo

hoi ik heb drie keer een herseninfarct gekregen gratis en voor niks bwha maar mede door deze aandoening heb ik heel veel moeite om te spellen of met een l en
zeker ik vergeet trouwens lees tekens nogal eens sorry dat ik dat doe maar ik hoop zo dat jullie mijn handicap accepteren want ik heb het naar mijn zin hier op parkieten freaks dus ja en mensen moet je niet veroordelen want u bergrijpt niet wat de mensen mee gemaakt hebben ik val u niet aan maar ik heb het gevoel dat sommige onder ons
dit zien als een absolute no no zien

Simba2011

Ik vind dit onderwerp een beetje overdreven. Er zijn nu eenmaal mensen die geweldig schrijven, maar ook mensen die het niet kunnen of er niet de tijd voor nemen.
Laat een ieder gewoon in z'n waarde, het gaat over parkietjes, niet over spelfouten.

Audrey

OK, maar het gaat ook niet in de eerste plaats om spelfouten. Wat mij persoonlijk het allermeest stoort, is dat mensen gewoon de moeite niet nemen om leesbaar te typen. En daarmee bedoel ik met het gebruik van leestekens en hoofdletters.
Het gaat inderdaad over parkietjes op dit forum, maar als ik een nieuw topic begin te lezen en de topicstarter heeft een hele tekst getypt zonder hoofdletters en leestekens, en ik moet de eerste alinea 3 keer lezen voor ik het snap, sorry, maar doe ik gewoon de moeite niet meer om verder te lezen.
Het is een vorm van respect voor je mede-forumgebruikers vind ik. En bovendien is het jammer als je door zo onleesbaar te typen later reacte op je topic krijgt, zeker als het een dringende hulpvraag is of zo. Spijtig dat je parkietje daar dan de dupe van is, toch?

TenT

Ik vind persoonlijk ook dat men heel ver gaan met wat betreft spelling en leestekens. Ik ben al heel blij dat er een spellingscontrole is. Maar ik doe toch mijn best om overal waar nodig leestekens te zetten want de mensen die dit nodig vinden zijn meestal de mensen die je het beste helpen.

@ Audry ik denk niet dat het door leestekens te plaatsen is dat een teks duidelijk is en hoofdletters hebben hier nog veel minder mee te maken. Je kan zelf beslissen na welk woord je even stopt met lezen.

Gringo

Laat iedereen in zijn waarde of haar
niet iedereen kan spellen of een l in plaats van twee len in het voor gaande woord in het nederlandse taal
en niet iedereen is op de hoogte van gramatica dus

het gaat om de parkieten hiero echt waar sommige mensen zien de spelings fouten een grote NEE NEE

mvg
gringo

Petr@

Citaat van: TenT op november 02, 2011, 11:46:52
Ik vind persoonlijk ook dat men heel ver gaan met wat betreft spelling en leestekens. Ik ben al heel blij dat er een spellingscontrole is. Maar ik doe toch mijn best om overal waar nodig leestekens te zetten want de mensen die dit nodig vinden zijn meestal de mensen die je het beste helpen.

@ Audry ik denk niet dat het door leestekens te plaatsen is dat een teks duidelijk is en hoofdletters hebben hier nog veel minder mee te maken. Je kan zelf beslissen na welk woord je even stopt met lezen.

Maar het eerste wat je leert op school "je begint een zin met een hoofdletter en je eindigt met een punt".
Makkelijker kan gewoon niet. En zo hoort het ook of je nu een brief schrijft of je typt hier op het forum.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Simba2011

Citaat van: Petr@ op november 02, 2011, 15:32:57
Maar het eerste wat je leert op school "je begint een zin met een hoofdletter en je eindigt met een punt".
Makkelijker kan gewoon niet. En zo hoort het ook of je nu een brief schrijft of je typt hier op het forum.

Kom op zeg, het is geen school hier, laat iedereen het op z'n eigen manier doen, het schijnt leuk te zijn elkaar te attenderen wat goed en niet goed is.

Enzan

Citaat van: TenT op november 02, 2011, 11:46:52

@ Audry ik denk niet dat het door leestekens te plaatsen is dat een teks duidelijk is en hoofdletters hebben hier nog veel minder mee te maken. Je kan zelf beslissen na welk woord je even stopt met lezen.

ja je kunt inderdaad zelf gaan beslissen na welk woord je stopt met lezen in deze zin en de tekst is ook nog wel leesbaar en niet zo onbegrijpelijk als wanneer ik ook nog allerlei idiote afkortingen zou hebben gebruikt kijk ook maar even naar het voorbeeld dat moppers hierboven al geeft zo zonder wat voor leesteken dan ook het is echt nog wel leesbaar

Maar het kost de lezer wel godsgruwelijk meer moeite. En dát is wat er storend aan is.

Het is hier inderdaad geen school, maar ten eerste stellen de régels dat je even wat aandacht aan hoe je iets typt moet besteden, en ten tweede wordt het vriendelijk verzocht door de andere leden van dit forum. Trouwens, de dingen die je leert op school, leer je om in het dagelijks leven toe te kunnen passen, niet om alleen op school te gebruiken.
Je moet ook even kijken naar andere opmerkingen die hier al eerder geplaatst zijn: op dit forum komen ook oudere mensen kijken, die niet de ervaring hebben met die losse schrijfstijlen die wij hebben. En ook zij willen natuurlijk graag het advies voor hun parkietjes kunnen lezen.
En ook de dyslectici en andere uitzonderingen die het zelf misschien niet zo goed kunnen: juist voor hun is een beetje structuur in een tekst waarschijnlijk een stuk beter te volgen.

Kijk, persoonlijk kan ik af en toe wel janken als ik weer eens "het gebeurd" zie staan, maar ik weet inmiddels dat ik me daar op een forum niet al te druk om moet maken. Maar dan vind ik wel dat even wat aandacht besteden aan leestekens en hoofdletters om je tekst te structuren, het minste is wat je kunt doen als spelling niet je sterkste punt is.

Kleintjes

#32
Algemene opmerking:

Als er redenen zijn warom spelling, grammatica en zinsopbouw niet lukken is men altijd in staat zich te verdedigen. Veel mensen nemen de moeite om even te melden als er iets is.
Ik zal nog eens duidelijk in de regels zetten dat als er iets is met de taalcapaciteit, dat men dat gewoon evn bij 'n moderator of beheerder kan aangeven. Dit wordt dan aan 't hele moderator / beheer team gemeld en dan is de kous daarmee af.

Gringo was zo lief om 't zelf aan te geven, terwijl dit helemaal niet verlangd werd. Hij kwam er zelf openlijk mee, en daarvoor nogmaals mijn complimenten.

De meesten die worden aangesproken negeren dit volledig of geven zelfs 'n grote bek (oh ja, ik ben 't beu om de halve dag te puzzelen over wat er nu staat en al helemaal beu om afgeblaft te worden door iemand die 't geen bal kan schelen.). Gelukkig zijn er ook forummers die zich er WEL iets van aantrekken en 't ook begrijpen.

't Gaat er niet om wie 't beste schrijft, dat kan me geen snars schelen, wat me WEL kan schelen is dat berichten leesbaar en begrijpbaar zijn. Daarom is 't gebruik van MSN taal niet toegelaten en wordt hier ook op gelet. Die absurd idiote afkortingen waar niemand iets van begrijpt? Schrijf dat woord eens normaal, dan begrijpt iedereen wat je bedoeld. De reacties van andere leden zijn dan ook 'n stuk anders, frustratie is niet echt bevorderlijk voor beleefdheid en respect, toch?

Laten we duidelijk stellen:

Gebruik normaal nederlands zover 't mogelijk is.
Is er 'n probleem, meld dit aan 'n moderator of beheerder, dan kan 't opgelost worden (dyslectie en dergelijke bijvoorbeeld, dan wordt er -indien nodig- geholpen in 't topic als 't erg lastig wordt te lezen).
Zijn er problemen tussen gebruikers onderling vanwege spelling / taal, meld ook dit aan 't team. Samen wordt er 'n oplossing gezocht.


Als we als leden ook samenwerken, dan is 't leerzaam en informatief, en blijft 't sociaal, respectvol en gezellig tegen elkaar.

(De aangegeven punten zijn inmiddels in de forumregels verduidelijkt aangegeven.)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

TenT

Ik denk dat iedereen hier een punt heeft. We moeten opletten met afkortingen want die begrijpt niet iedereen zo dacht ik dat iedereen wel wist dat mss misschien betekent maar blijkbaar bestaat deze afkorting niet echt. Ik vind ook dat er geen reden is om kwaad te zijn als ze je daar op wijzen. Maar ik vind ook dat er geen reden is om kwaad te worden als mensen even zeggen dat ze het overdreven vinden om overal leestekens te zetten.

Ik wil niemand persoonlijk aanvallen dit is een heeeeeel goed forum. Ik heb alleen soms het gevoel dat ik hier in mijn les Nederlands zit.

Kleintjes

Probeer eens 'n halve pagina zonder leestekens te lezen, vertel me dan na afloop of je de tekst gesnapt hebt ;)
Zonder leestekens iets proberen te lezen is zeer vermoeiend, niet te vergeten ook storend omdat je vaak opnieuw moet lezen om de zinnen er uit te vissen.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

TenT

Ok na de reacties te lezen snap ik waarom leestekens belangrijk zijn. Alleen hoofdletters daar snap ik niet van hoe die een tekst duidelijker maken. Ik geef ook toe dat ik zonder spellingscontrole ongeveer 3 a 4 meer zou maken per reactie die ik plaats alleen jammer dat hij geen dt fouten verbeeterd.

inge

Citaat van: Gringo op november 02, 2011, 01:03:54
hoi ik heb drie keer een herseninfarct gekregen gratis en voor niks bwha maar mede door deze aandoening heb ik heel veel moeite om te spellen of met een l en
zeker ik vergeet trouwens lees tekens nogal eens sorry dat ik dat doe maar ik hoop zo dat jullie mijn handicap accepteren want ik heb het naar mijn zin hier op parkieten freaks dus ja en mensen moet je niet veroordelen want u bergrijpt niet wat de mensen mee gemaakt hebben ik val u niet aan maar ik heb het gevoel dat sommige onder ons
dit zien als een absolute no no zien

Heb respect voor u,geniet er maar met volle teugen van het is je gegund!!

Moppers

De aanleiding van dit topic waren niet de mensen die het door bijvoorbeeld dyslexie of afasie niet kunnen.
De aanleiding van dit topic waren en zijn de mensen die het wel kunnen, maar die het gewoon vertikken om er aandacht aan te besteden. Mensen die niet de moeite nemen om hun tekst leesbaar te maken, terwijl ze wel weten hoe het moet. Mensen die de regels kennen en die ook toe kunnen passen, maar daar geen tijd aan willen besteden.
Dát is wat mij en duidelijk vele anderen telkens stoort.

Dat iemand door een externe (of juist erg interne ;)) factor gewoonweg niet in staat is om de spellingsregels toe te passen, tja, daar kan diegene ook niets aan doen. Als die persoon dan in zijn/haar handtekening duidelijk maakt dat hij/zij er niets aan kan doen, dan ben ik best bereid om wat meer moeite te doen om de tekst te lezen. Diegene heeft vast ook heel erg zijn/haar best gedaan om het zo goed mogelijk op te schrijven. Maar dat is dus iets heel anders dan mensen die maar klakkeloos wat tekst neerplempen.

Kleintjes

Amen.

Dat is ook wat genoeg leden proberen duidelijk te maken, echter zijn er anderen die 't niet door hebben.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Audrey

Citaat van: Kleintjes op november 02, 2011, 21:09:42
Amen.

:D

Enzan: Dankjewel om duidelijk te verwoorden wat ik eigenlijk bedoelde!

Moppers: Ik vind dat je een hele goede samenvatting geeft van wat bedoeld is. Het probleem met dit soort topics is inderdaad vaak dat dyslectici (en anderen die om een of andere reden moeite hebben met schrijven) zich aangevallen voelen, terwijl het gaat om de mensen die gewoon uit laksheid niet de moeite doen om even een duidelijk tekstje te typen. Net voor dyslectici (en anderen) is het moeilijk om teksten zonder leestekens en hoofdletters te ontcijferen.